Petikan BAB 16

2.8K 233 15
                                    

KAT SINI ADA SPOILER buat yang tak baca MHPH sampai habis.

Petikan BAB 16

***

Jam sudah menginjak ke angka 11 malam. Alhamdulillah keadaan kami bertiga di rumah hanya tenang. Tak ada gangguan. Ezela pula dah nyenyak dibuai mimpi.

Aku pula masih sibuk on call dengan Naura. Linda? Dia tengah masak dekat dapur tu. Masak apa tengah tengah malam? Masak pizza la. Nanti kami hendak menonton movie bersama.

"Makcik, esok aku nak datang rumah kau boleh?" soal Naura di hujung talian.

Aku mengangkat kedua dua belah kening aku.

"Apahal nak datang tiba tiba aje ni? Dulu aku ajak, kemain tolak"

Aku dengar Naura tergelak. "Kau ni beballah.."

Apa? Sempat laki maki aku budak ni.

"Dulu takda Adham, sekarang ni Adham ada bolehlah aku dan dia singgah rumah kau. Lagipun baby twins aku dah sihat. Tak banyak meragam."

"Takkanlah kau sorang nak dukung dua dua anak kau?" dalam kepala, aku dah terbayang macam mana Naura mendukung kedua dua bayi kembarnya. Ini kalau Adham brek mengejut, aku rasa Naura angkat kaki tahan dekat dashboard, mengelakkan dia terhumban ke hadapan. Lawak pula bila membayangkannya.

"Ish, adik ipar aku ada ikut sekalilah."

"Perempuan ke lelaki?"

"Perempuanlah. Dia pandai jaga sikit. Tak boleh bagi lelaki jaga selain suami aku. Nanti tak pasal pasal dia bagi anak aku minum air coke, bukan susu"

Aku memutarkan bebola mata. Orang bodoh aje bagi bayi minum air coca cola, Naura. Aku tak faham imaginasi dia ni. Dia punya IQ level tu tinggi mana? Ke terlampau rendah sampai mencecah angka negatif?

Dalam aku mengutuk Naura, aku sedar akan sesuatu. Adham. Adham ada bersama Naura? Agaknya dia baru sampai kampung kot.

"Ra, tak kesian ke dekat Adham? Dia baru sampai rumah kan, esok nak gerak sini balik?" soalku hairan.

"Apa kau cakap ni, pandai? Adham dah balik sejak 2 hari lepaslah. Kerja dia dah settle"

Jawapan Naura itu menambahkan kehairanan aku. Kerja Adham dah lama siap rupanya. Habistu Farhan?

Atau Farhan masih lagi ada kerja selebihnya? Yalah. Nak dikira, pangkatnya tinggi dan mungkin dia kena siapkan laporan dulu. Agaknyalah. Aku main teka aje ni. Seperti yang sedia maklum, aku sedang menyedapkan hati sendiri.

"Diam aje kenapa? Berak dalam seluar ke?"

Aku tergelak kecil mendengar teguran Naura.

"Kau ni, takda ayat lain ke? Aku diam pun salah.."

"Takdalah. Aku pelik kau tiba tiba diam. Tak apalah. Aku nak tidur dulu. Mak mak datin macam aku ni kena jaga tidur supaya kulit sentiasa sihat. Maklumlah, aku kan nak kena kekalkan kecantikan aku ni."

Aku mencebik. Pasrah ajelah dapat kawan yang suka masuk bakul angkat sendiri ni. Lagipun, dengan aku aje dia macam tu. Dengan orang lain jarang dia nak puji diri sendiri. Tak tahulah dengan laki dia macam mana.

"Poyo lebih. Dahlah. Goodnight, semoga kau bangun esok, muka berkulat." aku terus menutup panggilan dan tergelak kuat. Sengaja end call awal awal sebelum dia sempat membalas. Nanti dia menjerit dan aku taknak dengar.

Jam sudah menunjukkan pukul 11:25 minit malam. Lagi 5 minit, movie kami akan bermula. Kami tak pilih yang seram, sebab..faham fahamlah keadaan semalam. Jadi kami memilih movie yang advanture gitu.

Behind The Hoodie | TERBITWhere stories live. Discover now