"Weiii.. Wani bangunlah. Ada orang datang." kejut Lidya. Aku menggeliat kecil.
"Siapa?" soalku dengan suara yg serak.
"I dont know. She's at downstair."kata Lidya.
"She? Okay. Tell her, tunggu aku. Aku kena mandi dulu." aku bergegas bangun dari katil aku dan berlari menuju ke tandas.
Aku membetulkan tudungku dan pakaian aku sebelum turun ke bawah. Aku berlari anak menuruni anak tangga tersebut. Sesampainya di bawah, aku terlihat seorang perempuan tua yg mungkin berumur 50an. Aku menghampiri perempuan tua tersebut.
"Hmmm makcik? Assalamu'alaikum." tegurku.
"Wa'alaikumussalam." jawabnya seraya itu memberikan senyuman kepadaku.
"Duduklah makcik." Pelawaku sambil tanganku menunujukkan ke arah sofa.
"Hmm.. Makcik ke sini nak cari siapa ye?" soalku. Lidya yg baru sampai ke ruang tamu terus mengambik tempat di sebelahku.
"Makcik tak cari siapa-siapa cuma makcik kerja di sini sebagai pembantu rumah. Cik Sarah yg ambik saya bekerja kat sini." terangnya.
"Makcik sure nak kerja sini?" soalku. Dia hanya mengangguk kecil.
"Hmm. Okay lah kalau macam tu. Lidya, kau pergi kelas pukul berapa?" soalku kepada Lidya pulak.
"9 am. Why?" soalnya kembali. Aku menilik jam tangan ku.
Dah pukul 7:30 am. Aku kena pergi kerja tapi makcik ni macam mana ye? Bisik hatiku.
"Lidya. I really need your help. Kau boleh tak tunjukkan makcik ni her room. Kemudian, tunjukkan dia di mana toilet dan sebagainya. Aku kena pergi kerja." Lidya mengangguk faham.
"Makcik...?"
"Panggil je Mak Yam."
"Oh okay. Mak Yam, nama saya Iwanina Nadeeya. Panggil Wani je.. Ni Lidya Karmila. Panggil Lidya. Wani kena pergi kerja ni. So, biar Lidya je yg tunjukkan bilik dan apa semua tu lah. Okay Mak Yam?" Panjang lebar aku memberitah Mak Yam
"Ye Wani.." aku tersenyum gembira.
"Okay.. Wani pergi dulu. Assalamu'alaikum." aku menyalami tangan Mak Yam kemudian berlalu pergi kerja.
##########
"Morning Wani." tegur rakan kerjaku, Hazim Aiman.
"Morning." balasku kembali. Hazim Aiman ni baik hati, caring, handsome dan banyak lagi lah. Aku rasa memang banyak yg minat sangat ngan Hazim.
Aku menanggalkan cermin mata hitam ku ketika sampai di ruangan kerja ku.
"Huh.." keluhku tiba-tiba. Entah apa lah yg aku keluh kan, aku pun tak tahu.
Tok. Tok.
"Masuk.." aku mendongakkan kepalaku.
"Oh Hazim. Ada apa?" soalku. Aku meletakkan pen yg berada di tanganku lalu memandangnya. Kemudian cepat-cepat aku melarikan mataku daripada memandangnya.
"Can I sit?"
"Eh sure.." jawabku. Aku mengambil cermin mata hitamku yg tidak jauh dari ku.
"So ada apa ni?"
"Takde.. Saja je. Lepak. Lagi pun tinggal 10 min lagi kita start kerja. Baik aku borak ngan kau dulu." aku ketawa kecil.
"Kau ni.. Cari lah orang lain borak ngan kau."
"Can i ask you something?"
"Yea."
"Kenapa kau selalu pakai cermin mata hitam kat pejabat? Its weird tho. Wearing black glasses in office." aku tersentak.
YOU ARE READING
The Beauty and The Nerd
Teen FictionSo, malas nak buat description panjang2 sbb aku dah lupa jalan cerita ni, serious! And haha, ni cerita pertama aku. So nak baca cara penulisan pertama aku? Hah.. silakan. Dialu2kan. Aku tak ubah apa2 dlm ni, mana la tau dari sini u guys blh belajar...