Dia dan Jisung keluar dari perut bas untuk pulang ke rumah. Seharian mereka bertiga meluangkan masa bersiar-siar di sekitar bandar. Setelah langit mula berubah warna mereka membuat keputusan untuk pulang. Shuhua pulang dijemput Winwin manakala Jisung dan Yena pulang bersama dengan menaiki bas.
"Jisung.."
Jisung menoleh kesisi apabila namanya di panggil.
"Kenapa?"
"Thanks."
Jisung mengerutkan dahi.
"왜 갑자기?" (Why so sudden?) Jisung bertanya sambil tertawa janggal.
"Sebab ada dengan saya hari ni." Yena tersenyum sambil menoleh memandang raut wajah temannya.
Jisung masih dengan tawa janggalnya. Setelah beberapa ketika baru dia mengeluarkan kata.
"Awak pernah ada dengan saya waktu saya kena buli hari tu."
"Tck. Semua orang pun akan buat benda sama. Kita kan kawan?" Yena membalas.
"Tak."
Yena lantas menoleh. Apa yang 'tak'?
"Dulu pun saya ada kawan. Tapi bila saya kena buli sebabkan orang tahu siapa mak dan ayah saya, orang yang saya anggap kawan tu join sama untuk buli saya."
Yena diam mendengar apa yang keluar dari mulut rakan yang tidak pernah dia ketahui sepahit apa yang dilaluinya selama ini.
"Waktu students lain tahu pasal status saya, saya ingatkan saya akan kehilangan kawan macam dekat sekolah lama dulu. Tapi, awak dengan Shuhua lain. Korang ada untuk pertahankan saya."
Yena masih setia mendengar.
"Jom duduk sana kejap." Jisung menunjukkan ke arah buaian di taman permainan kawasan perumahan mereka.
Dia mengikut langkah kaki Jisung dan duduk di buaian sambil menghayun perlahan.
"Sebelum ni saya selalu pindah sekolah sebab jadi mangsa buli tiap kali diorang tahu pasal family saya. Saya dah selalu sangat dah kena buli. Sampai tahap dah lali. Tapi appa tak suka tengok saya balik sekolah dalam keadaan lebam teruk."
"Tiap kali appa tahu saya kena buli, mesti kitaorang pindah."
Jisung menoleh ke sisi memandang Yena yang sedang menatap dirinya.
Mata mereka bertembung. Yena menghadiahkan senyuman paling ikhlas untuk menyalurkan kekuatan pada Jisung.
"Saya yang patut berterima kasih pada awak dan Shuhua. Sebab sanggup pertahankan saya walaupun kita baru je kenal."
"Saya faham perasaan awak bila kena buli tadi. Mesti awak terkejutkan?"
Yena hanya tersenyum pahit. Benar, dia sangat terkejut. Tidak pernah dia dilayan seperti itu.
"Saya janji, saya akan ada dengan awak."
"Thanks, Jisung."
Jisung tersenyum manis dan bangun dari duduknya.
"Jom balik. Dah lewat ni."
Mereka meninggalkan kawasan taman permainan itu dan meneruskan perjalanan ke rumah masing-masing.
Seperti biasa Jisung akan menghantarnya di hadapan pintu pagar rumah.
"Yena."
Yena menoleh memandang Jisung.
"Jangan pikir sangat apa yang jadi hari ni. Nanti kita sama-sama cari jalan untuk buktikan awak tak salah."
Entah mengapa dia rasa sedikit tenang mendengar pujukan Jisung. Dari tadi dia cuba kelihatan seperti tiada apa yang terjadi. Tetapi Jisung pandai membaca kegusaran di hatinya.
YOU ARE READING
High School Crush
Fanfiction"Why do they call it as 'crush'?" "Sebab kalau crush tak notice, itu la apa yang kau rasa. Hancur sehancur-hancurnya."