+ 013

26 5 15
                                    

- ✯ -

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

- ✯ -

Tuk! Tuk!

Rehat Airel terganggu apabila ketukan di pintu menyapa gegendang telinganya. Dia bangkit dari katil empuknya lalu membuka pintu. Aidan yang bersandar di tepi muka pintu menjamah pandangan.

"Kau lapar tak?" Aidan menyoal.

"Entah. Abang nak masak ke?" Airel mengangkat bahu.

"Amboi, abang baru balik dah nak suruh abang masak. Ingat aku ni orang gaji ke?" Aidan menggulingkan bebola mata.

"Tak suruh. Tanya," balas Airel. Kalau boleh ayat dia tu nak pendek lagi biar air liur dia tak terbazir.

"Keluarlah. Kita order Grabfood je. Kau nak makan apa?"

"Apa-apa pun boleh. Asalkan bukan fastfood. Bosan." Airel melabuhkan punggung di sofa lalu mencari remote TV di atas meja. Aidan pula sibuk dengan telefonnya mencari menu yang sesuai untuk makan malam mereka berdua.

"Paprik, okay?"

"Hm." Balasan Airel membuatkan Aidan memandang tajam adiknya itu. Dry nak mampus.

30 minit kemudian, loceng rumah berbunyi nyaring.

"Itu, dah sampai. Pergi ambil," suruh Aidan dengan kakinya menolak-nolak lutut Airel. Mereka berdua menonton Ejen Ali musim ketiga yang tersiar di televisyen.

"Duit." Airel hulurkan tangan. Jarinya bergerak serentak mengemis duit abang tercinta.

"Orang dah bayarlah." Aidan menjeling. Tanpa berlengah lagi, Airel bangkit membuka pintu rumah. Lelaki berpakaian serba hijau menghulurkan sebungkus plastik berisi makanan kepada Airel.

"Terima kasih," ucap Airel. Pintu ditutup lalu bergerak ke meja makan meletakkan paprik yang masih panas. Laju saja Aidan menonong pergi membasuh tangan dan menyediak pinggan dan sudu.

Doa makan dibaca sambil tangan Aidan membuka bungkusan paprik. Ayam goreng kunyit yang turut dipesan ditolak ke tepi sebentar. Airel pun sudah siap sedia untuk mengisi perut yang semakin berbunyi.

"Airel, kau okay tak?" soal Aidan. Nasi disuap ke dalam mulut.

"Okay la. Kenapa?" Airel langsung tidak memandang abangnya. Dia lebih fokus pada paprik di atas pinggan. Sebelum abang dia habiskan, baik dia makan cepat-cepat.

"Maksud aku, kau okay? Betul-betul okay? Mentally and physically? What I mean is, are you really okay as in okay okay with all this stuff?" Beribu-ribu okay yang disebut Aidan membuatkan kening Airel hampir tercantum.

"Okay lah. Okay as in okay okay yang abang maksudkan tu." Airel membalas seperti biasa.

"Sial." Tanpa amaran, sebungkus ayam kunyit terbang di udara menuju ke wajah Airel. Tangan Airel tangkas menyambut. Terpancar riak tidak puas hati di wajahnya. Apa lagi yang abang dia tak puas hati? Orang dah jawab betul-betul apa?

Silver Knight | HWhere stories live. Discover now