+ 006

47 10 7
                                    

— ✯ —

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

— ✯ —

Levi berjalan mengelilingi sekolah. Dia duduk sekejap di atas bangku untuk berehat.  Pokok besar di tepi menghalang sinar matahari dan menjadikan kawasan sekelilingnya redup. Suara pelajar lalu-lalang sipi-sipi kedengaran.

Tenang. Dia berasa tenang tanpa Mikael di sisi. Dapatlah juga dia bebas daripada mulut Mikael yang selalu bising bak burung murai.

Nasib baik dia kena panggil dengan pengerusi kelab Sejarah. Tak sangka pula Mikael yang berjiwa nombor dan algebra minat dengan Sejarah. Kena paksa agaknya.

Levi termenung seketika. Lagi tadi dia memandang satu gelanggang basketball yang kosong di seberang sana. Walaupun sekarang waktu rehat, tiada siapa pun yang berada di situ.

Perlahan Levi menuju ke gelanggang. Tangannya menolak pagar yang tidak berkunci. Setiap pepenjuru diperhati untuk mencari bola.

Hampa. Objek berbentuk sfera langsung tidak dijumpai. Dia duduk dengan di atas bangku panjang yang ada. Bangku teralih ke belakang apabila menerima daya secara mengejut. Bagaikan magik, Levi terjumpa bola keranjang di bawahnya.

"Nampaknya kita ada kimia yang kuat." Levi tersenyum penuh makna sambil mengambil bola.

Levi menampar bola tersebut ke atas gelanggang dan melantunkannya beberapa kali.

"I miss playing this with my friends back in Australia," ujarnya dengan sedikit Australian accent yang dia ada. Setiap petang di Australia dulu Levi mesti main bola keranjang di taman perumahannya.

Tangan diangkat. Dia melempar bola ke dalam jaring. Bola terkena papan belakang dan terus jatuh ke lantai. Tak masuk pun.

Levi tergelak sambil menggeleng. Dia berlari ke bawah jaring untuk mengambil semula bola. Bola dilantun lagi.

"Tak sampai setahun tinggal takkan dah rusty kot?" Levi mencuba buat kali kedua. Dia menjaringkan gol dengan jarak yang lebih dekat. Bola akhirnya masuk ke dalam jaring.

"Jom, kita cuba shoot three-pointer."

Bola dibawa lebih jauh. Levi mengangkat tangannya lebih tinggi. Dia lompat dengan sekuat hati sekali gus melempar bola tepat pada sasarannya.

"Let's go!" Dia punya let's go masih ada aksen Australia. Bunyinya macam lesgaurr.

"Weh masuk!" Satu suara asing menerjah gegendang telinga Levi. Dia menoleh ke arah suara tersebut.

"Kau pandai main basketball ke? Seriuslah!" Suara Mikael menjerit membuat Levi terperanjat.

Bila masa Mikael sampai?

Dari tadi lagi Mikael memerhati Levi main bola keranjang di tepi pagar. Saja nak tengok skill Levi bagus tak bagus.

"Jomlah masuk team basketball Silver Knight. Aku ada dalam tu," ajak Mikael. Matanya bersinar-sinar. Tak sabar nak main basketball dengan Levi.

Silver Knight | HWhere stories live. Discover now