15

6 1 0
                                    

selesai mengemas meja makan dia masuk ke dalam biliknya yang terletak di dapur. dia mengeluarkan gambar yang sudah lama dia simpan. perlahan air matanya menitis lalu jatuh di atas gambar tersebut.

sebak dadanya bila mengenang nasib satu satunya anak yang dia punya. suaminya juga telah tiada.

*****

"agak agak apa rancangan diaorang ek?" kayla bercakap berseorangan di dalam biliknya.

"manalah aku tau sebab tu aku tanya kau" kata kayla lagi. dari pandangan mata kasar dia seperti orang gila yang bercakap berseorangan tapi di mata orang tertentu dia sedang bercakap dengan seorang perempuan sebaya nya.

lelaki tersebut adalah roh yang tidak tenteram. dia meminta bantuan daripada kayla tapi kayla enggan menolong hantu sepertinya. tetapi entah mengapa sejak dua menjak ini mereka semakin kerap bercakap tidak seperti selalu, kayla sering membuat tidak endah dengan lelaki tersebut.

"maya.."

"kenapa dengan maya?"

"dia tahu sesuatu. dia mahukan sesuatu"

"apa maksud kau?"

"dia mahukan darah lagi!"

"ezuan! awak kena tolong saya" kata kayla dengan semangat seolah mendapat idea baru.

*****

arish duduk di buaian yang terdapat di hadapan laman rumah. fikirannya jauh melayang memikirkan masalah yang terjadi di rumah itu mengalahkan masalah negara yang di hadapi bapak jokowi.

"arish.."

arish tersedar dari lamunan nya apabila ada suara menyerunya dari belakang telinga.

"hey.. you termenung apa tu" sapa sophie lalu duduk bersebelahan dengan arish. arish menjarakkan sedikit tubuhnya daripada merapat dengan majikannya. tidak manis duduk berdua rapat rapat dengan yang bukan mahram. sudahlah tempat itu memang sudah sunyi.

"arishh.."

sekali lagi suara itu menyerunya. bulu roma nya naik apabila suara itu betul betul di belakang telinganya.

"awak dengar tak suara-" kata kata arish berhenti apabila tiada sesiapa yang duduk di sebelahnya.

"eh cik sophie?" arish kehairanan. dia mula rasa seram sejuk.

"arishh.."

arish serentak menoleh ke arah belakang saat diseru. namun suara itu seakan datang dari tepi rumah yang betul betul terletak di belakang buaian.

"siapa tu?" tanya arish dengan was was.

"cik maya ke? sophie?" tanya arish lagi. kakinya perlahan meghampiri tepi rumah yang sedikit sempit dan baru dibersih olehnya semalam.

"t-tolong.. arish.."

arish mencari sumber suara. tubuhnya perlahan menghilang disebalik dinding.

*****

kelihatan susuk maya yang sedang duduk bersila seakan sedang menyembah sesuatu. mulutnya terkumat-kamit membaca jampi. bau asap kemenyan yang memenuhi bilik itu tidak diendahkan. terdapat sekujur mayat kaku yang telah diawet selama beberapa bulan dibaringkan di dalam lingkaran yang mempunyai ukiran ukiran aneh.

 terdapat sekujur mayat kaku yang telah diawet selama beberapa bulan dibaringkan di dalam lingkaran yang mempunyai ukiran ukiran aneh

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

upacara menyeru khadam harus ada mayat lelaki yang masih sempurna tubuh badannya.

"tuwuh kebak rahasia, landhep ora nusuk lawan, kebungkus ora ngiket kanca, nanging bunder kebak siksa" mantera yang dalam bahasa jawa itu dibaca dengan penuh semangat lalu tapak tangannya di hiris menggunakan keris pusaka.

darah yang mengalir dari tapak tangannya dibawa mengelilingi bulatan yang diukir. habis tiga putaran, maya kembali duduk di tempatnya tadi.

"aku ngundang kowe kanggo nyembah marang aku" usai membaca ayat itu, mayat yang berada di hadapannya menggeletar kekejangan. matanya terbuntang luas serentak dengan itu mulutnya melopong luas. kulitnya yang pucat lesi mula membiru.

swooshh

api lilin melentok liuk tadi mula terpadam akibat suatu angin yang tiba tiba datang. padahal tingkap tidak dibuka dan tirai turut dipasang bagi menghalang cahaya masuk. mayat lelaki di hadapan maya perlahan berhenti mengejang namun mata dan mulutnya masih terbuka dan melopong luas.

"tuan.."

maya tersenyum saat mendengar suara garau yang memanggilnya tuan.

"kau milikku sekarang" ujar maya dengan senyuman penuh makna lalu dia menghulurkan semangkuk darah manusia yang masih segar baunya.

M4TIWhere stories live. Discover now