"Assalamualaikum.." Raz memasuki rumah lalu memberi salam kepada kedua ibu bapanya.
"Waalaikumussalam.. Yaa Allah Raz my son dah sampaii.." Katrina lantas memeluk Raz apabila melihat kepulangan anak lelakinya.
" Assalamualaikum aunty.." Ujar pula Qay sambil menyalam tangan Katrina apabila.
" Waalaikumussalam.. Nii kee bakal menantu mummy?" Jawab Katrina dengan penuh senyuman mesra lalu bertanyakan kepada Raz untuk mendapatkan kepastian. Benarkah perempuan di hadapannya kini merupakan bakal menantunya.
" Yee mummy kenalkan bakal isteri Raz, Aurora Qayla." Raz memperkenalkan Qay kepada mummynya.
" Sedapp nama dia orangnya pun lawa manis aje.. mummy suka laa.. kalau mummy panggil Qayla boleh?" Katrina kini yang berasa sangat seronok sehingga senyumannya tidak pernah lekang dari awal tadi sejak bertemu dengan Qay. Suka betul Tunku Katrina dengan Qay.
" Apa sembang dekat depan pintu tuu.. kalau ye pun ajaklaa anak dengan menantu awak tuu masuk dulu haih.." Kata Tahir yang melihat mereka berdiri di pintu rumah.
" Haa ahh yee laaa saya lupaa pulaa excited sangat.. mehh masukk Qayla buat macam rumah sendiri.." Ajak Katrina sambil memegang tangan Qay.
"Hahaha baiklah aunty.." Kata Qay
" Apaa aunty aunty pula.. panggil mummy laa, Qayla kan bakal menantu mummy.." Tegur Katrina apabila medengat Qay menggelar dirinya sebagai 'Aunty'.
" Haha baiklah mummy.." Kata Qay kini dia memanggil Katrina sebagai mummy.
" Haaa macam tuu laaaa.. mummy nak pergi dapur jap nak siapkan makan malam kita.. Qayla duduk sini ye.." Kata Katrina lalu bengun untuk pergi ke dapur.
" Qayla nak ikut mummy boleh? Nak tolong mummy apa yang patut kalau boleh.." Ujar Qay lalu bangun juga untuk ke dapur bersama Katrina.
" Haaa yee laa jomm.." Katrina memeluk Qayla sambil berjalan bersama pergi ke dapur.
Baru sehari mereka berdua berjumpa. Sudah seperti kenalan lama yang sangat akrab. Raz yang dari tadi hanya menjadi pemerhati gelagat mummynya dan juga Qay. Dia tidak menyangka bahawa mummy dengan Qay akan menjadi serapat ini. Dia dapat melihat dari mata mummynya bahawa Katrina sangat seronok dapat berjumpa dengan Qay.
"Pandai anak daddy pilih isteri" Tegur Tahir apabila melihat Raz termenung jauh.
" Hahaha of course laa daddy, Raz kot" Kata Raz dengan lagaknya.
"Bila kenal dengan dia? Daddy takpernah tahu pun Raz berkawan dengan mana-mana perempuan sebelum nii.." Ujar Tahir seperti ingin mengetahui lebih tentang perkenalan anaknya dengan Qay.
"Bulan lepas dekat sebuah kedai coffee.. Raz berkenan dekat dia, Raz terus start berkawan dengan dia daddy.." Bohong Raz tidak mahu daddynya mengetahui peristiwa sebenar.
" Ouhh i see.. Gentleman hahaha.." Kata Tahir walaupun baginya jawapan yang diberi oleh Raz itu sama sekali tidak masuk akal.
Dia kenal anak lelakinya macam mana. Pasal Laila juga dia tahu. Jadi tiada apa yang Raz boleh sorokkan darinya.
"Yeah like father like son." Ujar Raz sambil mengakat kening sebelah.
" Do you love her sincerely?" Tanya Tahir kepada Raz.
Damn.
Soalan yang membuatkan Raz rasa dihempap oleh batu yang besar dan berat. Mengapa daddynya bertanyakan seperti itu. Adakah Tengku Ahmed Tahir dapat merasakan sesuatu. Kerana dia tahu Raz ini dia akan melakukan apa sahaja demi kesenangan hidupnya.
Tengku Ahmed Tahir takut jikalau anaknya hanya menggunakan perempuan itu sebagai umpan buat dirinya untuk bebas. Dia tidak mahu Raz terpesong ke arah seperti itu.
" Of course i love her so much daddy.. kalau Raz tak cintakan dia.. Raz takkan bawa dia datang sini jumpa mummy dengan daddy tauu.." Ujar Raz dengan berlakon seperti biasa.
"Son.. kalau betul Raz cintakan dia dengan ikhlas alhamdulillah.. tetapi kalau tak seeloknya Raz lepaskan dia.. jangan siksa dia.. daddy hanya beri peringatan kepada Raz.. daddy bukan ada niat nak tuduh Raz ke apa.. tetapi ingat pesan daddy okay my son.. Qayla tuu seorang perempuan yang baik.. daddy nampak dia tadi daddy dah boleh nilai orangnya macam mana.. Raz faham kan maksud daddy?" Nasihat Tahir kepada putera tunggalnya agar tidak melakukan perkara jahat terhadap Qay. Benar kata Tahir jangan kita menggunakan orang lain hanya untuk kesenangan diri kita. Don't be selfish.
"Baik daddy" Dua perkataan itu sahaja yang dapat keluar dari mulut Raz. Apabila Tengku Ahmed Tahir sudah berbicara Raz tidak berani untuk membantah.
"Qayla stay mana?" Tanya Katrina
"Qayla stay dekat Pangsapuri Mawar area dekat kolej tuu" Jawab Qay sambil mengacau air oren yang dibancuh olehnya. Air tangan Qay ni.
" Ouhh dekatt situu keee.. Situ semuanya student jee kan yang duduk.. So Qayla masih student ke?" Tanya Katrina ingin mengenali lebih tentang bakal menantunya ini.
" Haah mummy tapi lagi 2 bulan jaa tahun nii dah final sem" Jelas Qay
"Ouhh nak habis dah laaa.. Patutla Raz terhegeh-hegeh nak kahwin dengan Qayla" Ujar Katrina
" Hahaha yee kee mummy?" Qay yang hanya buat tanya-tanya.
" Iyeee.. nii ibu dengan ayah Qayla pula duduk di mana?" Tanya Katrina sambil mengelap pinggang dan cawan.
" Ibu dengan ayah Qayla dah meninggal dunia.." Jawab Qay. Terhenti tangan Katrina yang tadi sedang menyusun cawan di atas talam.
" Mummy minta maaf Qayla.. mummy takde niat punn.. I'm so sorry" Kata Katrina lantas memeluk Qay.
" Ehh mummy takpee Qayla okay jeee" Kata Qay.
"Dah berapa lama ibu dan ayah Qayla meninggal?" Tanya Katrina dengan nada sedih.
" Dah 10 tahun mummy" Jawab Qay sambil tersenyum.
Terkedu Tunku Katrina mendengar jawapan dari mulut Qay dengan senyumannya. Kuatnya diri seorang Aurora Qayla.
" That's mean since Qayla umur 12 your parents passed away right?" Tanya Katrina ingin kepastian.
"Yes mummy.. time tuu nak sambut birthday Qayla.. tetapi taksangkaa jadi majlis lain haha.." Ujar Qay sambil membuat lawak untuk hilangkan rasa susana kesedihan kini.
"Allahuu kuatnyaa Qayla" Kaya Katrina dengan pandangan Sayu.
"Hahaha hidup kena teruskan mummy.. Ini dah siap kee semua?? Qayla nak angkat letak atas meja makan." Soal Qay sambil menunjuk semua makanan yang seperti sudah siap dimasak.
" Ha yee dah.. Mummy nak panggil Raz dengan Daddy jap okay" Kata Katrina sambil berjalan ke ruang tamu untuk makan.
"Mummy sebijik macam ibu aku" Itulah yang keluar dari mulut Qay setelah milhat bayangan Tunku Katrina semakin menghilang.
JANGAN LUPA VOTE ! ❤️
YOU ARE READING
𝐓𝐇𝐄 𝐎𝐍𝐋𝐘 𝐎𝐍𝐄 ; 𝐓𝐄𝐍𝐆𝐊𝐔 𝐇𝐀𝐑𝐑𝐀𝐙 𝐌𝐔𝐊𝐇𝐑𝐈𝐙 | 𝐂
Romance𝗧𝗘𝗡𝗚𝗞𝗨 𝗛𝗔𝗥𝗥𝗔𝗭 𝗠𝗨𝗞𝗛𝗥𝗜𝗭 𝘅 𝗔𝗨𝗥𝗢𝗥𝗔 𝗤𝗔𝗬𝗟𝗔 TENGKU HARRAZ MUKHRIZ atau lebih dikenali sebagai RAZ merupakan seseorang yang mempunyai sisi gelap yang amat gerun.. Cukup hanya melihat matanya sudah mampu membuat semua orang ter...