Side story 4: My Seroja

141 1 0
                                    

"Tapi Seroja awak dah boleh berjalan dengan sempurna, kenapa nak kena guna kerusi roda lagi? Kerusi pun tak boleh tolak sendiri". Tanya Ammara, doktor pelatih yang selalu luangkan masa dengan aku.

"Sebab saya tak nak kahwin lagi". Botol air mineral yang sudah tinggal separuh aku letakkan diatas lantai dan bersandar pada dinding.

Secara jujurnya aku masih tak terbuka hati untuk berkahwin. Cukup dengan pertunangan ni buat aku rasa bahagia. Tak perlu kahwin dalam masa yang terdekat.

"Tapi awak tak rasa yang Ezhar betul betul nak jadikan awak sebagai isteri dia? Dia cakap dengan saya kalau awak masih belum sembuh dalam masa 6 bulan, dia yang angkat awak ke pelamin"

"Sebab tu saya makin gemuk sekarang!". Ammara pandang aku atas bawah atas bawah lepastu buat muka. Betullah!

"Last check dengan saya semalam bukan berat turun?". Aku diam seribu bahasa. Dah tak ada alasan untuk diberi.

"Ikut awaklah Seroja. Saya dibayar untuk rawat awak je. Awak pun dah sembuh tapi masih datang. Kiranya payment saya masih berjalan. Jangan lupa Ezhar yang yang bayar bil awak selama ni". Ammara bangun daripda tempat duduknya dan berjalan keluar.

"Eh!". Aku kejar dia walaupun tak jauh mana dia berjalan.

"Tapi saya yang bayar?"

"Setiap kali awak buat bayaran, nurse akan simpan duit awak dah pulangkan pada Ezhar. Dia dah bayar awal lagi daripada awak. Awak masih tak nak kahwin dengan dia? Kalau tak nak, adik saya single lagi ni. Masih mencari"

"Eh tak boleh!"

Tergelak Ammara bila dengar aku naikkan suara. Memang tak lah aku nak lepaskan Ezhar macam tu je.

"Seroja! Bangun Seroja!"

Hm? Aku toleh kebelakang bila dengar suara Ezhar. Bangun? Aku memang dah bangun lah.

"Not again Seroja. Please". Ezhar? Aku berlari mencari suara Ezhar yang kedengaran serak serak basah. Macam tengah menangis.

"Mummy". Aku terus berhenti berlari bila terdengar Suara Anas.

"Mummy Anas minta maaf. Mummy bangun lah!"

Badan aku seakan akan ditarik keatas dan akhirnya aku keluar daripada hospital tadi. Aku buka mata dan nampak Ezhar dengan rambutnya yang basah.

"Ini air mata ke air hujan". Aku baru nak usap pipinya, badan aku dibawa ke dalam pelukannya.

"Please. Please. Please don't do that again"

"Cold"

"Ambulans dah sampai!". Aku pejamkan mata sekali lagi dan tersenyum. Panjang betul nyawa aku. Nikmat apa yang kau nak dustakan lagi wahai Seroja?

"Honey wake up! No no no. Jangan tidur dekat sini". Aku dapat rasakan yang Ezhar tepuk pipi aku banyak kali tapi dengan lemah lembut. Kalau dia tepuk kuat kuat memang aku lempang dia terus dekat sini. Eceh takde takde.

"Seroja!"

"Diam sikit lah". Aku buka mata sikit dan jeling dia. Dia hembus nafas lega bila dengar aku masih bersuara. Member takut kahwin sorang ni.

"Encik tolong ketepi"

Dan akhirnya Seroja dibawa ke hospital.

——

"Apa jadi kalau saya mati dan awak tak ada disisi saya?". Ezhar teruskan berjalan tanpa bersuara. Sampai di bangku, dia melutut dihadapan aku. Diperbetulkan selimut yang menutup kaki aku biar ianya tidak sejuk terkena angin.

"Kenapa nak takutkan mati sedangkan Allah bagi peluang untuk kita kekal bernafas dekat sini?". Dia pandang tangan aku dan bukannya mata aku seperti selalu. Tahulah yang dia mungkin bakal menangis sebentar lagi.

"Kita tak tahu Ezhar. Bila bila masa Allah boleh tarik nyawa kita". Dia letakkan selimut atas tangan aku dan pegang tangan aku dengan erat. Tidak lama kemudian dia bawa tangan itu ke dahi dan aku boleh dengar dia sedaya upaya sedut hingus bagi tak jatuh atas selimut.

"I can't"

"What it is?". Akhirnya dia angkat kepalanya dan kami bertentang mata. Alahai Ezhar ni. Baru sebut pasal mati dan jadi macam ni. Kalau aku mati betul betul apa agaknya yang jadi?

"I just can't imagine living without you"

"Aik? Selama tak jumpa saya boleh je hidup?". Mata yang tadinya terlihat sedih kini bertukar menjadi satu jelingan. Aku hanya tersenyum dan gelak kecil. Nak gelak besar tak boleh, dekat public. Itu pun nasib baik dia bawa dekat tempat yang tak ramai orang.

"Saya sayang awak"

"Tahu". Balas aku dengan pendek. Sengaja nak buat Ezhar marah.

"Tak sayang saya ke?". Aku tersenyum. Nak diusap pipinya, tapi haram. Jadi aku usap bahu sendiri.

"Sayangggg. Seroja sayang Ezhar"

"Jadi bangunlah". Kening aku terangkat. Bangun?

"Bangun ya sayang? Ezhar rindu". ??

Aku pejamkan mata dan cuba untuk hadam ayat Ezhar. Aku ada depan dia, kenapa dia rindu pula? Aku buka mata sekali lagi dan pandangan aku kabur.

"Seroja? Seroja!". Berdesing telinga aku bila nama disebut dengan kuat.

"Thank god sayang. Thank you. Thank you. Thank you very much". Tangan aku digenggam dan aku dapat rasakan yang tangan aku perlahan lahan basah.

"Har—". Lah panggil Ezhar, keluar Har je.

"Yes honey". Kau ni kejap Honey kejap sayang. Kalau aku hempuk sekarang agaknya dia rasa sakit tak?

"Ove you—"

"Apa dia?". Dia dekatkan telinganya pada mulut aku. Macam dah nazak aku ni.

"I love you". Dia pandang aku dan menangis sambil tersenyum. Tangan aku digengam dengan lebih erat. Eh haram.

"I love you more Seroja. My Seroja". Tangan aku dibawa ke pipinya. Sampailah doktor masuk dan halau dia keluar. Okay takde lah sampai halau. Dia suruh keluar je.

Pinang Where stories live. Discover now