Bab 4

12K 750 10
                                    

Manalah client ni. Apasal lah dia ni lambat sangat. Dah lah aku ngan Encik Danial berdua je kat meja ni.

Rasa macam nak mati je. Oh Encik Aliff sayangku, nyawaku, jantungku, buah hati, intan payung, permata, emas. Datang lah..Eh apa benda yang aku merepek ni? Aku tersenyum sendiri.

"You okay tak senyum-senyum seorang diri ni? Macam orang tak betul je I tengok." tegur Encik Danial smbil menikmati makanan nya. Amboi.. Tak sayang mulut nampak.. Nak je aku cili mulut hang tu tau dak?!! Aku MEMANISKAN muka ku.

"Eh macam orang tak betul eh? Takpelah. I orang betul ke tak betul ke. Takde orang kisah pun."

Just mind your own business. Sambung ku dalam hati. Tak berani weh aku luah kat luar. Kang tak pasal-pasal boss aku bunuh aku kat situ jugak. Eeee..

Aku menilik jam tangan ku. Dah pukul 3:30 pm.

"Boss. Mana Encik Aliff? Dah 30 minit kita tunggu dia macam tunggul kayu kat sini. Tak kn sesat kot?" Encik Danial memandang ku seketika kemudian memandang Iphone nya kembali. Encik Danial mengangkat bahunya menandakan dia tidak tahu.

"Why dont you call him or text him?" soalku.

"Can you please be quite? Zip your mouth." arahnya dingin.

"Hmm.. Okay." akhirnya kami pun diam..buat seketika.

"Boss, boleh tak-"

"Sorry im late." celah seseorang. Aku mendongakkan sedikit kepalaku.

"Encik Aliff. How are you?" Encik Danial menghulurkan tangannya. Encik Aliff menyambutnya dengan rasa gembira. Okay.. Aku yang kat sini ni nak jadi tunggul kayu ke apa?

"So this is your new PA?" soalnya sambil menunjukku. Aku memberikan senyuman kecil kepada Encik Aliff.

"Yeah. She's my new PA, Wani." kata Encik Danial. Encik Aliff hanya mengangguk kecil

"Cantik PA kau."puji Encik Aliff. Kembang hidungku.. Aku memandang Encik Danial seketika.

Dia ni hantu ke manusia? Kulit macam vampire, putih melepak. Umpatku dalam hati.

"So can we start now?" kami mengangguk. Dan kami pun berbincang-bincang mengenai perniagaan-perniagaan.

Dalam perjalanan ke rumah, well aku satu kereta ngan boss aku. Aku beria-ia menolak pelawaan boss aku tapi tak tau lah boss aku tu.

Flasback..

"Boss, I balik dulu." pamitku setelah kami selesai berbincang-bincang mengenai perniagaan.

"Takpe.. Balik ngan I je lah. Lagi pun mana ada taxi petang-petang macam ni. Ada pun, Im afraid if the taxi penjenayah."

Aku membuntangkan mataku. Amboi, mentang-mentanglah pekerja kau tu banyak guna taxi, aku pun masuk juga ke? Macam lah aku ni aku tak mampu. Eh aku pun ada driver sendiri lah!!!! Jerit hatiku.

"Its okay boss. Guna TAXI pun guna je lah. Kita bertawakkal je lah. I-"

"You jangan degil boleh tak?! Jalan ke rumah kita kan sehaluan. So takde masalah kalau you nak tumpang pun." potongnya.

Wait.. Sehaluan?

"How did you know? Are you a stalker?" soalku curiga. Aku memandang mukanya yang serba dingin.

"Kan masa interview I baca detail you. Takkan lah tak baca? Kot-kot jugak orang I nak ambik jadi pekerja I tu seorang penjenayah." jawabnya tanpa perasaan.

Tak habis-habis nak sakitkan hati orang. Asyik-asyik penjenayah. Dia ingat aku ni banduan ke apa? Kalau aku ni banduan, tak payah aku dok kat negeri ni. Baik aku terjun gaung je.

"Mau tak mau you kena tumpang I."

Aku mengeluh perlahan. Nampak nya aku terpaksalah ikut si kepala batu ni. Aku mengangguk bersetuju.

Assalamu'alaikum Pak Mat. Tak payah ambik Waniye hari ni. Wani TERpaksa tumpang boss Wani sebab Wani DIpaksa oleh boss Wani.-Wani.

Aku menekan butang send.

Flasback end.

"Kriuk..kriuk." perutku berbunyi menandakan aku tengah lapar. Ya Allah time macam ni pulak perut aku ni meragam.. Aku memegang perutku.

"You're hungry." kata Encik Danial. Itu soalan ke atau menyatakan?

Aku hanya mendiamkan diri.Dia membelokkan keretanya ke sebuah restaurant mahal. Apahal pulak dia ni..

"Dah turun." arahnya dingin.

Dia ni suka main arah.. Kau ingat aku ni patung ke. Bebel ku dalam hati.

"Nak turun sendiri ke nak I tolong angkat you?" aku membulatkan mataku. Cepat-cepat aku turun dari kereta Mercedes sport dia.

"Yes miss and mr, may I take your order?" soal waiter. Aku mengambil buku yg berada di hadapanku. Mak oi! Mahal gila makanan-makanan ni.. Aduh! Apa aku nak order eh?

"Can I have a cup of coffee and a slice of cake." beritahunya. Tak lapar ke dia ni?

"Yes sir and you miss?" soal waiter tersebut kepadaku pulak.

"Nasi goreng kampung and orange juice."

"Sebenarnya.. I lama dah nak tanya you ni." kata Encik Danial setelah lama kami berdiam diri.

"Tanya lah."

"You ada parents ke? I mean parents you masih hidup?" soalnya. Aku merasa tidak senang duduk setelah disoal dengan soalan macam tu.

"Hmm.. Yes. I ada parents.. My father is a Malaysian guy while my mother is an Indonesian girl. Tapi my dad and my mom terlibat dalam satu kemalangan when i was 15 and now, I live with my Aunt." terangku. Dia menganggukkan sedikit kepalanya.

"Oh. One question. Your mom ni ada campuran ke or your dad? Cause your eyes are dark green." aku ketawa kecil. Soalan tak boleh blah lah..

"Itu.. Sebenarnya ibu I ada keturunan Dutch sebab itu lah mata I ikut ibu I." percakapan kami terhenti di situ. Seorang waiter menghantar makanan yang kami pesan.

Aku makan dengan lahapnya tanpa memperdulikan boss aku yang tengah pandang aku tanpa berkelip. Buat apa aku nak control ayu. I just like being myself.

Setelah selesai makan, aku pun dihantar pulang oleh boss kesayangan aku.

Tok. Tok. Tok.

"Maksu.. Wani dah balik." kata ku dalam nada lemah. Aku menghempaskan badan di atas sofa.

" Penat sangat ke?" maksu mengambil tempat di sebelahku.

"Iye Maksu. Penatttt saaangggattt.. Sampai tak terkata." jawabku dengan suara yg dileretkan.

"Oh.. Okay. Pergi naik atas.. Mandi then solat then turun bawah. Kita dinner." arah maksu.

"Penat lah maksu. Wani malaslah.."
Tapi akhirnya, aku bangun dari sofa dan mendaki tangga dengan langkah yang longlai. Maksu menggeleng-geleng kepalanya beberapa kali.

Wani..wani. Umur dah 19 tahun tapi perangai tak ubah macam kanak-kanak 5 tahun. Mengeluh je kerja dia. Bebel maksu dalam hati.

"Maksu!! Bila nak kawin? Bila nak bagi adik kat Wani!" jerit Wani di atas sebelum berlari menuju ke biliknya.

"Budak ni!" jerit maksu kembali.

The Beauty and The NerdWhere stories live. Discover now