"Lucas!" Melanie mengejar langkah Lucas. Lucas hanya menonong berjalan tanpa menghiraukan jeritan Melanie.
"Lucas! Wait for me! " Melanie melajukan langkahnya, sampai saja didekat Lucas terus dia memeluk lengan Lucas.
"What do you want Mel? " Lucas menyoal malas.
"Kan saya suruh awak tunggu saya, kita pergi sama-sama! " kata Melanie dengan termengah-mengah.
"Aku tak setuju pun" balas Lucas selamba.
"Ish! Awak selalu macam ni! Saya bagitahu grandma awak! " ugut Melanie.
"Suka hati kaulah. " terus Lucas merungkai pegangan Melanie dan menonong berjalan.
"Lucas......! " Melanie mengejar Lucas buat sekali lagi.
Lucas perlahankan langkahnya bagi Melanie dapat menyaingi langkahnya. Mereka berdua terus kesekolah bersama-sama.
Sampai saja disekolah, mereka berdua memasuki kelas. Bernasib baik tahun ni mereka sekelas, senanglah nak pergi dan balik sama-sama.
Melanie meluru kearah rakan baiknya, Kayla. "Kay! "
"Rindunya dekat kau! " Melanie terus memeluk Kayla.
"Over la kau! Baru semalam kita jumpa." Kayla menolak kepala Melanie kebelakang, naik rimas dia.
"Hehe... Saja nak melebih." Melanie tersengih, dia duduk di kerusinya.
"Btw, aku dengar-dengar ada murid baru harini dan dia lelaki! Hensem tu tak tahu lah " beritahu Kayla, dia memandang Melanie yang hanya buat derk je.
"Kau dengar tak ni? " tanya Kayla kesal.
"Ye dengar! Lantaklah ada murid baru ke apa yang penting Lucas selalu ada di mataku" Melanie tersenyum sambil memandang Lucas yang sedang study.
"Angau betul kau ni! Dah 12 tahun kau suka dia, ada dia balas perasaan kau? Takde kan? Move on jelah Mel! " nasihat Kayla, dia kesian juga dengan Melanie.
"Dia tak balas sebab aku tak confess dekat dia! Tunggu lah nanti aku confess mesti dia terima, aku yakin dia pun suka aku. " kata Melanie yakin.
"Teruskanlah berangan kau tu! Aku bukannya nak putuskan semangat kau tapi kau tengok lah perangai dia, bukan nak bergaul dengan orang. Dia bercakap dengan kau pun sebab korang memang dari kecil. " kata Kayla bersahaja.
"Ikut suka kau lah nak cakap apa pun, aku memang akan tetap suka dia! " tegas Melanie.
"Haih.... Suka hati kau lah! Orang nasihat bukan nak dengar! " balas Kayla.
Baru saja Melanie mahu membalas cikgu mereka masuk bersama seorang pelajar lelaki yang tak kurang hensem juga.
"Good morning guys! Seperti yang korang tengok, sebelah sir ada seorang pelajar yang akan menyertai kamu belajar di kelas ni. Ok kamu boleh perkenalkan diri. " suruh Sir Berneth kepada pelajar baru.
"Hi guys! I'm Samuel Anderson, you can call me Sam! Nice to meet you! " sapa Samuel dengan ceria.
"Baik, kamu boleh duduk dekat sebelah Lucas. Lucas! " Lucas mengangkat tangannya, Samuel terus pergi ke meja sebelah Lucas.
"Hi, aku Sam! " sapa Samuel ramah.
"Lucas." Balas Lucas sepatah.
Lalu mereka terus belajar seperti biasa sehingga tiba masa rehat.
"Ok that all for today. Thank you class! "
"Thank you, sir! " sahut mereka semua.
"Yeay, makan! " ceria Melanie.
"Makan je kerja kau! " tempelak Kayla.
"Biarlah! Ada aku guna duit kau? Takde kan? " bidas Melanie.
"Kayla sayangkuuu.... Aku nak makan sekali boleh? " celah Cavin tiba-tiba.
"Tch! Mamat ni lagi! " Kayla menjeling Cavin.
"Boleh je! " Melanie tersengih nakal memandang Kayla.
"Mel jom. " tegur Lucas.
"Errr.... Excuse me? Can I join you guys? " celah Samuel.
"Boleh jom!" Melanie terus menarik tangan Kayla yang sedang bengang diusik Cavin tak habis-habis.
Mereka berlima terus ke cafe. Melanie memilih tempat yang sedikit tersorok untuk mereka duduk.
"Cavin! Kau pergi beli makanan kitaorang!" Arah Melanie.
"Alah! Kenapa aku? " rungut Cavin.
"Sebab kau menyemak dekat sini! " bidas Kayla.
"Baby! " Cavin menghentak kakinya.
"Tak payah nak baby baby kat sini! Pergi beli sana!" Melanie bermain-main dengan kukunya tanpa memandang Cavin.
"Ish! Yelah yelah.... Korang nak apa? " tanya Cavin pasrah.
"Aku nak macaroni cheese and milkshake" Melanie telan air liurnya, tak sabar dia nak makan.
"Same with her " Lucas bermain telefonnya.
"Aku nak spaghetti carbonara dengan orange juice" pesan Samuel.
"Aku pulak ramen dengan apple juice" pesan Kayla dengan kasar.
"Ok! Korang tunggu kejap. " Cavin pun berlalu dengan cepat.
"Nama korang apa?" Tanya Samuel merujuk kepada Kayla dan Melanie.
"Saya Melanie dia pulak Kayla, yang tengah beli makanan tu Cavin. " perkenal Melanie.
"Oh." Balas Samuel singkat.
Setelah beberapa minit Cavin datang dengan pantry makanan.
"Nah makanan korang! Ambik sendiri! " Cavin terus duduk di sebelah Kayla dengan penat.
Mereka berlima terus makan dengan tenang, tak perlu gelojoh masa rehat diorang diberi masa sejam setengah lama kan?
Melanie memandang macaroninya yang habis dengan sedih, dia nak lagi.... Melanie memandang macaroni Lucas yang masih tersisa banyak. Lucas melihat kearah Melanie, dia mengeluh.
"Hm." Lucas menghulurkan spoonnya yang terisi macaroni di depan mulut Melanie.
Melanie tersenyum suka. " aumm!" Dia memakannya dengan gembira, Lucas berterusan menyuap dirinya dan Melanie berselang-seli sehingga licin macaroninya.
Samuel melihat mereka berdua dengan pelik. "Korang dua ni couple ke?"
Melanie tersenyum mendengar pertanyaan Samuel.
"Tak." Terus hilang senyumannya mendengar balasan Lucas.
"Ouh, tapi kenapa bersuap bagai? Macam pasangan kekasih aku tengok. " Samuel tergelak kecil.
"Kau tak yah heran Sam kalau diorang dua nampak sweet sebab diorang berkawan sejak umur 5 tahun lagi" terang Kayla.
Samuel terangguk-angguk. Melanie tersenyum nipis. Dia memandang Lucas yang hanya tenang menghabiskan minumannya.
'Betul ke Lucas hanya menganggapnya sebagai kawan? '
.
.
.
.
.
YOU ARE READING
𝐇𝐑│Matthew's Queen ©️
Teen Fiction**•̩̩͙✩•̩̩͙*˚ 𝕰𝖛𝖆𝖓𝖘 𝕾𝖊𝖗𝖎𝖊𝖘 𝐕𝐨𝐥 𝟏˚*•̩̩͙✩•̩̩͙*˚* •𝐅𝐚𝐭𝐞𝐝 𝐒𝐨𝐮𝐥𝐦𝐚𝐭𝐞• 「𝐇𝐢𝐬 𝐑𝐞𝐢𝐧𝐚」 Also known as「𝐅𝐨𝐫𝐞𝐯𝐞𝐫 𝐓𝐨𝐠𝐞𝐭𝐡𝐞𝐫 」 Don't be a silent reader... Vote please, bersedekah itu amalan yang baik...