"Its already 7:30pm. Maybe we should go home. Im scared if my parents get mad at me. Well, okay then bye dear. Assalamu'alaikum." Beg tangannya dicapai.
"Okay bye. Wa'alaikumussalam."
"Hello? Pak Mat. Ambil Wani kat tempat Pak Mat turunkan Wani tadi. Oh okay." aku menuju ke sebuah restaurant yg berhampiran dengan tempat aku diturunkan.
Masa aku masuk dalam restaurant, aku macam terasa sesuatu.. Macam ada orang yg tengah perhatikan aku je. Aku meliarkan mataku di sekeliling restaurant tersebut. Perasaan aku je kot. Aku cuba menyedapkan hatiku.
Pakcik dah sampai.-Pak Mat.
Aku mengambil langkah seribu meninggalkan restaurant tersebut.
"Wani.." panggil Pak Mat. Aku yang sedang bermain dengan Samsung aku terus mendongakkan kepalaku.
"Ye pakcik?"
"Cik Sarah outstation. Dia kata, lusa dia balik." cerita Pak Mat.
"Kenapa maksu tak inform Wani? Bila maksu pergi?" soalku.
"Cik Sarah kata dia tak nak ganggu Wani. Cik Sarah pergi 1 petang tadi.." sesekali Pak Mat memandang ku melalui cermin depan.
"Oh macam tu. Takpe lah. Nanti balik rumah, Wani call maksu tapi Wani takde lah nombor telefon maksu." Pak Mat hanya tersenyum nipis.
"Takpe.. Pak Mat ada nombor telefon Cik Sarah." beritahu Pak Mat.
Bila sampai je rumah, aku terus dial nombor maksu aku.
"Assalamu'alaikum Maksu." sapaku teruja.
"Wa'alaikumussalam Wani." jawabnya.
"Maksu, kenapa tak inform Wani yg maksu outstation. Kalau tak, tadi tu boleh Wani batalkan perjumpaan Wani ngan Lidya. Tak nak kawan Maksu.." rajukku. Maksu hanya ketawa.
"Im so sorry my sweetheart. Maksu ada panggilan kena pergi sini secepat mungkin because I need to settle something." Maksu cuba menerangkan perkara sebenar.
"Alaahh maksu ni. Wani main-main je lah. Jangan ambik hati eh? Btw, maksu outstation kat mana?"
"Hmmm.. Guess what? Im in Bali."
"Seriously?!! Woww!!! Maksu.. I want to go there." rengekku.
"No honey. You can't. How about your job? You'll leave it just like that?" Aku hanya mampu mengeluh je.
"Yeah you're right."
"Oh.. I want to ask you something." kata maksu tiba-tiba.
"Ask what?" bunyi macam serious.
"Wani.. Wani nak sambung belajar lagi tak?" soal maksu. Soalan maksu itu membuat aku gembira. Namun, mengingatkan aku dah kerja, aku tolak je lah penawaran maksu.
"Its okay maksu. I love my job. Lagipun, Wani nak belajar berdikari. Wani tak nak lah susahkan maksu je." sayu aku berkata.
"Are you sure?" soal maksu cuba memastikan keputusan yg aku ambil.
"Yeah. Im sure. Oh ye! Maksu, jangan lupa tau cari jodoh utk maksu." gurauku.
"Ish.. Kamu ni. Sebelum tu, maksu ada ambik maid utk jaga makan minum Wani kat rumah selama maksu takde tu. Esok pagi dia datang." beritahunya. Aku mula buat muka, walaupun pada hakikatnya maksu aku tak nampak yg sedang buat muka ni tapi aku peduli apa.
"Maksu, Im not a child anymore. Im 19. Lagipun, I dont need maid. What maid can do for me? I can eat, walk by myself." protesku.
"Wani.. Listen to me. Im just worry about you. So please, kalau kat rumah nanti tak lah Wani rasa boring kn?" pujuknya.
"Hmmm.. Okay then." akhirnya aku bersetuju.
"Okay maksu. Its gettong late now. I think we should go to sleep because tomorrow we've to go for work right?" sambung ku.
"Well yeah. Goodnight and Assalamu'alaikum. I miss you."
"Wa'alaikumussalam. Night.. I miss you a lot." balas ku.
Sunyi betul rumah ni. Tinggal aku seorang je. Pak Mat lelaki. Lagipun dia ada family di rumah dia. Hah! I got an idea!! Jerit hatiku.
Aku mengambil handphone aku.
"Hello. Assalamu'alaikum." sapaku.
"Wa'alaikumussalam.." jawab seseorang tengah mamai. Awal minah ni tidur.
"Lidya.." panggilku dengan suara yang aku sengaja leretkan.
"What do you want?"
"Can you come to my house now?" soalku takut-takut. Yelah, takut pulak aku nanti dia jadi singa. Mana tak nye. Ni dah tengah malam, aku suruh Lidya datang ke rumah aku malam-malam buta.
"What?!" jeritnya kecil. Aku menjauhkan sedikit handphone aku. Sakit telinga aku..
"Pleasee.. Sleepover kat rumah aku. Hmm.. For three days only." kataku perlahan.
"Yelah.. Yg kau dari tadi cakap perlahan je aku dengar. Kenapa? Macam orang tengah bercinta je. Hahahaha!!"
"Mana ada aku tengah bercinta. Aku tengah frust menonggeng ni tau tak?" rajukku.
"Frust menonggeng? Asal?"
"Sebab kau lah. Macam lah kau tak tahu yg aku ni tak pernah bercinta!"
"Alahh jangan lah marah. You're beautiul okay? Cari lah boyfriend. Im sure banyak boys nak kau.. Dengan mata kau yg hijau tu, boleh menawan hati lelaki tau tapi kau tu hah! Dari zaman sekolah lagi cermin mata tu tak nak lepas, tak kira cermin mata hitam ke putih." bebel nya.
"Kn aku pakai cermin mata hitam.."
"Yelah cermin mata hitam. Cermin mata hitam tu lah yg hide your green eyes."
"Hish ye lah.. Hah! Lekas lah datang rumah aku. Aku takutlah sorang-sorang kat rumah ni.."
"Asal pulak sorang-sorang? Where's your aunt?"
"Outstation. Dah lekas datang rumah aku." aku terus menamatkan panggilan. Kalau tak memang panjang lagi lah cerita kami.
Aku bangun dari sofa dan menuju ke dapur. Mana tau lah ada makanan snack untuk di makan nanti. Aku membuka kabinet dan wow! Banyak nye makanan ringan. Aku mengambil makanan snack tersebut sebanyak yg mungkin. Malas lah balik-balik ke dapur. Dah lah malam..
Ting tong!
Hah! Tu pasti Lidya. Yey!!!. Sorak hatiku. Aku berlari anak menuju ke pintu.
"Assalamu'alaikum." Lidya memberi salam sejurus aku membuka pintu. "Wa'alaikumussalam. Amboii lidya. Banyak betul barang yg kau bawak ni."
"Hehehe.. Kn sleepover for three days. Mestilah banyak barang nak di bawak kn. Btw, aku nak tidur mana?" aku mengambil barang yg ada di tangannya.
"Kita tidur sebilik je lah.." jawabku.
"Good idea!" katanya teruja.
"Eh banyak nye makanan snack. Untuk ape?" soal Lidya. Ya Allah!! Aku rasa nak je aku tergolek-golek ketawa. Aku rasalah kn.. Tu lah soalan yg paling bodoh yg pernah aku dengar.
"Ya Allah sayangku.. Untuk kita makan lah. Tak kn untuk kita buang kot.." dia hanya tersengih menyedari akan soalan nya yg... Urgh.
"Dah jom.."
"Btw, I like your house. Its big and..comfortable." puji Lidya dengan kagum. Aku tersenyum malu.
"Eh.. Takkan kau tak pernah ke rumah aku?"
"Pernah.. Tapi aku lintas je your house ni." terangnya ringkas.
"Dah.. Jom tidur. Dah lewat malam ni. Esok kau kena pergi Uni and aku kena pergi kerja." Lidya mengangguk bersetuju dan kami pun akhirnya terlelap tidur..
YOU ARE READING
The Beauty and The Nerd
Teen FictionSo, malas nak buat description panjang2 sbb aku dah lupa jalan cerita ni, serious! And haha, ni cerita pertama aku. So nak baca cara penulisan pertama aku? Hah.. silakan. Dialu2kan. Aku tak ubah apa2 dlm ni, mana la tau dari sini u guys blh belajar...