البارت العشرون
هتفت منار بدهشه:
"هو قالك هيتجوز!
هتفت هدي بهدوء:
" لا بس هو بيقولي انه عاوز يجهز شقته الجديده "
ضحكت منار و هتفت:
"عارفه انا الداخله دي، حصلت معايا في الاول"
تحدثت ساره:
"طب قولي بس قالك أيه، اصل مستحيل يتجوز كده علطول كلنا شايفين هو بيبقي عامل اذاي لما بتبقي موجوده"
هتفت هدي بتشتت:
"طب اومال هو قال كده ليه؟
هتفت منار:
" طب هو قالك أيه بالظبط؟
قصت لهم هدي ما حدث
فضحك الجميع بشده علي سذاجتها، هتفت رحمه:
" هتفضلي طول عمرك هبله يا بت يا هدي، كل ده و مفهمتيش حاجة "
هتفت هدي بدهشه:
"يعني هو يقصدني أنا بالكلام ده"
هتفت ساره بغيظ:
"لا امي"
ثم نظرت لرحمه و إبتسمت بسماجه:
"اسفين يا رياسه، بس البت دي بتخرجني عن شعوري، بتقولك عمال يلمح ليها و يقولها القلب القاسي مش بيميل و الكلام الحلو ده، و البت جبله مشاءالله"
تحدثت منار:
"يا بنتي ده احنا كلنا حاسين انكوا مخطوبين اكتر مني انا و خالد والله"
هتفت رحمه:
"هدي يا حبيبتي انتي مش راضيه بسالم علشان مراته، انا شايفه الواد شويه و هيجبلك نجمه من السما علشان ترضي عليه، لحظي يا هدي يا حبيبتي مكانه سالم يعني المفروض انه جبل مبيتهزش ومن اول مره قولتي لا كان سابك ولا سأل فيكي، بس هو بيحبك و لحد دلوقتي متمسك بيكي"
تحدثت هدي بإرتباك:
"بيحبني لا هو مش بيحبني يا خالتي، هو ممكن بس شايفني مناسبه ليه مش أكتر"
هتفت ساره بغيظ وهي تصرخ:
" يا اخوااااتي البت هتشلني، بصي أنتي مش هترتاحي غير لما تلاقيه فعلا اتجوز واحده تانيه "
هتفت هدي بحده:
"أنا مش عاوزه ابقي ضره يا ساره، انا مش وحشه علشان يتقال عليا بصوا البت اللي خدت الراجل من مراته، وهيبقي اسمي كمان زوجه تانيه مهما كانت المشاكل في حياته، هيفضل أسمي زوجه تانيه برضوا أنا لو فعلا عاوزه اخد الخطوه دي يبقي أخدها و انا متأكده من كل حاجه يا ساره"
هتفت منار بتساؤل:
" هتتأكدي من أيه يعني؟
هتفت هدي ببساطة:
أنت تقرأ
أريد أنثي
Romanceالمقدمه و كأن العالم إجتمع علي أن يقوموا بكسر سعادتي.. بنظارتهم الغريبه لي و كأني من كوكب أخر.. لايعلموا ماذا فعلت تلك النظرات في نفسي... جعلوني انظر لنفسي و كأني من المسوخ و أصبحت أبحث بداخلي عن تلك الانثي التي أصبحت تتلاشي ببطئ من كثره حديثهم و ل...