"Jemput makan". Aku hanya mampu tersengeh bila ibu yang tolong tolakkan kerusi aku pergi meja makan. Siap tarik break, macam tak nak bagi aku lari. Padahal aku boleh je buat sendiri. Ngade nak suruh Ezhar tolak, sekali ibu culik aku dulu.
"Ibu". Panggil aku tanpa segan dan silu. Padahal belum kahwin. Ehe.
"Ye sayang? Kenapa? Nak duduk sebelah Ezhar ke?". Aku pandang Ezhar yang duduk dihujung meja maja. Dia pula tenung aku dengan tenungan yang tak puas hati.
Biasalah dia tu, kalau keluar sekali mesti aku duduk sebelah dia takpun berhadapan dia. Ini macam orang asing. Jauh benor dia duduk. Walhal depan aku kosong. Kiri tempat abah, kanan ibu.
"Eh tak ibu. Nak tanya. Harini ada family day ke?". Kemain ramai pula harini. Ezhar kata keluarga dia je yang ada harini. Tup tup macam satu kampung hah datang sambut aku tadi. Terkejut kita. Sorry, I is cannot handle any fame. Nanti terkencing dalam seluar.
"Haah tapi kalau family dah memang buat dekat rumah ibu. Kebetulan pula Ezhar cuti harini, itu yang ibu suruh abahnya pujuk Ezhar bawa Seroja jumpa kami. Nasib baik dia setuju". Aku jeling Ezhar yang tengah kunyah salad yang dibuat ibu. Eceh diet lah tu.
Walhal kalau aku tak paksa, mana ada dia nak bawa. Cuti? PFT! Aku tahu dia free pun sebab paksa Fiy send jadual dia dekat aku. Kalau tak sampai tahun depan tak tahu bila dia cuti!
"Seroja nak makan apa sayang? Biar ibu cedokkan"
"Eh takpe bu. Kaki Seroja je yang cacat sikit. Tangan ni kuat lagi kalau nak angkat senduk hehe". Aku cuba capai senduk nasi yang ada dihadapan aku tapi tak sampai. Nak ke depan tapi nasi dah landing atas pinggan aku dulu.
"Seroja tak suka makan nasi banyak". Kata Ezhar. Lalu diletaknya 2 kepak ayam diatas pinggan aku bersama dengan sos lada hitam. Tak lupa daging kambing yang dipotong sendiri. Omaigod mak suker.
"Nah". Ezhar tarik kerusi dan duduk dihadapan aku. Dia sambung makan salad yang masih tersisa selaruh. Eleh tadi gedik tak nak duduk depan aku. Acah je lebih.
"Oooo faham". Kini giliran ibu pula yang tarik kerusi dan duduk disebelah aku.
"Ibu tak makan?"
"Ibu kenyang tengok Seroja makan. Makan lah banyak banyak"
"PUFF"
Habis tersembur segala sisa salad Ezhar. Siap bertepek beberapa helai pada muka aku. Very the shib—
"Apa ni?". Tegur abah. Dengar je suara besar dan garau abah, terus meremang bulu roma aku. Terasa nak balik pun ada.
"Sorry honey". Tak sempat dia nak lapkan 'santau' pada muka aku, ibu siap touch up balik make up aku. Laju naw ibu.
"Uncle ekjaz!". Jerit seseorang daripada seberang kolam. Kemain semangat dia berlari kearah Ezhar sampai tersadung kaki sebab terpijak batang paip berdekatan. Kesian dik. Kesian.
"IBUUUUU". Nohhh dik. Kau yang jatuh, kau yang menangis. Biasalah tu kehidupan. Kadang kita jatuh, kadang orang jatuh. Tibeh.
"Anas!". Jerit seorang lelaki yang masuk dengan menggunakan pintu yang sama. Si ayah kot.
"Eh kenapa tak makan Seroja? Tak sedap ke ibu perap?". Terus aku cobek ayam dan suapkan ke dalam mulut. Alah ibu ni orang nak tengok derama sekejap pun cannot.
Nampak ja ibu tersenyum manis, aku terus makan dengan laju. Punya laju sampai tak perasan ada sos yang melekat dekat tepi bibir.
"Makan tu perlahan sikit. Tak ada orang kejar". Akhiranya Ezhar berjaya tunjukkan sisi romantis dia bila berjaya lap kotoran di tepi bibir. I like I like.