"Eh, korang tau, tak?" tanya Yaya membuat ketiga temannya menoleh ke arahnya.
"Tak. Sebab kau tak bagi tau lagi," ucap Gopal memotong perkataan Yaya.
"Ih, Gopal. Aku belum selesaikan ayatku, lah!" geram Yaya.
"Ada logic juga Gopal ni," ucap Boboiboy.
Yaya menatap datar Boboiboy, sedangkan yang ditatap hanya tertawa kecil. "Hehe, gurau je."
"Hehehe, terbaik." Gopal menirukan gaya Boboiboy.
"Kenapalah aku ada kawan menyebalkan macam ni," batin Yaya menatap datar.
"Cakap je lah, Yaya," ucap Fang yang masih fokus pada donatnya. Menurutnya, teman-temannya tadi bertele-tele dan membuang-buang waktu, sedangkan Fang tidak menyukai itu. Fang lebih suka to the point.
Yaya pun beralih. "Ha, aku nak bagi tahu, bahwa esok lusa akan ada pertandingan antarkampus!" jelas Yaya dengan ceria.
"Aik, kenapa ada pertandingan?" tanya Gopal.
"Haih, kau lupa ke? Kan, sekarang tahun ajaran baru dan ada mahasiswa-mahasiswi baru kat kampus kita," jawab Fang.
"Aku ingat!" sahut Gopal.
"Jadi, kampus kita adakan pertandingan antarkampus setiap tahun ajaran baru."
"Ini semacam pertandingan kat MOS, kan? Kalau tak silap, dulu pun kita bertanding masa kita baru masuk kat kampus ni."
"Ha'ah. Macam budak SMP dan SMA. Bedanya ialah dari lawan. Lawan kita ni dari kampus lain," jawab Yaya. Gopal manggut-manggut paham.
"Wuih, bestlah!" seru Boboiboy.
"Inilah yang kutunggu-tunggu," ucap Gopal.
"Ha'ah. Kita akan ikut bertanding," ucap Boboiboy semangat.
"Tak," ucap Yaya tiba-tiba.
"Eh?!" sahut keduanya.
"Kenapa? Tak boleh ke?" tanya Boboiboy.
"Heem. Memang tak boleh."
"Lah, kenapa?"
"Mahasiswa-mahasiswi semester tiga dan seterusnya tak dibenarkan ikut, cuma yang baru je. Kerana menurut para dosen, kalau budak semester lain pun ikut, maka akan memperpanjang durasi dan menghabiskan banyak masa.
Budak semester tiga cuma dibenarkan tengok untuk ramaikan pertandingan."
"Pula," ucap Boboiboy dengan kecewa.
"Ish, masa tahun ajaran tahun lepas, budak semester tiga boleh je ikut. Lah, sekarang, malah tak boleh. Tak acik, lah," ucap Gopal dengan kesal.
"Padahal, aku nak ikut main bola sepak. Aku boleh tolong mereka menjuarai pertandingan ini. Aku kan, hebat dalam bermain."
"Heleh," cibir Yaya dan Fang menatap datar Gopal.
"Takpe, Gopal. Walau kita tak boleh ikut, kita masih boleh tolong budak-budak semester 1," ujar Boboiboy.
"Ha, tolong apa?!" tanya Gopal dengan semangat.
"Tolong tengok, hehe," kekeh Boboiboy sukses membuat Yaya, Fang dan Gopal menatapnya dengan datar.
Krik, krik, krik ....
"Dih, takde yang gelak," ucap Boboiboy.
"Buat apa?" tanya Yaya.
"Lawakan aku tadi, lah!" ujar Boboiboy.
"Tch, garing," sarkas Fang langsung membuang muka.
"Apa?! Kau kata tadi tu lawakan?!" tanya Gopal seolah terkejut.
KAMU SEDANG MEMBACA
Rentang Masa (Hiatus)
Fanfiction• Fanfic Boboiboy • Shipping Fang x Ying • Fanfic anak sekolahan Boboiboy dan timnya sedang menjalankan misi terakhir dari TAPOPS. Misi yang jika mereka menyelesaikannya, mereka akan dipensiunkan dari keanggotaan TAPOPS dan akan dikembalikan ke kehi...