Selesai menunaikan solat .Naily mengajar Aqel mengaji .Anak kecil itu mudah mengingat dan menyebut .Naily bersyukur .Aqel sememangnya nama yang ingin diberikan oleh Rayyan kepada anak mereka .Aqel seolah olah menggantikan tempat Rayyan .Aqel tidak pernah menyusahkan hidup Naily .Anak kecil itu matang sebelum usianya .Menatap wajah Aqel yang mirip sekali dengan Rayyan ,alis mata yang melentik ,bola mata coklat ,kulit putih kemerahan ,membuatkan Naily semakin rindu pada Rayyan ."Umi ,kenapa ada air kat mata umi ?" Lamunannya terhenti .Dia menyeka air mata yang jatuh .Senyuman diberikan pada Aqel ."Aqel .Dah besar nanti jadi anak yang soleh .Tatt pada Tuhan ,jadi pembimbing yang bagus .Jadi khalifah di bumi ni .Aqel lah mujahid umi dan abi ." Naily mengucup dahi anaknya ."Walid tu siapa umi ?" Perasaan sayu mencengkam hati Naily tatakal soalan itu diutarakan ."Walid sayang sangat pada umi .Walid lah yang jaga umi .Walid yang selalu teman umi .Dialah ayah Aqel .Walid sayang sangat kat kita tau Aqel .Tapi Allah lebih sayangkan walid .Aqel nak jumpa walid ?" Tanya Naily ."Nak! Aqel nak jumpa walid !" Ujar Aqel teruja ."Nanti kita pergi jumpa sama sama ya sayang " Tubuhnya kecil itu didakap erat .Setitik demi setitik air mata jatuh .Sungguh tabahnya dirimu wahai muujahid .Kehilangan seorang ayah dikala dirimu masih dalam kandungan .
Sejak dari pertemuan nya di lapangan terbang ,dia asyik terbayangkan gadis itu .Hanya sepasang mata nya yang dilihat .Wajahnya ditutup dengan secebis kain hitam .Lirikan matanya tidak boleh dilupakan .Puas dia menunaikan solat taubat .Beristighfar tapi tetap menjelma .Qayyum sendiri tidak mengerti .Apakah di sudah jatuh cinta ?Sememangnya dia seorang yang sangat sukar ingin jatuh cinta .Sukar untuk jatuh kasih .Tetapi kenapa begitu senang dia kasih akan gadis itu ?Dan siapa anak kecil yang dikendongnya ?Qayyum emejam matanya rapat .'Wilda Qaleesya' Nama yang terlintas di fikirannya .Ya .Gadis itu ,Wilda Qaleesya .Qayyum tersenyum .
YOU ARE READING
Kasih Qaleesya
Short StoryWilda Qaleesya Sinar mentari menerangi ruang kamar .Kegelapan beransur pergi perlahan .Tika di pagi hari kicauan burung kedengaran .Keindahan alam yang dicipta maha kuasa jelas menceriakan suasana . *tok tok * Ketukan di pintu kedengaran .Terjen...