09.💌

69 13 12
                                    

" hello! Ada orang tak?"

aku memanggil jiran ku sambil mengetuk pintu rumah mereka.

" ye kejap ye.." kedengaran suara seorang perempuan dari dalam. Beberapa minit kemudian baru lah Puan Kim keluar. Aku pun menyapa sopan wanita itu.

" hello puan Kim! mak saya bagi lauk ni... kami masak lebih ni, aunty." ujarku. Puan Kim menyambut mangkuk berisi pasta bolognese itu dengan senyuman.

" lah eunjoo rupanya. aduhai, terima kasihlah. Kirim salam dekat mak kamu ya Eunjoo.." pinta Puan Kim. Aku hanya mengangguk.

" wangi nya pasta ni! Makcik bagi ke ibu!?" Tiba tiba Puan Kim dirangkul bahunya dari belakang. Aku tersengih melihat orang itu. Tau tau je aku bawak pasta hari ni.

Puan kim sekadar mengangguk dan barulah lelaki itu menyedari kehadiran ku disitu.

dia melambaikan tangan ke arahku. Menyapaku yang berdiri tegak disitu.

" lama tak nampak Kyu!" Kataku lalu aku dan dia pun berfist bump. " banyak kerja doh. Ni pon baru dapat cuti." Katanya.

" cehh, tudia usahawan muda kitew." Sakat ku.

Lelaki itu hanya tersengih sambil mengaru belakang tengkuk. Junkyu menyuruhku masuk begitu juga Puan Kim, kata junkyu mak dia ada nak bagi something untuk mak aku.

Aku membontoti junkyu dari belakang.

" lepak kejap ah sini, jojo. Sat eh, nak ambik air jap. Bole kita minum- minum sambil chit chat kan." Ujar junkyu dengan memanggil nama panggilan ku yang selalu orang yang rapat je panggil, jojo.

Setelah kembali dari dapur dengan membawa air berkarbonat, junkyu pun duduk dihadapan aku. Aku pula menghadap mukanya.

Maka berbual lah kami dua macam esok dah nak berakhir. Junkyu ni kalau dah berborak, gempa bumi pun dia tak sedar kot. Aku pun melayan jela.

junkyu borak pasal perniagaan dia. Junkyu sebenarnya seumur dengan aku dan hyunsuk tetapi dia tak minat sekolah jadi dia take over perniagaan ayah dia dan memilih untuk tidak menyambung pelajaran.

Aku pun dengar je lah luahan junkyu. Habis je dia meluah, dia tanya pula pasal aku dekat sekolah dengan hyunsuk.

aku apa lagi, luah lah pasal kejadian hyunsuk hari tu dengan pasal surat - surat yang aku terima. Aku tak memberitahu banyak sangat berkenaan jeongwoo tu. Tapi junkyu sedia tahu yang aku memang suka jeongwoo.

Malu pula ingat balik yang jeongwoo tak baca langsung surat aku.. hehe.

" tu ah kau, jangan ingat muka hesmes gitu, baik akhlaknya. lebih baik kau lupakan dan jauhi jeongwoo tu, dan dekati lah aku. hehehe" ala ala  junkyu ni, sewel dah nampaknya.

Aku membuat muka jijik. Taknak aku dengan junkyu ni.Suka membebel macam mak - mak je...

" kau free tak esok? Apa kata kita melawat si hyunsuk tu? Aku pun lama dah tak jumpa budak tu." Aku sekadar mengangguk apabila junkyu mencadangkan untuk melawat sahabat kami tu.

" boleh gak kita discuss pasal surat 'cinta' yang kau dapat tu.. huhu." Tambah junkyu lagi. Eh eh dia ni.

Dia pulak yang semangat.

💌


mama hyunsuk menyuruh kami berdua, aku dan kim junkyu naik ke tingkat atas. Kami pun serentak menunduk hormat dan naik tangga untuk ke tingkat dua. Dimana bilik hyunsuk berada.

" ma! hyunsuk nak— eh anak babun!" anjai hyunsuk ni, dah lah keluar dari bilik pakai facemask, dibabunkan nya aku dengan junkyu.

Junkyu mengurut dadanya yang melihat hyunsuk itu. Fikirkan jembalang pendek mana tadi.

Love Letter | TreasureWhere stories live. Discover now