Aku selitkan telefon diantara telinga dengan bahu lepas keluar daripada tandas. Nak basuh tangan tapi tiba tiba si Nawra call. Katanya urgent.
"kau memang gila lah. Kenapa kau tolak pinangan dia?"
Lah aku pula yang dipersalahkan. Ingat ni drama melayu ke masuk minang terus terima? Dengan tak kenal asal usulnya. Datang daripada mana? Kerja apa? Rumah kat mana? Gaji berapa?
"Sibuk kenapa? Yang tolak tu aku bukan kau. Kalau nak sangat, nanti aku minta mama nombor dia. Bagi kau. Kot kena dengan selera barat kau"
"Ceh! Barat barat aku pun ada yang sangkut juga"
"Sangkut tapi putus. HAHAHAHA". Tahu tahu panggilan terputus. Agaknya dia campak telefon keluar tingkap kot. Panas katakan HAHAHA.
Aku masuk ke dalam pejabat dan terkejut bila nampak sejambak bunga ros atas meja. Aku belek belek bunga tu kot ada kad terselit ke tapi tak ada langsung. Nak campak masuk tong sampah, rasa sayang. Cantik ni. Mesti mahal.
"Seroja!". Tercampak bunga tu ke dalam tong sampah yang kebetulan memang ada depan mata aku. Okay dah hilang rasa kesian dekat bunga tu.
"Akak ni pun. Ketuk lah pintu! Terkejut saya. Nasib baik yang tercampak tadi. Kalau phone baru saya macam mana?". Akak Raudah gelak aja dan masuk ke dalam pejabat aku. Menjengah bunga yang selamat mendarat atas lantai
"Kau tahu ke siapa yang bagi bunga tu?"
"Tak". Aku membongkok dan kutip kelopak bunga yang bersepah atas lantai. Takkan nak biarkan aja. Siapa nak kemas? Kau? Heh.
"Akak tahu siapa". Secara automatiknya kepala aku pusing memandang akak Raudah yang tersengih sendiri. Seram.
"Orangnya ada lagi dekat luar. Tapi tadi lah. Sekarang tak sure ada lagi ke tidak-"
Berdesup aku keluar daripada pejabat aku sampai ke luar kedai sambil membawa bunga yang dah tak ada rupa bunga. Nak pulang balik. Hehe.
"Hoi!". Terkejut orang orang yang lalu lalang, keluar masuk kedai aku. Ah kisah apa aku?
'dia' bersandar pada kereta yang entah apa jenamanya. Jangan tanya aku pasal kereta. Kereta yang aku bawa pun, ayah yang pilih tapi aku lah yang bayar. Huhu.
"Seroja my honey". Dia depakan tangan seluas yang mungkin. Acah acah nak peluk aku tapi aku menapak ke belakang. Ew pervert.
"Sampai hati buat Ezhar macam ni. Ezhar sunyi tak ada Seroja di sisi"
Aku campak bunga tadi tapi dia sempat tangkap ala ala male lead dalam drama. Ceh! Kalau tahu aku campak kat kaki je. Nanti kalau dia tendang, bersepah kelopak yang aku kutip tadi. HAHAHA
"Mana kau tahu tempat kerja aku?". Punyalah daripada Seri Kembangan sampai ke KL dia cari aku. Dah kena reject pun tak serik lagi. Apa hebat sangat ke aku sampai susah untuk melupai, dilupakan, melupakan dan semua perkataan lupa atas muka bumi ni. Eceh lebih lebih pula.
"Hm? Mestilah saya tahu kat mana tempat kerja isteri saya"
"BOSS DAH KAHWIN?". Terjengah kepala anak anak buah aku yang curi curi dengar perbualan kami.
"Weh lari lari. Sini tak selamat"
Maka aku melarikan diri dengan Ezhar menggunakan kereta dia. By the way aku yang bawa sebab nak pecut punya pasal. Risau depa ikut aku naik motor sat lagi
"Wo wo wo calm down honey. Aku nak hidup lagi"
Akhirnya aku berhenti dekat tepi jalan dan pandang dia tak puas hati. Tak faham ke kalau orang reject, maksudnya orang tak nak?
"Suka lah tengok kau tenung aku macam nak telan. Nampak seksi". Laju tangan aku hempuk kepala dia guna jambangan bunga yang dia bawa sekali. Sakit hati.
"Sakit sakit!" Dia pegang pergelangan tangan aku dan dengan lajunya tangan aku landing atas pipi dia.
Opss