وقف ادهم ومعالم الصدمه تحتل وجهه بشده...، لا يفهم اي شيء! كيف هذا...؟ هل هذه مزحه؟ يجد ظرف به ورقه قديمه كٌتب بها....
(وعد اعلم انكي لن تريني علي الاطلاق لكن من سيجدك ويهتم بك حتي تصبحين بسن النضج سيخبرك انني احبك للغايه، اقسم لكي انني تركتك حبا لكي، ارت حمايتك منهم، اقسم لكي ذلك عزيزتي ان علموا انني انجبت سيقتلك وسيقتلني مرتين الاولى عند قتلك، والثانيه بعد قتلك، ستكرهيني اعلم ذلك ولكن يكفي بالنسبة لي ان تكوني بخير فقط، ان تحيي وتحلمي وتكوني حياه لنفسك بدوني وبدون هؤلاء الملاعين...، اقسم لكي ان حياتك بعيدا عنا مهما كانت مؤلمه و صعبه لن تكون بقسوة حياتك هنا معنا.................)
كنت الصدمه هي التي تحتل ملامحه بشده ثواني وتحولت هذه الصدمه الي غضب شديد وعدم فهم ما هذا الذي يقرأه.... جلس يفكر قليلا بهذا الذي يقرأه ويحدث نفسه...
ادهم: لو الكلام دا صح ليه كدبت عليا؟ ليه عمي خبا عني الحقيقه؟ مين امها؟ اكيد في حاجه غلط اكيد في وعد تانيه؟ مستحيل انا كل دا عايش ف كدبه كبيره؟ طب لو هي مش بنت عمي ازاي اسمها وعد عبدالرحمن الحريري؟ اتبناها؟ لالا مستحيل؟
خرج ادهم فورا من المكتب وتوجه الي سيارته...
اثناء خروجه اتصل بهذا الرجل...
ادهم بغضب: هي فين.؟
الرجل: علي باب الشركه ي فندم؟
هنا وجدها امامه تدخل الشركه...
وعد بمرح: صباحك هادي وبطعم الزبادي... تعالى..
لم تكمل جملتها لتجده يسحبها من يدها بغضب...
وعد: ااااه ايدي في اي انت بتشدني كدا ليييه...
لم يجبها ادهم وفتح سيارته وادخلها بقوه دون ان ينطق بحرف...
ركب سيارته وقادها بسرعه جنونيه....
وعد بصراخ: ادهمممم في اييييي انت مش بترد علياااا ليه احنا رايحين فين ممكن افهم...
لم يجبها ادهم للمره الثانيه...
وعد: ادهم لو مردتش عليا وفهمتني في اي هنزل من العربيه...
لم يجبها ايضا فقط ينظر امامه بغضب جنوني...
وعد: وقف العربيه هنزل.... بقولك وقف العربيه... لو موقفتش هنط من العربيه ي ادهم انا بقولك اهو...
فورا اغلق ادهم قفل سيارته من الداخل...
وعد: ااااااااااددددهممممم..... صرخت وعد بشده...
هنا وقف ادهم السياره للحظات نظر اليهااا والغضب يزداد عليه...
وعد بصراخ: فييييي اييييي فهمنييييي.....سحبني وراك زي البقر كدا ليييه....
هنا لم يتمالك ادهم نفسه، لم يشعر الا وهو يصفعها علي وجهها بشده....
ادهم بغضب ولم يبالي بقلبه الذي يتحطم: اقسم بالله كلمه كمان وهتشوفي اسود ايام حياتك ي وعد.. 😡😡😡😡
رغم قوه هذا الالم الذي وقع علي وجهها الا انها لم تشعر بالمه لانه لا يقارن بجوار الم قلبها الذي تحطم علي يده.....بكت بشده وفاضت الدموع من قلبها قبل عيناها....
ادهم بصراخ بوجهها: قوووووولت اخرسي فااااااااهمه اخررررررررسسييييييييي....
قطعت صوتها وهي تتألم بشده لا تفهم لما يفعل هذا بها ماذا فعلت به ليغضب بهذا الشكل....
قاد سيارته مره اخرى وبعد دقائق وصل الي القصر ليهبط من سيارته ويفتح الباب ويسحبها بشده خلفه......
وعد بألم من قوه قبضته علي ذراعها: اااااه حرام عليك بقااا ابعد انا عملت اييي😭😭😭😭
دخل بها الي غرفه الصالون التي كان يجلس بها عبدالرحمن.... والقي بها علي الارض بشده... لتقع وعد وهي تبكي بألم و نحيب...
وقف عبدالرحمن بفزع وبصراخ: ادهم انت اتجننت اي الي بتعمله دا...
توجه الي وعد ليطمئن عليها....
عبدالرحمن: وعد انتي كويسه ي بنتي حصل اي ....؟
ادهم بضحك واستهزاء: بنتك ها هههه لا بجد ضحكتني... بنتك مش كدا... اه صح وعد عبدالرحمن الحريري... تبقا بنتك مش كداااااااا...
انهي جملته بصراخ وغضب شديد...
عبدالرحمن بقلق: انت تقصد اي.. مهي فعلا بنتي...
ادهم وهو يحطم كل ما هو امامه بالمكان: بنتك لسسسسه بيقول بنته... لسه هتكدبووووووو...
وعد وقد فهمت الامر لقد علم بالحقيقة.... 💔
كادت ان تتحدث لقف عبدالرحمن امامها وبغضب..
عبدالرحمن: احترم نفسك.... متنساش انت بتكلم مين انا عمك ي ادهم فوووق لنفسك... 😡
ادهم بصراخ وهو يلقي بإحدى الفازات علي الزجاج المطل علي الحديقه ليتحطم فورا تحت صراخ وعد...
ادهم بصرااااخ: عميييي ااااه صح عمييي عميييي الي ربااااني بعد موت ابويااا وعلمني وخلاني نسخه منه... عمي الي حبيته لدرجه عملت المستحيل عشان اكون زيهههههه.... وف الاخر طلعت اهبل ولا اعرف اي حاااجه عنه.... طلعت عايش ف وووووهمممم كبييرررر اوووي...
عبدالرحمن بغضب: اهدااااا عشان تفهمني كلامك وافهمك الي انت عاييييزه...
ادهم بضحك هستيري واستهزاء: ااااه اااه صح اهدااا عشان تفهمني... تفهمني اي بقا ي عبدالرحمن بيه... تفهمني حكايه عمي الي كان زعيم عصابات المااافياااا ولقبه الجوكرررر....
وعد بشهقه وصدمه: ايييييههههه؟؟؟
ادهم وهو ينظر اليها: اييييه انتي كمان متعرفيش تؤتؤ حرااااام دا انتي حته بنته.... اه اه صح لا استني كداااااا اصل في موضوع اهم من دااااا عبدالرحمن بيه عايز يفهمني حقيقه بنته الي طلعت مش بنته وانه بيكدب علياااا وانتي كمااااان معااااه....
وعد: ادهم اقسم بالله انا مكنتش عايزه اكدب والله بس...
قاطعها عبدالرحمن: تكدبي ف ايه انتي بنتي هو بيخرف ولا اي انتي بنتي وعد عبدالرحمن الحريرررري
ادهم اخرج الظرف والقى به امامهم....
ادهم: بنتك.... لسه مصمم تكدب وتقول بنتك.... اه وياترا بقا مرات عمي المحترمه اسمها اييي...
عبدالرحمن بتوتر: اسمها... اسمها... هدى
وعد بصوت منخفض: نهاااار اسود انا قولتله ماجده امبارح.... 🤦🏻♀️
ضحك ادهم بشكل هستيري: هدى ههههه لالا بجد مش قادره ابطل ضحك هههههه انتي مقولتلوش ولا اي..... يخربيت كدا...
عبدالرحمن بغضب: انت بتضحك علي اييي..
ادهم وهو ينظر الي وعد ومازال مستمر بالضحك: اصل اصل هي امبارح هههههه قالتلي ان اسمها ماجده هههههه وانت دلوقتي بتقول هدى ي نهاااار تقريبا نسيتو تتفقو علي الاسم سوا... ههههههه
ثم تحولت هستريه الضحك الي صرااااخ لوعد سحبها من خلف عبدالرحمن الي امامه مباشره...
ادهم بصراخ: لييييه فهميني لييييه كدبتي عليا انا عملتلك ايييي انا معملتش اي حاجه ليكي وحشه والله.... دا انا انا اخفض صوته بشده وهو ينظر الي الارض وهمس: دا انا حبيتك... 💔
وعد بدموع وهي ترفع رأسه: عاتبني لومني بس متسكتش لو سمحت انت بتهمس بتقول اي مش سامعه حاجه والله.... 😭😭😭😭😭
ادهم بغضب وهو يبعدها عنه بشده: اطلعي برااااا براااااا براااااا حياتي كلها مش عايز اشوف وشك تااني...
عبدالرحمن فورا: ادهم لا هي ملهاش ذنب انا السبب ف كل حاجه انا الي خبيت وكدبت عليك هي مكنتش عايزه كدا بس انا الي امرتها....
ادهم ومازال الغضب علي وجهه: صح انت معاك حق انت السبب، وانا السبب اني وافقت انزل مصر تاني... تركهم وخرج سريعا...
جرت وعد خلفه لتلحق به وهي تصرخ...
وعد: ادددددهم ااااااادهم عشاااان خاطري... لو سمحت ي ادهم لو سمحت نتكلم والله انا مليش دعوه والله....
امسكت يده وجلست ارضا تبكي وتترجاه ان ينتظر ولكنه ابعدها عنه بغضب كبير....
ادهم: ايااااكي اشوفك قدامي تاني.....اقسم بالله لندمك علي كل لحظه كدبتي فيها وانتي باصه ف عيني ي وعد.... دا لو كان اسمك وعد....
وعد ببكاء: اقسم بالله حرام عليك بقاااااا انا مليش حد انا هقولك كل حاجه من الاول وانت احكم عليا بعدها وابقا امشي...
نظر اليها وكاد ان يحن قلبه ولكن كان غضبه اكبر بكثير ف هذه المره الثانيه التي يحب بها احد ويستمر بخداعه....
لم يتحكم بنفسه الا وهو يدفعها بعيدا عنه : انا الي هسيبلك كل حاجه وامشي....
ركب سيارته وانطلق بها بسرعه تحت دموعها التي لا تتوقف....
اما عبدالرحمن كان يجلس باكيا ينظر اليها وهو محطم لم يكن ينوى كل هذا فقط اراد ان يراهم سعداء كان يدرك ان وعد جميله وذكيه وجذابه كما لها قلبا ذهبيا يمكن حنان كبير وحب كبير ومتفوقه وكان يدك تماما ان ادهم سيحبها حتما...
_____________________________
بعد قليل من الوقت تحرك اخيرا من مكانها وذهبت باتجاه عبدالرحمن والدموع مازالت تتساقط من عيناها...
وعد: عاوزه افهم كل حاجه زي ما هو فهم كل حاجه..
عبدالرحمن: وعد ي بنتي ي حبيبتي انا مكنتش...
صرخت وعد به: متقوووووووووليييييسش بنتي انااااااا مش بنتك انااااااااا واحده يتيمه ملهااااااش حد واااااحده لقتها علي باب الملجأ بتاعك وانت ربتهاااااا
ذهبت ف اتجاه الظرف الذي القاه ادهم واخذته وقرأت ما به لتزداد الدموع بعيناها....
ثم اكملت: كلكم دمرتو حياتي.... هي بتقول حياتك هتكون احسن مع اي حد غيرها.... وسابتني عشان ماموتش....ضحكت ثم اكملت... ههههه خليها تيجي تشوف حياتي الي هتكون احسن.... خليها تيجي تشوف قلبي الي اتكسر مليون مره... خليها تيجي تشوفني وانا وانا ميته خلاااص وانا خسرانه كل حاجه....
عبدالرحمن ببكاء: وعد انتي بنتي...
وعد بضحك: هههه بنتك خلاص كل حاجه خلصت ي عبدالرحمن بيه.... اللعبه خلصت...
خرجت من القصر تجري والدموع تملأ وجهها بشده حتي انها لم تكن ترا اي شيء امامها....
وعد: يااااااارب بقاااااااا ياااااااااااارب😭😭😭😭
نظرت امامها لثواني لتصرخ..
وعد: لااااااااااااااااااااااا
___________________________
اصوات الاسعاف تتعالى صراخ بكل مكان....
غرفه العمليات بسرعه... كانت هذه جمله من احدى الاطباء...
اسمها اي، وسنها،.....
اسمها: وعد عبدالرحمن الحريري.....
سنها: 19سنه...
سبب الحادث: صدمتها سياره وعندها نزيف....
اتصلو ب عبدالرحمن الحريري فورا حالتها خطيره...
_________________________________
اما هي كانت لا ترا الا ملامحه.... لتبتسم بخفه وتهمس بصوت منخفض للغايه: ادهم انا بحب..... ك
لغلق عيناها عن هذا العالم القاسي الذي حطم قلبها منذ اول لحظه جائت بها اليه....
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
بالسجن كانت ناديه جالسه تبكي... يؤلمها قلبها بشده لا تعلم السبب فقط تشعر وان روحها تسحب منها ببطيء شديد....
صرخت بكل قواهااا: وااااااااااااااااااااااااااعد.......بنتييييييييييي
لتقع فاقده للوعى....
_____________________________
اما لهذا الوسيم الذي خذل من اقرب الاشخاص له...
ذهب لمكانه المعتاد الذي يهرب اليه من العالم... وقف علي حافته وثواني وصرخ بشده
ادهم: اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه كفااااااااااااااااااااااااااااااايااااااااااا بقااااااااا
ثم جلس علي ركبتيه كطفل صغير وبكااااا بشكل هستيري....
________________________________
حالتها خطيره ي دكتور النزيف مش بيقف خالص..
محتاجه نقل دم ضروري....
بسرعه محتاجين نقل دم ليها.... فضيله دمها نادره شويه B-.....
مش هنلقيها ي دكتور بسهوله...
اتصرفو هتموت مننا كدا.... 💔
يتبع.....
أنت تقرأ
"وعدي انتٍ "للكاتبه Shahd Ayman
Romantizmلكل منا حكايه مختلفه عن الاخر وبعضنا تتشابه حكايه مع الاخر ولكن بعض الاقدار تربطنا وتجمع بيننا دون ان نشعر تمر الايام ومع كل صباح جديد احداث جديده وحقائق جديده❤