Baju kemeja satin berwarna hitam disakut pada palang besi. Seluar slack disarungkan ke badannya. 'Hensem jugak aku ni' desis hatinya.
"Kalaulah ada isteri mesti dia orang pertama yang puji aku," ujar rayyan sendiri. Kadangkala perasaan sedih bertamu sendiri tapi biarkan saja.
"Baju tak pakai lagi!? kamu buat apa dari tadi rayyan," tegur umi kuat berdiri tegak dihadapan pintu bilik. Terkejut dibuatnya rayyan tiba-tiba umi muncul.
"Takda isteri nak tolong pakaikan," kata rayyan manja. Umi menggeleng kepala sebelum mencapai baju kemeja rayyan. Rayyan tersengih sambil tangannya mendepa lurus sedia menunggu bajunya.
"Nanti kalau umi takda siapa lagi nak layan kamu macam ni. Umi aje sanggup layan anak teruna umi yang satu ni," ujar umi. Rayyan diam.
"Ish apa cakap macam tu? tak suka lah."
Tangan rayyan dirangkul kemas.
"Nanti kalau nak kahwin carilah isteri yang boleh jaga kamu sampai tua yang tak pernah mengeluh," pesan umi. Rayyan memeluk umi sekejap sebelum pelukan terlerai.
"Dah. Jom ler kita bertolak ke pasaraya." ajak rayyan menamatkan drama sedih di pagi hari. Kalau dibiarkan mungkin sekali dengannya tersedu-sedan.
Semalam tak henti-henti umi membebel pasal barang dapur tak cukup padahal baru aje beli barang-barang dapur. Disebabkan itu rayyan buat keputusan ajak umi pergi borong satu Pasaraya baru tak membebel.
Umi pula gembira lain macam. Bersiap pulak macam nak ke majlis perkahwinan kerabat diraja. Serba kekuningan bajunya dihiasi dengan pelbagai motif bunga. Ini kalau jalan atas karpet merah memang Meletop.
.
Selepas beberapa jam berpusing satu pasaraya. Mereka berdua singgah masuk ke dalam kedai emas macam jauh sangat pergi tujuan asal. Tiba-tiba jumpa emas.
"Umi nak cuci mata aje tak nak beli pun," kata umi dengan mata yang bersinar berharap anaknya itu bersetuju. Rayyan mengangguk.
Demi umi tercinta, sanggupku turuti apapun kamu mahu.
Rayyan mengekori langkah umi hingga ke beberapa tempat hiasan cincin. Mata umi bersinar memandang satu persatu cincin emas tersusun rapi. Banyak jenis reka bentuk cincin yang boleh menggoda kaum hawa termasuk umi sekarang ni.
Rayyan turut membongkok melihat cincin emas. Apa yang menarik tak tahulah. Semua warna emas takda ker warna biru ke? merah ke? tak fahamlah apa yang menarik sangat tu.
"Umi nak ke?" tanya rayyan memerhatikan umi asyik dengan membelek-belek cincin emas.
Umi tersengih sambil jari telunjuk menunjuk ke arah salah satu cincin emas. Faham sangat lah dengan isyarat jari tu.
"Kak, nak cincin ni," panggil rayyan.
Perempuan berbaju kurung itu menghampiri mereka berdua dengan senyuman nipis dibibirnya.
"Bayaran boleh dilakukan di kaunter sebelah kanan ya," kata perempuan itu. Mereka berdua menapak langkah ke arah kaunter.
5 minit berlalu..
"Cakap nak tengok aje tapi terbeli sekali."
"Biasalah perempuan. Lepas ni kamu kena pandai-pandai lah baca hint umi. Kalau umi cakap nak tengok-tengok aje bermakna umi nak beli sekali tau. Simpan dalam otak kamu sampai bila-bila," terang umi. Hujung ayat kedengaran sedikit tawa.
"Kalau ada isteri, lalu aje depan kedai emas memamg rayyan dukung dia bawa pergi jauh-jauh," kata rayyan sedikit tawa.
"Masalahnya ada ke isteri tu?" usik umi. Dia tahu anaknya memang anti dengan soalan ni.
KAMU SEDANG MEMBACA
Siapakah dia ? [ In editting } ✔️ NEW VERSION
RomanceStatus :- In editting [ SLOW UPDATE ] 🌹 - I am patient how I love you Start :- 15 September End : Cover yang lawa from :- @Missfeiyi ❤️