+ 003

45 11 9
                                    

— ✯ —

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

— ✯ —

Petang itu, Mikael berjalan di sisi padang sekolah. Pokok-pokok yang berdaun hijau kuning menghalang sinaran matahari daripada membakar kulitnya. Sambil berjalan, Mikael menggunakan telefonnya.

Dia perlu balik lewat hari ini kerana ada latihan bola keranjang. Adiknya Mikayla pula ada study group di perpustakaan.

Bukan Mikael tak tahu, Mikayla sebenarnya tak ada study group cuma dia ingin baca novel di perpustakaan. Alasannya, tak nak susahkan Pak Mail, driver Encik Fahri ulang-alik menjemput mereka dua pulang secara berasingan.

Mikael menggunakan laluan berbumbung ke arah gimnasium bola keranjang. Seorang lelaki sedang duduk di tepi dengan kucing di sebelahnya. Tahulah Mikael yang itu Daniel.

"Uit, Daniel." Bahu Daniel ditepuk.

"Hm."

Itu sajalah jawapan Daniel. Susah betul Daniel nak bercakap. Macam simpan emas dalam mulut.

Mikael mencangkung memerhati gerak-geri kucing itu. Berselera sungguh kucing itu makan makanan yang dibeli Daniel. Ke dia berselera sebab tengok wajah kacak Daniel? Jangan kata kucing pun pilih kasih.

"Berapa kau beli ni?" soal Mikael.

"RM 5."

"Mak aih. Mahalnya." Mikael tenung bungkusan makanan kucing itu, RM 5.20. Masih ada lagi tanda harganya.

"Dengan kucing pun nak berkira ke?"

"Okay," jawab Mikael perlahan. Agak sentap sedikit, tapi tak apa. Untunglah kau kucing bila dapat jumpa Daniel yang pencinta kucing ini. Bagi makanan pun mahal-mahal.

Tangan Mikael naik mengusap kepala kucing itu. Tiba-tiba, Daniel dengan cepat menepis kuat tangan Mikael membuatkan Mikael mengaduh kesakitan.

"Kau asal?" soal Mikael, bengang. Dia tak marah cuma terkejut dengan tindakan Daniel.

"Janganlah kacau dia makan," ujar Daniel tenang. Dia tidak peduli jelingan tajam Mikael terhadapnya.

"Semua dah sampai ke?" tanya Mikael. Dia bangun daripada mencangkung dan memerhati sekeliling.

"Ramai yang belum."

"Itu yang lain dah nak sampai tu. Jom masuk," ajak Mikael. Dari jauh dia sudah nampak Aryan, Luthfan dan Ammar dengan beg masing-masing.

Mikael masuk ke dalam gimnasium bersama Daniel. Ivan dan Jay tengah duduk di tepi gelanggang sambil melihat telefon.

"Yo Jay!"

"Yo Ivan!" tegur Mikael.

Ivan mengangkat kepalanya daripada terus memandang skrin telefon dan mengangkat tangan.

"Ssup?" tanya Ivan.

"Sup ayam," balas Mikael. Daniel di situ hanya diam melihat mereka bertiga.

Silver Knight | HWhere stories live. Discover now