= بس أنا جاي الأرض أعيش يومين.- أنت مش جاي عشان تعيش يومين أنت جاي تعبد ربنا وتعيش بالطريقة الـ تُرضي ربنا.
أنتَ عَبدْ.
فتأدّبْ مَـع الله 🌿🕊
..................
جلس العمري على كرسيه الخاص.. ونظر الى الجميع.. ليرى وجوهاً جديده عليه.. ليقف ببصره على دايما.. نظر بصدمه لها.. ووقف وأردف بصدمه..
العمري بصدمه..: دايما.. نظرت له دايما بهدوء.. ونهضت من مكانها.. ذهب لها العمري بيه ووقف امامها وهو لا يصدق انه يراها..
العمري بسعادة وهو يحتضنها..: دايما بت ولدي محمود.. اتوحشتك قوي يبت الغالي.. أغمضت دايما عينها بقوة.. وارسمت على ثغرها ابتسامه بارده خاليه من المشاعر.. وهي تبتعد عنه..العمري بصدمه..: بس ازاى.. ازاى انتي عايشه.. انتي وأخواتك اتوفيتوا من زمان ودفناكم..
دايما بهدوء..: بس احنا ممتناش واديني انا واخواتي قدامكم كلكم
العمري بعدم استوعاب..: انتى اي اللي بتقوليه دامراد بهدوء..: اقعد يا جدي وانا هفهمك كل حاجه
العمري بحده..: تفهمني اي هو انت كنت تعرف.. ومقولتليش
أيان بجديه..: الموضوع مش كدا يا جدي.. انا ومراد لسه عارفين لما سافرنا مصر.. في الحفلة اللي كانت معمولهالعمري بعدم استوعاب..: انا مش فاهم حاجه.. ازاى ولاد محمود عايشين ولو هما دول فعلاً ولاد محمود يبقى مين اللي دفناهم..!
دايما بخبث..: اقولك انا مين اللي دفنتوهم
مراد بأستغراب..: مش انتي وادهم قولتوا انكم متعرفوش مين
دايما ببرود..: لا اعرفهم مين.. وانتو كمان تعرفوهم كويس.. دول من عيله الجوكر.. اللي هي عيلة جوز عمتي.. حسين الجوكر.. اردفت كلامها بشر دفين وهي تنظر الي حسين بخبث..نظر الجميع بصدمة الي حسين.. الذي شعر بالتوتر.. وأردف مدافعاً عن نفسه..
حسين بتوتر..: ايه اللي انتي بتقوليه دا.. هو انتي جايه ترمي بلاكي عليا انا.. انا اعرفك منين
دايما بأستفزاز..: بس انا مقولتش انك تعرفني او رميت حاجه عليك.. انا قولت ناس من عيلتك هي اللي اتوفت ودفنتوهم على اساس انهم احنا..!حسين بتوتر وخوف..: انتي كدابه.. وانا عيلتي تيجي عندكم في الشقه ليه.. ولا تعرفكم منين
دايما ببرود..: والله يا حسين يا جوكر أنت عارف ومتأكد اني مش كدابه.. اووه لا صح وانت تعرف منين.. اردفت كلامها بخبث واستفزاز له.. وهي تتواعد له بالكثير..العمري بغضب..: اسكتوا.. هو انا مش قاعد ولا مش مالي عينكم.. واتفضلي يا دايما فهميني اي اللي حصل..
دايما ببرود..: كل الحكايه اني بعد ما اهلي اتوفوا وروحت انا واخواتي قعدنا مع طنط سميره وعمي مصطفى اخدنا شقه جنبيهم في العماره وعشنا معاهم وكانوا شايلينا في عنيهم ومقصروش.. وبعد كام سنه وانتو كنتوا نسيتوا ان ليكم حد في مصر.. الجد والجدة نسيو ولاد ابنهم حتى الاعمام والعمة طبعاً.. وصلكم خبر وفاتنا اننا توفينا في حريق.. بس مكناش احنا دول كانوا.. بنات اخو حسين الجوكر وابنو اللي كانوا قاعدين برا مصر ومحدش يعرفهم.. طبعاً انتو مصدقتوا ودفنتونا وخلصت الحكايه على كدا.. اما انا راجعه هنا لي دلوقتي فأنا مش عاشقه جمال اهلكم في الضلمه.. في شغل وانا جايه اخلصوا..
أنت تقرأ
ألَـمً آلَعٌشُـآقُ
أدب المراهقينبرودها يشبه كتل الثلج في ليالي البرد القارصة التي يصعب ذوبانها سريعاً.، ولكن يذوب الثلج مع أرتفاع درجة الحرارة.؛ فهل ستجد تلك النيران التي ستجعل كتل الثلج الصلبة تذوب أم لا ؟!! الرواية بالعامية المصرية بدأت في 1/4/2022 وما زالت مستمرة