A narratív távolság nem egy olyan fogalom, amelyet olyan gyakran emlegetnek a kreatív írás cikkek és szakkönyvek, pedig sok mindenre kihat, például a karakterábrázolásra, és az érzelmi ív felépítésénél ez az egyik legfontosabb eszköz.
Biztos olvastál már olyan regényt, amelynek ötletes volt a története, lekötött a cselekménye, de mégse tudtad olyan mélyen beleélni magad. A főszereplő sem lopta magát a szívedbe, hiába követted a kalandjait több száz oldalon keresztül, úgy érezted, nem igazán sikerült megismerned.
Egy erőteljesen cselekményközpontú történetnél, ahol a történet és a fordulatok a lényegesek, mint például bizonyos krimiknél vagy akcióregényeknél, nem is feltétlenül elvárás az, hogy azonosuljunk a főszereplővel, és érzelmileg megérintsen minket a történet.
Vannak olyan olvasók, akiknek általában sincs igényük erre, mert ők a rejtély megoldásáért, az érdekes háttérvilágért vagy az egyedi gondolatokért olvasnak. De a szórakoztató irodalomban a legtöbb zsánernél ma már elvárás, hogy az érzelmi ív működjön a műben.
Az olyan zsánerek esetében, amelyek erősen az érzelmi hatásra építenek (például a horror, romantika, vagy az ifjúsági irodalom), súlyos probléma, ha a narráció távolinak érződik. Sok esetben éppen ez okozza azt, hogy az olvasó nem tudja megkedvelni a karaktert, és hidegen hagyja a történet.
Fontos leszögezni, hogy a közeli és a távoli E/3-as nézőpont nem azonos a közeli és távoli narrációval. A közeli (vagy korlátozott) E/3 és a távoli (vagy mindentudó) E/3 narrációs módok, mint az E/1, E/2 is. Ezek általában jellemzők az egész műre.
A narratív távolság arra utal, hogy egy narrációs módon belül egy adott részben az író mesélése mennyire közeli. Mindentudó nézőpontban is lehet távolabbról is mesélni, és közel menni egy karakterhez, attól még csak a narratív távolság változik, a narrációs mód nem (az még mindig távoli E/3).
A narratív távolság tehát olyan, mint amikor a rendező eldönti, hogy mennyire távolról vesz egy eseményt: nagytotált használ, vagy ráközelít a színészekre.
De hogyan is néz ki ennek használata?
Te milyen tanácsot adnál még ehhez a témához?
Még több írástechnika segédletért látogass el az Így neveld a regényedet honlapra!
YOU ARE READING
Regénynevelde Írástechnika Tanácsok
Non-FictionVálogatás az Így neveld a regényedet írástechnika blog legnépszerűbb cikkei közül. Hátha valaki szívesebben olvas itt. Plusz várhatóak itt olyan tartalmak, amik a blogból kimaradtak. További cikkekért keresd fel a igyneveldaregenyedet.blogspot.com-o...