BUNYI deruan enjin kereta menyapa gegendang telingaku. Pantas aku turun ke bawah dan mengintai di sebalik tirai. Betul tekaan aku. Abang Aidid dah balik.
Aku rapikan rambutku dan kemaskan gaun tidur bertali nipis di bahu agar kelihatan kemas.
Aku melangkah ke pintu dan bukakannya untuk suamiku itu. Keluar dari kereta, dia terus merapati aku dengan senyuman. Aku membalas senyumannya ala kadar. Tengah marah ni.
Tangannya dihulur untuk aku salam. Aku hanya menurut. Tunduk dan cium tangannya. Pintu ditutup.
" Lambatnya balik. Abang pergi mana lagi tadi?." Sebelah kening dinaik dan turunkan beberapa kali. Walaupun dia dah maklumkan pada aku yang dia akan sampai lambat, aku tetap nak soal siasat.
" Sorry, sayang. Abang terjumpa kawan lama tadi."
" Lepas dah jumpa kawan lama tu, terus lupa binilah?."
Dia ketawa kecil. Satu persatu butang bajunya ditanggalkan. Aku telan liur bila nampak six pack dia yang terdedah.
Sabar, Dina. Sabar. Kau tengah mood marah sekarang ni. Jangan cair dulu.
" Mana ada sayang. Abang tak lupa sayanglah. Kan abang dah inform dekat sayang yang abang mungkin balik lambat."
" Ingatkan lepas maghrib abang akan balik. Mana Dina tahu abang akan balik lepas isyak."
" I'm sorry. Sayang tunggu abang ke?."
" Eh, taklah. Dina tengah tunggu skandal Dina."
" Skan what?! ." Dia merenung tajam ke arahku. Siap peluk tubuhnya lagi. Buat aku pula yang telan liur. Sepatutnya dia yang rasa takut dengan aku, ini dah terbalik. Aku yang rasa terancam.
" Say it again, sayang."
Aku mengundur ke belakang bila dia semakin merapati. Aku sengih sambil menggeleng kepala.
Aduh! Kenapa aku cakap macam tu tadi? Kan dia dah marah.
" Say it again." Arahnya lagi. Tegas. Aku telan liur.
" T-tak ada apa-apa. Dina bergurau aje tadi."
Langkahku terhenti apabila belakang tubuhku sudahpun berlaga dengan dinding. Dah tak ada ruang lagi untuk berganjak. Dia pula dengan pantas mengepung aku di tengah-tengah. Kedua-dua tangannya berada di sisi ku. Kanan dan kiri.
Kedudukan kami sangat rapat. Sehinggakan ibu jari kakinya menyentuh ibu jari kakiku. Dia tundukkan wajahnya. Rapat sehingga hidung kami hampir berlaga. Renungannya menusuk ke dalam anak mataku.
" Bergurau? Pasal skandal? Not funny my wife"."
" I'm sorry..." ucapku dengan wajah yang takut. Dia tak membahayakan tapi bila dalam keadaan begini takut juga aku.
" Listen here! Sayang tu isteri abang. Hak abang. Daripada hujung rambut sampai hujung kaki. You are not allowed to have any relationship with another guy. Not when I'm still alive. You got that?."
Laju aku mengangguk. Dan dia masih dengan renungannya yang menusuk ke kalbu. Tak lama sebelum dia turunkan tangan dan masuk ke dalam fitting room.
Sementara aku masih melekat di dinding. Masih tergamam dengan apa yang terjadi tadi.
Nampaknya dia betul-betul marahkan aku. Tak sangka pula dia nak serius sampai macam tu sekali. Aku bergurau aje. Saja nak provok dia. Sekarang ni, aku dah termakan dengan kata-kata sendiri.
Kedengaran pintu bilik air di kuak. Aku lihat susuk tubuh Abang Aidid keluar dari bilik air. Hanya berseluar pendek dan tak berbaju seperti kebiasaannya. Tangannya sibuk mengelap rambutnya yang masih basah.
YOU ARE READING
URUSAN HATI (new version)
General FictionDisebabkan trauma dengan perkahwinan ibu bapanya, Hayfa Irdina langsung tak berniat untuk berkahwin. Bercinta pun tidak. Baginya, apabila bercinta pasti akan melangkah ke fasa perkahwinan. Disebabkan itulah, dia tak pernah kenal dengan mana-mana lel...