12

4.3K 185 8
                                    

#ليتني_مِتُّ_قبل_هذا
الفصل الثاني عشـر

~~~~~~~~~~~~~~~

كعادتها لا تطيق الإنتظار عندما تحوي بجعبتها أخباراً جديده فأمسكت بهاتفها علي الفور وقامت بالإتصال بـ صافيه التي أجابتها بهدوء وقالت :أيوة يا زينب .

_ألو ،إزيك يا صافيه عامله إيه ؟!

=الحمدلله يا زينب ،العيال عاملين ايه؟

_كله بخير الحمدلله،غزل حبيبتي أخبارها إيه ؟

تنهدت صافيه بحزن عميق وقالت :الحمد لله على كل حال،هتعمل إيه حبيبتي أهي نايمه ،إدعيلها ربنا يصبرها .

تمتمت زينب بأسفٍ شديد وقالت : ربنا يخلف عليها و يعوضها ياارب .

_ياارب .

=مش هتصدقي اللي حصل إمبارح !

قالتها زينب بحماس و مراوغه لتتسائل صافيه بتعجب :إيه اللي حصل!؟ أيوة صح مش إنتوا كنتوا بتفطروا سوا إمبارح ،خير حد إتخانق ولا إيه ؟

=يحيـي رجع !

قالت صافيه بتلقائية شديده:رجع منين ؟!

_جرا إيه يا صافيه بقوللك يحيـي رجع !

نهضت صافيه واقفه وقالت :إنتي بتقولي إيه ؟! إنتي أكيد بتهزري .

إبتسمت زينب وقالت : وهي الحاجات دي فيها هزار يا صافيه ؟! ده إنتي فاتك عمرك كله إمبارح مش بس نص عمرك

تسائلت صافيه بلهفه وقالت :رجع إزاي و كان فين طول السنه اللي فاتت دي ؟

_في إيه يا عمتو ؟! هو مين اللي رجع ؟

كان هذا الحديث منبعثاً من غزل التي ركضت سريعاً من فراشها تتسائل بلهفه فنظرت إليها صافيه و قالت بفرحه: زينب بتقول إن يحيـي رجع !

تسائلت غزل بترقب و عدم تصديق فقالت:رجع منين ؟!

نظرت إليها صافيه ثم إلي الهاتف بين يديها و قامت بتشغيل مكبر الصوت و تحدثت إلي زينب فقالت :معلش يا زينب قولي من الأول ،هو إيه اللي حصل إمبارح ؟!

قالت زينب بحماس يتطاير من عينيها : إمبارح وقت الفطار لقينا يحيي داخل .....

لم تكمل غزل الإستماع إليها حيث أنها لم تستطع التماسك لتسقط أرضاً مغشياً عليها .

~~~~~~~~~~

في فراشهِ يرقد بتعب وقد تهالك جسده القوي بين ليلةٍ و ضحاها و أخذ منه التعب كل مأخذٍ .

كان ينظر أمامه نحو اللاشئ و عيناه مشخّصتان للفراغ قبل أن يدخل عبدالقادر إلي غرفته ويجلس إلي جانبه ممسكاً بيديه يقول بنبرةٍ واهيه :إزيك دلوقتي يابا؟!

نظر إليه والده وقال بصوتٍ مهزوز:يحيـي فين يا قدورة ؟

زمّ عبدالقادر شفتيه بأسف وقال متنهداً : مشوفتوش من بعد ما كنا في الجامع ،هو قاللي متدورش عليا ...

ليتني مِتُّ قبل هذاحيث تعيش القصص. اكتشف الآن