TANGANKU berhenti menaip tatkala telefonku berbunyi, minta diangkat. Aku mengerling ke arah itu. Nama Abang Aidid yang muncul. Aku mengeluh. Dah beberapa kali dia call, aku masih tak angkat.
Setelah beberapa saat, telefonku senyap.
Aku menghembus nafas lega. Sambung buat kerja semula. Ingatkan dia dah berputus asa. Rupa-rupanya sangkaan aku meleset. Dia masih call aku.
Kali ini, aku sudah hilang sabar. Tanpa teragak-agak aku mengangkat panggilan tersebut.
" Nak apa?!." Kasar aku bertanya. Rimaslah telefon asyik berbunyi. Kacau aku buat kerja pula tu.
" Abang nak minta maaf pasal tadi. Abang tahu abang dah sakitkan hati Dina."
Mataku menjuling ke atas. Dah tahu benda tu boleh buat aku sakit hati, lagi nak cakap macam tu. Nampak sangatlah dia sengaja.
" Abang kalau nak sangat dekat Felisha tu, pergilah dekat dia. Kahwin dengan dia semula. Tak payah Dina kahwin dengan abang."
" Dina... Abang bergurau aje pasal Felisha tu. Abang tak ada perasaan dah pun dekat dia. Abang nak kahwin dengan Dina aje."
" Nak kahwin dengan Dina tapi cakap rindukan Felisha. Is that how you said you love me?."
" Abang minta maaf pasal tu. Abang sengaja aje nak tengok Dina cemburu ke tak."
" Mestila cemburu! Abang tunang Dina kot."
Aku tutup mulut. Kenapa aku cakap macam tu? Aduh! Terlepas cakap pula. Mukaku bertukar suhu serta-merta. Panas!
Malunya!
" Hah? Dina cakap apa tadi?."
" Dina cemburu? Maknanya betullah kan Dina ada hati dengan abang?."
" Eh Dina tak ada cakap apa-apa pun."
" Haaa... Jangan nak menipu. Abang dengar dengan jelas tadi. Dina cakap Dina cemburu. Kan?."
" Mana ada!."
" Ada. Abang dengar tadi."
" Ish! Orang cakap tak ada, tak adalah. Dahlah orang nak buat kerja. Bye!."
Klik!
Aku terus letak panggilannya lalu menekup muka.
Aaaaaaa!!!! Kenapa aku cakap macam tu?
Malunyaaaa!!!
" EH, Cik Dina tak keluar lunch?." Soal Ratna ketika dia masuk ke ruangan pantri itu.
" Malaslah nak keluar. Saya order grabfood aje."
" Aii... Tak kan tak keluar dengan encik tunang kesayangan kot?."
Aku jeling Ratna. " Tak payah nak encik tunang kesayangan sangatlah."
Ratna ketawa.
" Bergaduh ke?."
Aku jeling dia lagi. Hilang mood aku bila soal encik tunang itu dibangkitkan. Hal aku dengan dia semalam masih belum selesai.
Aku bangun. Letak cawan dalam sinki dan keluar dari ruang pantri itu. Langkahku terhenti bila terdengar suara yang aku sangat kenali. Terus aku menyorok di sebalik dinding.
" Aku dah cuba nak pujuk dia semalam, tapi dia tak angkat call aku."
" Kau pun satu, Did. Kau pergi sebut pasal Felisha tu dah kenapa?."
" Aku ikut cadangan kau aje. Nak tengok dia cemburu ke tak. Ini semua salah kaulah ni."
" Eh, aku pula yang salah. Kau yang cakap macam tu bukannya aku."
YOU ARE READING
URUSAN HATI (new version)
Ficción GeneralDisebabkan trauma dengan perkahwinan ibu bapanya, Hayfa Irdina langsung tak berniat untuk berkahwin. Bercinta pun tidak. Baginya, apabila bercinta pasti akan melangkah ke fasa perkahwinan. Disebabkan itulah, dia tak pernah kenal dengan mana-mana lel...