Bab 11
"Ehem! Tak nak ajak aku ke?" Tegur seseorang dari belakang. Kami berdua menoleh ke belakang untuk melihat pemilik suara tersebut. "Lah, kau buat apa dekat sini?" soalku. "Aku teman Jun datang sini. Kenapa? Nak gaduh?" "Ha, meh!"
"Sudah.." Jun menghentikan kami berdua daripada bertumbuk. Tak tentu pasal nanti muka si Minghao tu lenyek dengan aku. "Korang ni kat mana-mana pun masih nak bergaduh ke?" Jun menggelengkan kepalanya. Penat melayan karenah kami berdua.
"Maaf Jun.." ucap aku dan Minghao serentak. "Eh eh halamak..sibuk ah kau!" "Tsk!" Minghao berdecit.
Jun lantas menarik lengan kami berdua berjalan bersamanya. "Sudah! Jom kita pergi makan! Harini aku belanja!"
"Yeay! Baik betul hati Jun harini!" "Aku memang hari-hari baik baru perasan ke?" Ujar Jun. Aku ketawa kecil.
--
"Dalam banyak banyak makanan dekat sini, mee segera juga kau pilih. Pagi tadi pun kau makan mee segera." Jun tersengih. Nasib comel. "Kau makan mee segera Jun?" soal Minghao tiba-tiba.
"Haah.." jawab Jun. "Jun, kan aku dah pesan jaga pemakanan kau tu mana la tahu boleh pulih-" Kata-kata Minghao terhenti apabila dia melihat aku. "Kenapa kena jaga pemakanan pula? Macam lah kau tak pernah makan mee segera halamak!" Aku mengetuk tangan Minghao. Dia mengadu kesakitan.
"Kau dah la ketuk aku guna chopstick besi. Nak mati ke?" ujar Minghao sambil menggosok tangannya.
"Takpalah Jun. Kau makan sajalah. Tak seronoklah kau tengok kami makan saja." Aku cuba untuk memujuk Jun dari memakan kata-kata Minghao tak guna tu lebih baik dia makan mee segera.
"Hmm.."
"HA SEMUA SALAH KAU LA NI MINGHAO! DASAR APEK!"
"EH APA SALAH AKU?!"
"MOOD DIA ROSAK SEBAB KAU LA BAHENOL!"
"HA?!
"SIDE MIRROR TAK ADA KE?!"
(side mirror = telinga 😔)
Jun POV
Aku bernasib baik Miwa tak faham apa yang dimaksudkan oleh Minghao. Kalau terkantoi mesti Miwa sedih.
Aku melihat mereka berdua masih berperang mulut. Tak habis-habis. Ingatkan kalau aku bawa mereka datang sini semua senyap sebab ada makanan tetapi tidak.
End POV
--
"Terima kasih Jun belanja kami makan harini.." Kami bertiga berjalan menuju ke tempat letak kereta. Cuaca agak sejuk di malam itu.
"Sama-sama. Nanti aku bawa korang makan lagi." Ujar Jun. "Eh, biarlah aku belanja kau pula!" Ujar Minghao seraya menyiku Jun. "Jun, esok aku kerja lagi kalau kau tak sibuk datang la jumpa aku!"
"Kau ni suka kacau dia bekerja. Kerja kau tu tak la sesibuk macam kerja aku dengan Jun. HAHAHAHA!!" Minghao ketawa deras. Mentang-mentang CEO suka hati ja nak cakap.
"Kau bernasib baik Jun ada dekat sini! Kalau tidak kaki kau dah lama lumpuh!" Minghao menjeling ke arah aku. Nak saja aku korek mata tu keluar. Menyampah!
"Tendang je lah kaki Minghao tu." Aku dan Minghao memandang ke arah Jun dengan pandangan terkejut. Aku tak salah dengar kan? "Kau bagi aku tendang Minghao?" soalku. Jun mengangguk.
"Junhui, sampai hati kau!" Minghao terasa seperti ditikam belakang.
"Meh sini meh! Aku nak bagi kaki kau tak boleh bekerja esok ataupun sampai bila-bila!! HAHAHAHA!!""JUN TOLONG AKU!!"
Jun hanya berdiri di situ sambil melihat tingkah-laku kami berdua. Tiba-tiba..
"Argh-"
- Tamat Bab 11 -