Yena tidak ke sekolah hari ini kerana keadaan yang belum mengizinkannya. Walhal dia sudah lengkap berpakaian sekolah namun ketika ingin melangkah turun ke tingkat bawah, pandangannya tiba-tiba menjadi gelap. Nasibnya baik kerana Jungwoo yang baru melangkah keluar dari bilik tidur sempat memegang Yena yang hampir jatuh di tangga.
Yena berehat bosan di bilik. Hampir separuh hari dia terlantar lemah di katil sambil menatap syiling bilik. Matanya sudah puas di pejam namun masih tidak masuk ke alam mimpi.
Bunyi notifikasi whatsapp mengalihkan lamunannya.
4 Unread messages
Yena membuka apps berwarna hijau itu. Matanya menangkap nama Lee Jeno yang turut menghantar chat padanya.
Lee Jeno
Yena demam?
10:15 a.m.Kenapa tak bagitahu?
10:15 a.m.Demam biasa je.
10:16 a.m.Balik sekolah nanti oppa jenguk Yena.
10:16 a.m.Okk oppa.
10:16 a.m.Yena menekan notifikasi kedua dari Na Jaemin
Jaemin Bingit!
Jangan buat kerja berat!
10:14 a.m.Cepat sihat!
10:14 a.m.Ye.
10:17 a.m.Notifikasi ketiga dari sahabatnya lelakinya, Jisung.
Jisunggggg
Awak tak sihat lagi eh?
8:45 a.m.Dahi Yena berkerut. Mesti Jisung menghantar chat ini ketika guru sedang mengajar. Senyuman terukir di bibir kiranya Jisung pelajar nerd yang tidak akan bermain telefon dan hanya fokus pelajaran di dalam kelas.
Jarinya mengetik keypad telefon untuk membalas.
Awak main phone dalam kelas eh?
10:20 a.m.Dan akhir sekali chat dari Shuhua yang menghantar chat mungkin setelah perasan ketidakhadirannya pagi itu.
Kau tak datang sekolah ke hari ni?
7:50 a.m.Kau tak sihat lagi eh?
7:50 a.m.Kenapa tak bagitahu aku?!
7:50 a.m.Balik sekolah aku datang rumah.
7:51 a.m.Belum sempat dia membalas chat Shuhua telefonnya berdering menandakan ada yang membuat panggilan.
Shuhua membuat video call.
Jarinya menekan icon hijau dan slide ke tepi untuk mengangkat panggilan.
"Hai babe! Aku rindu!" Suara Shuhua sengaja digedikkan untuk menarik perhatian Yena.
"Euw! Kau kat kantin ke tu? Bising la."
"Ha'a. Ni Jisung pun ada." Shuhua menghalakan telefon ke arah Jisung dan tertera wajah lelaki itu di skrin smartphonenya.
YOU ARE READING
High School Crush
Hayran Kurgu"Why do they call it as 'crush'?" "Sebab kalau crush tak notice, itu la apa yang kau rasa. Hancur sehancur-hancurnya."