1; kahwin

1.2K 16 0
                                    

"kau bila nak kahwin?". Aku senyum aja sambil kunyah cornflake madu yang tersedia atas meja makan. Kalau boleh nak habiskan tapi takut kena pukul dengan mama depan orang ramai. Biarlah aku nak makan, aku yang buat.

"Haah la Seroja. Tengok adik adik kamu. Semua dah bertunang. Takkan tak ada boipren? Anak makcik pun dah bawa bali-"

"Eh lawa gelang. Beli mana?". Disebabkan itu, aku berjaya mengharungi soalan kbat kawan kawan mama.

Dah kalau borak pasal gelang emas, memang sampai ke magrib jawabnya. Alhamdulillah semua orang sedar ada rumah sendiri jadi tak payah susah susah ayah nak kena halau sebab malas nak layan. Kisah apa ayah? Ini rumah dia.

"Tu lah kak. Kau takkan tak ada kekasih hati". Nasib baik Affan, anak bongsu along tarik kain baju kurung aku. Kalau tak, dah melayang spek mata bulat si Bunga.

"Dah. Tak payah sibuk pasal kakak kau. Ni pinggan mangkuk pergi angkat masuk dapur. Basuh sekali. Tak cakap nanti tak buat. Aku juga dok menyental sorang sorang sampai 3 pagi". Mula dah mama. Along dengan kak long dah lari dulu bawa Affan dengan Afrina masuk bilik. Takut kena marah tanpa sebab punya pasal.

"Tapi kan kak-"

"Eh Bunga! Macam banyak je benda kau kena angkut ni. Biar akak tolong sekali". Aku kutip semua pinggan kotor yang ada depan mata dan berlari masuk ke dapur. Tak nak dengar mama punya soalan pasal jodoh. Ada jodoh, adalah!

"Eh Melur mana Melur?". Aku toleh kiri kanan depan belakang siap cari bawah meja makan dekat dapur lagi. Langsung tak nampak batang hidung. Petang tadi nampak lagi tengah jagakan Affan sementara kak long tengah topup makanan untuk tetamu.

"Kat luar. Tengah merenyam dengan kekasih hati. Kau tahu kak? Mentang mentang dia anak bongsu, semua kerja aku kena buat. Mop rumah la. Sapu rumah la. Sapu laman la. Sapu bumbung lah"

"Hah padan muka kau. Kakak dah kata. Keluar rumah, cari kerja, beli rumah sendiri. Apa guna diploma kau kalau buat mereput dekat dalam laci tu?". Bunga diamkan diri. Aku pun ikut sama. Penat nak bergaduh sebab sibuk layan tetamu harini.

Macam biasa, raya kedua mesti mama dengan ayah akan buat rumah terbuka. Katanya nak sambut hari raya dengan kawan kawan yang tak dapat balik kampung atau tak ada kampung. Padahal sebenarnya nak panggil anak anak dia balik rumah je. Nak nak lagi aku yang memang tak suka balik rumah kalau tak ada benda penting.

"Kak"

"Hm"

"Patut aku sambung degree ke atau kahwin terus?"

Terkedu. Bunga kira beruntung dia punya teman lelaki masa sekolah menengah dulu melekat sampai sekarang. Siap ada kerja dan income yang stabil. Bulan lepas masuk meminang dan sekarang dah jadi tunangan orang. Aku? Frust menonggeng je lah.

"Ntah la Bunga. Akak dulu manada masa nak fikir kahwin kahwin ni. Tak laku katakan"

"Ish apa tak laku. Allah simpan kakak untuk orang yang lebih baik"

Nah amik kau. Tak pasal pasal aku terasa macam kena tampar dengan kata kata deep Bunga tadi.

"Seroja. Esok jadi ke nak keluar?". Aku anggukan aja kepala sambil letakkan pinggan bersih pada raknya. Nak harapkan Melur? HM HARAM!

"Jadi"

"Pergi dengan apa? Pergi dengan siapa?". Aku cuba ingat balik esok nak pergi mana dan naik apa.

"Nanti Nawra datang angkut. Malas nak drive". Kebiasaannya aku yang jadi driver tak berbayar. Angkut anak orang kesana kesini sebab ada dia sorang je. Nak pergi sorang sorang memang tak berani.

"Kenapa tanya?"

"Saja". Agaknya kening aku terkejut sampai terjongket dibuatnya. Ayah jarang tanya pergi dengan siapa. Biasanya tanya pergi mana dengan naik apa. Gamaknya nak menantu lelaki pula kot. Kot.

"Kalau aku hempuk nyawa kau karang, menggelupur nyawa kau karang! Baru habis SPM dah menggatal. Kerja rumah tak reti buat!". Cepat cepat aku susun pinggan mangkuk sebab takut jadi mangsa mama yang seterusnya.

Pinang Where stories live. Discover now