Amit még a nézőpont elmélyítésével kapcsolatban tanácsolnak, hogy részben iktassuk ki a szövegünkből az olyan „filter" szavakat, mint a látta, hallotta, szagolta, ízlelte, érezte, gondolta, tudta stb.
Ezeket a szavakat azért nevezik filter szavaknak, mert emlékeztetik az olvasót arra, hogy nem ő vesz részt a történetben, hanem a nézőpontkarakter, és minden esemény rajta keresztül, az ő érzékelésén átszűrve jut el hozzá.
Ez egyrészt nagyobb távolságot iktat be a történet és az olvasó közé, mivel az „Ilona érezte, hogy a víz forró" kevésbé közvetlen, mintha egyszerűen csak annyit írnánk, hogy „a víz forró volt". Másrészt, ha már kijelöltük, hogy ki a nézőpontkarakterünk, mindenki számára egyértelmű, hogy hozzá vagyunk kötve, csak azt látjuk/halljuk/érezzük, amit ő képes érzékelni, így fölösleges odaírnunk, hogy „láttam, ahogy a kutya átrohan a kerten", mert ha a nézőpontkarakterünk nem látta volna, nem szerepelhetne a szövegben.
Néhány példamondat filter szavakkal és filter szavak nélkül:
– Anna látta, ahogy az előtte haladó autó jobbra kanyarodik. Helyette: Az előtte haladó autó jobbra kanyarodott.
– Hallottam, ahogy elsül egy pisztoly. Helyette: Pisztolylövés törte meg a csendet.
– Érezte, hogy kénszagú volt a levegő. Helyette: Kénszag terjengett a levegőben.
– A macska szeme ragyogónak tűnt a sötétben. Helyette: A macska szeme ragyogott a sötétben.
– Anna elgondolkozott azon, hogy miért ilyen kedves vele a szomszédja. Helyette: Hirtelen miért ilyen kedves vele a szomszéd?
– Eldöntöttem, hogy ezt nem fogja elvinni szárazon. Helyette: Ezt nem fogja elvinni szárazon.
– Tudtam, hogy ostobán viselkedtem, és csak magamat hibáztathatom. Helyette: Ostobán viselkedtem, és csak magamat hibáztathatom.
Különösképpen a látta, hallotta, gondolta és hasonló szavak esetében nagy a veszély, hogy túlzásba visszük őket. Ha minden egyes alkalommal, amikor a főszereplőnk észrevesz valamit, odaírjuk, hogy „látta", akkor ez a szó több százszor fog szerepelni a regényünkben. Ez nem azt jelenti, hogy ki kell húznunk a szövegünkből minden ilyen szót, de ha kihúzhatjuk anélkül, hogy a mondat értelme megváltozna, és semmilyen más okunk (pl. logika, stílus, ritmus) sincs arra, hogy miért kéne megtartanunk, akkor húzzuk ki.
Viszont figyelni kell arra, hogy néha a követhetőség miatt kell benne hagyni azt a filter szót a szövegben, vagy egyszerűen mást jelentene a mondat nélküle. Például az „Elgondolkoztam azon, hogy munkahelyet váltok." mondatból, ha kihúzzuk a „gondoltá"-t, annyi marad, hogy „Munkahelyet váltok.", ami persze teljesen mást jelent.
A „Leültem egy padra, és néztem, ahogy a galambok egy kenyérhéjat csipegetnek." szintén értelmetlenné változik a „néz" szó nélkül: „Leültem egy padra. A galambok egy kenyérhéjat csipegettek."
Tehát ha bizonytalan vagy egy szóval kapcsolatban, inkább hagyd benne, mint hogy kockáztasd a szöveg érthetőségét.
YOU ARE READING
Regénynevelde Írástechnika Tanácsok
Non-FictionVálogatás az Így neveld a regényedet írástechnika blog legnépszerűbb cikkei közül. Hátha valaki szívesebben olvas itt. Plusz várhatóak itt olyan tartalmak, amik a blogból kimaradtak. További cikkekért keresd fel a igyneveldaregenyedet.blogspot.com-o...