Selesai kenduri ,Dia duduk bersama abahnya di halaman rumah ."Qayyum,Qayuum betul sayangkan Naily ?'Qayyum keresahan ."Y abah .Qay dah minta petunjuk Allah .Ternyata hati Qay tenang .Qay yakin dengan keputusan yang Qay buat ." Abahnya tersenyum ."Kalau Qay sayangkan dia kerana Allah ,pasti Qay boleh terima dia seadanya kan ?" Soal abahnya berteka teki .Qayyum mengangguk ."Abinya beritahu pada abah tadi ,Naily pernah berkahwin dan suaminya meninggal kerana ketumbuhan di otak .Dan anak kecil itulah anaknya ." Qayyum mendengar satu persatu bicara abahnya .Dia tersenyum .Sungguh dia tidak berasa kecewa malah dia merasa gembira .Kerana dia boleh menggantikan tempat Rayyan .Dia ingin mendidik anak kecil itu ."Qay tak kisah abah .Qay tak pandang masa lalu dia .Qay yakin dia yang terbaik buat Qay .Balas Qayyum lembut .Abahnya merasa lega ."Jdi ,bolehlah abah sampaikan hasrat Qayyum ?" Qayyum tersipu "Tapi ,dia nak ke kat Qayyum ?" Abahnya tergelak ."Siapa lah yang taknak kat anak abah yang handsome ni " Dua beranak itu tergelak .Qayyum serahkan segalanya pada Tuhan .
Naily merenung wajah kecil Aqel yang sedang lena dibuai mimpi .Dia sedar ,dia berlaku tidak adil pada Aqel .Aqek sepatutnya mendapatkan kasih sayang seorang ayah .Dia terasa sayu tatkala melihat anak kecil yang lain bermain dengan ayah nya .Sedangkan Aqel hanya bergantung kasih padanya .Setitk air jernih gugur ."Maafkan umi Aqel ." Perlahan dahi Aqel dikucup lembut .Dalam kegelapan malam ,dengan sisa air mata Naily terlelap .
Naily beristighfar .Mimpinya yang aneh mengejutkannya dari lena .Dia tidak tahu kenapa dia boleh bermimpi sebegitu .Wajah Qayyum berseri seri .Qayyum menghulurkan tangan pada Naily .Naily memejamkan mata cuba melupakan mimpi itu .Dia segera mengambilwuduk memohon petunjuk dari Tuhan .Apa maksud mimpi itu ?
"Naily ,kawan abi nak datang kejap lagi .Pakcik Ibrahim ." Naily hanya mengangguk ."Terima kasih sudi sudi terima kunjungan saya "Ujar ayah Qayyum merendah diri ."Eh apa salahnya .Datng lah selalu .Pintu rumah ni sentiasa terbuka ." Balas ayah Naily ."Sebenarnya kai datang ada hajat ." Isterinya di sebelah mengangguk laju .Ayah Naily sabar menanti ."Sebenarnya kami nak menyunting anak gadis awak" Naily yang mencuri dengar di dapur menekup mulutnya .Wajah Rayyan terbayang .Naily terkejut .Apa yang perlu dibuat .Aapak abainya akan terima ?Adakah ini berkaitan dengan mimpinya semalam ?
YOU ARE READING
Kasih Qaleesya
Short StoryWilda Qaleesya Sinar mentari menerangi ruang kamar .Kegelapan beransur pergi perlahan .Tika di pagi hari kicauan burung kedengaran .Keindahan alam yang dicipta maha kuasa jelas menceriakan suasana . *tok tok * Ketukan di pintu kedengaran .Terjen...