BÖLÜM 3
YETİŞKİNLERİN YALAN SÖYLEMESİNİN BAZI NEDENLERİ.
1.) Başka insanların veya konuştuğu kişinin duygularını incitmemek, onu kırmamak için yalan söyleyebilirler.
Bazen bir kız arkadaşınız veya erkek arkadaşınız, sizin ondan soğuduğunu veya mesafe bıraktığını sanar. Fakat sizin bazı sorunlarınız vardır veya ruhunuz daralmıştır ve kimseyle konuşmak, mesajlaşmak istemezsiniz.
Arkadaşınız size "beni sevmiyor musun?" ya da "Benden soğudun mu?" sorularına "Hayır seni çok seviyorum. Senin yerin bende ayrı, sadece babam ile tartıştık ve moralim bozuk şuan konuşacak durumda değilim" gibi başından savmak için yalan söyleyebilirler. Bazen de "Bu gece evimize misafir gelecek ve bundan dolayı müsait olmayacağım" diye yalan söyleyebiliriz. Çünkü konuşursak onu da incitip, kırabiliriz.2.) Bazen karşımızdaki insanların kendilerini iyi hissetmesi için de yalan söyleyebiliriz.
Bazen bir alışveriş merkezinin müdürü kendi müşterilerine övgüler yağdırabilir. Kötü bile olsa ona "Bugün çok şıksın", "Bu elbise sana çok yakışmış", Biz ihtiyarlanırken siz gençleşiyorsunuz. Bu ne güzellik" gibi yalanlar söyleyerek insanlara pozitif cümleler kuruyor ve müşteriler hep oraya geliyor. Biriniz sorsanız "Onları baştan çıkarmaya mı çalışıyorsun" diye, "İsterse çirkin veya dış görünüşü bize güzel gelmeyebilir bunlar önemli değil. Yalan bile olsa her insan güzel ve çekici olduğunu duymak ister. Bu onları iyi hissetmelerini sağlar.
Şunu da hatırlatmak isterim sadece kendi çıkarlarınız için yalan söylerseniz yolun sonunda kaybeden siz olursunuz.3.) kendimizi korumak için yalan söyleyebiliriz.
Bazı ortamlarda yalan söylemek kendimizi korumak ve hayatta kalmanın anahtarı olabilir.
Mesela bazen mahkemede bile şahitler yalan söyleyebilir çünkü doğruyu söylerlerse ciddi sıkıntılar yaşarlar. Sevdiklerinin hayatını bazen riske atmamak için de yalan söyleyebilirler. Bundan dolayı gördüklerini veya duyduklarını inkar ederler.4.) Bir imaj bırakmak ve reddedilmemek için yalan söylemek.
Özellikle sosyal medya'da insanların birbirine çok yalan söylediğini gözlemleyebiliriz.
Nasıl mı ?
İnsanlar tanıştığı kişiye kilosu, yaşı, boyu hakkında yalan söyler.
Yalan söylemelerinin sebebi karşı cinsin gözünde olumlu bir imaj yaratmaktır5. Cezadan kaçmak için yalan söylemek
Öğretmenin öğrencilerine "Bu duvarı siz mi çizdiniz" sorusuna, öğrencilerin hiç birisi "Suçu kabullenmedi." sınıfın çoğu bir öğrenciyi işaret etti ve onun yaptığını söylediler. Bunun ardından öğretmen onu tahtaya çağırır ve sorar "Bu duvarı sen mi çizdin?" çocuk başını eğerek "hayır ben yapmadım" der.
Neden yalan söyledi ?
Çünkü doğruyu söylerse suçlu olduğunu anlayacak ve öğretmen tarafından ceza alacak.
Özellikle mahkemede ve ifadeler alınırken çok yalan söylenir. İnsanlar ceza almaktan korkar ve yalan söyler.6.) Başkalarını korumak için yalan söylerler
İnsanlar değer verdiği ve ya çok sevdiği, hayranlık duyduğu kişileri de korumak için riskleri göze alabilirler.
7.) Başkalarını teşvik etmek için yalan söyleyebilirler.
Ispanağın hikayesini hatta çizgi filmlerini bile bilirsiniz.
Aileler çocuklarına ıspanak yedirip onların daha hızlı büyümesini ve daha güçlü olacaklarını anlatıyordu. Bu yalan söyleme belki bir çok çocuğu daha sağlıklı beslenmesine yardımcı oldu.Bazen de umutsuz olan doktor hastasına yalan söyleyerek "durumun daha iyi olacaktır ilerdeki günlerde" ve bazen bu yalanlar hastalarda olumlu sonuçlar bile doğurur. Hasta kişinin durumu daha iyi olur.
Bazen hasta birisine "Bugün sanki yüzün daha aydınlık, seni daha güzel gördüm" demek o kişiyi daha çabuk iyileştirebilir. O kişinin moralini bozmasını engelleyebilir. Onun daha iyi ve mutlu olmasını sağlayabilir.
Ve biz yetişkinler değil aslında, kitap okuyanlar olarak bunlardan kaynaklı yalan söyleyebiliriz.
Çünkü biz karşımızdaki insanı düşünen, empati kurabilen insanlarız.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
BEDEN DİLİ
De TodoPLATFORMUN EN İYİ "BEDEN DİLİ" KİTABIDIR. ⭐ MANİPÜLASYON ⭐ İKNA TEKNİKLERİ ⭐ BEDEN DİLİ VE YALAN ⭐ PSİKOLOJİK SAVAŞ ⭐ ETKİLİ İLETİŞİM ⭐ PROPAGANDA