"Jom lunch!" kata Hazim sebaik sahaja masuk ke dalam bilik ku. Aku memandangnya dengan pandangan tidak percaya. Masuk bilik orang tanpa ketuk pintu.
"Kau ni. Apasal tak ketuk pintu?" marahku. Hazim menjongketkan bahunya.
"Malas." aku mendengus kecil.
"Okay lets go then." aku mengambil handbag ku dan handphone kemudian berlalu keluar dari bilikku. Hazim hanya mengikuti langkah ku di belakangku.
KFC..
"Lidya!!" jerit ku sebaik sampai di KFC. Lidya yg tengah sedap-sedap minum terus tersedak.
"Ya Allah Wani! Janganlah jerit-jerit. Orang tengok tu. Hah! Lagi satu, nasib baik aku tak mati tadi. Kalau tak memanglah aku masuk lubang kubur." bebel Lidya. Aku hanya ketawa kecil melihat perangai Lidya yg membebel macam mak nenek.
"Eleh kau ni. Jangan lah cakap macam tu. Nanti aku ngan siapa kalau kau takde?" sayu aku berkata.
"Hahahahahaha!" Ya Allah! Lidya ni pun satu. Gelak dia ni, nak bagi orang mampus.
"Ehem." seseorang berdehem di belakang ku. Lupa pulak yg si Hazim ni ikut aku. Terus mati ketawa Lidya.
"Hazim.." sebut Lidya perlahan. Namun, masih boleh di dengar oleh ku.
"Lidya ke?" tanya Hazim kepada Lidya. Lidya mengangguk kemudian menghampiri ku.
"Asal kau bawa mamat ni?" bisiknya. Bukannya apa aku bawa Hazim ni. Tapi aku cuba nak tolong pulihkan hubungan mereka semula. Aku memandang Lidya, memang jelas riak sedih terpancar di wajahnya.
"Dia ajak aku lunch. Tapi kita janji nak lunch sama jadi aku angkut lah dia ke sini." keluhan sedih keluar dari mulut Lidya. Aku mengambil tempat di sebelah Lidya. Hazim pulak mengambil tempat di depan kami.
"Kejap ye. Aku nak ambik order. Korang okay tak kalau aku je yg order?" tanya Lidya kepada kami. Kami mengangguk serentak. Kemudian, Lidya berlalu ke arah counter.
"Wani." panggil Hazim sebaik sahaja Lidya pergi meninggalkan kami berdua. "Kenapa?" soalku sambil memandangnya. Hazim memang tidak dapat ku nafikan. Dia mempuanyai seraut wajah yg kacak. Dengan mata coklat nya, rambut hitam kecoklatan, kulit yg putih, hidung yg mancung. Memang handsome lah.
Hazim melambai-lambaikan tangannya di hadapanku. Terus melayang lamunan ku.
"Kau ni boleh pulak berangan." tegur Hazim. Aku tersenyum malu.
"Hah? Apa benda kau nak tanya aku ni?" aku cuba mengubah topik perbualan.
"Is Lidya one of your bestfriends?"
"Correction. My only bestfriend. Yea. She is my bestfriend. Why? Something is bothering you?" soalku kepada nya. Hazim mengeluh buat kali pertamanya. Memang jarang sebenarnya Hazim mengeluh. Hazim ni peramah sebenarnya. Dia juga seorang yang ceria. Aku rasa mesti ramai fans dia.
"Do you know that I'm her ex-boyfriend?" soalnya ragu. Aku mengangguk laju. Aku memandang sekeliling ku sebelum memandangnya kembali. Takut Lidya datang.
"Actually Wani.. I still love her. I'm madly in love with her. I miss her Wani." katanya sayu. Aku diam tidak berkutik..tapi untuk sementara. Kepala dan jantung aku rasa nak pecah.
"Kau memangkan?! Dasar JANTAN TAK GUNA! Kau boleh cakap yg kau masih cinta dia setelah apa yang kau buat dekat dia hah?! Kau tau tak, you're hurting her feelings! Kau curang belakang dia. Berfoya-foya ngan perempuan entah perempuan mana. Kau campak je Lidya macam SAMPAH lepas tu kau kutip dia balik. Wow! Thats great! You know what?! Im starting to hate you." luahku apa yg terbuku dalam hati aku. Hazim hanya menundukkan kepalanya. Perasaan bersalah menyelubungi dirinya.
"Tak Wani. You don't understa-" belum pun dia habis, Lidya datang bersama makanan yg di pesannya.
"Hi guys! Nah ni makanan untuk Wani dan ni untuk Hazim. Enjoy your lunch." Lidya memberikan makanan tersebut kepada kami. Kami mengambilnya dengan rasa gembira. Terus lupa apa yang berlaku tadi.
"Wow Lidya! Pandai kau pilih. Macam tau-tau je aku nak ni. Dah lah cantik Lidya ni kn Hazim? Rugi lah 'orang' yg dapat Lidya lepaskan Lidya macam tu je.. Kn Lidya?" sindirku. Sindiran yg ku tujukan kepada Hazim.
"Kau ni aje-aje lah. Merepek. Memang rugilah orang tu." gurau Lidya kemudian tersenyum kecil menampakkan lesung pipitnya. Riak muka Hazim terus berubah menjadi keruh.
"Eh jom lah makan. Aku dah lapar ni. Kang tak pasal-pasal, bukan KFC ni yg aku makan. Kamu berdua yg jadi lunch aku." gurau Lidya lagi.
"Aku boleh je Lidya. Kau kan sahabat semati aku kn Zim?" Hazim memberikan senyuman hambar. Bunyi deringan Iphone 6 Hazim mematikan senyuman hambar Hazim.
"Aaa.. Excuse me for a while." kemudian Hazim berlalu keluar.
Lidya mengeluh berat sebaik sahaja Hazim keluar.
"Kenapo?" tanyaku. Mulut ku penuh ngan nasi.
"Hish kau ni! Tak senonoh langsung. Takde apa lah. Cuma aku tak kuat untuk hadapi dia. Aku takut. Takut semua ni." ujar Lidya.
Sejujurnya, memang Lidya sangat..sangat mencintai Hazim. Tetapi Lidya takut kecewa buat kali kedua. Sungguh nasib Lidya yg malang. Tapi tak tahu lah kalau-kalau Lidya ni beri peluang kedua buat Hazim but who knows?
"Can you stop thinking about it?" marahku. Bukan marah apa, cuma aku tak nak dia rasa sakit hati je.
"But I can't. The memories keep bothering my mind." aku mendengus kuat.
"Hish kau ni! Memang lah. Habis tu kau nak buat apa?" Lidya menjongketkan bahunya.
"Sorry for taking time too long." Lidya mengangguk perlahan tetapi bukan aku.
"Btw Lidya, can you stay at my house for one more night please? Aku tau maksu aku hari ni balik and I have to take her at the airport. Tapi boleh lah ye.. So that I dont feel bored. Okay?" rayuku kepada Lidya.
"But-"
"Pleasee! One night.." pujukku. Akhirnya Lidya mengangguk setuju.
"Eh! Dah lambat dah ni. I think I should go now. Cause petang ni aku ada extra class." pamit Lidya. Kemudian berlalu keluar dengan keadaan tergesa-gesa. Namun, tanpa aku sedari, sepasang mata Hazim sedang merenungku semenjak tadi lagi.
"Ape?" tanya ku hairan.
"Nothing. Kita dah lambat ni. I think we should go now." kata Hazim
"Okay jom lah." aku mengambil handbag aku dan berlalu keluar dari restaurant tersebut.
Sepanjang perjalanan, sunyi hanya menemani kami.
"Wani Im sorry for hurting her feelings." kata nya sayu.
"Its okay but its actually not my problem." selamba sahaja aku berkata. Memang aku tak nak masuk campur dah. Pening kepala aku memikirkan masalah dorang. Masalah aku sendiri pun aku belum fikir lagi.
"Hmmm. Okay."
Memang fikiran aku sekarang tengah bercelaru. Di mana aku nak cari family ibu aku? Macam mana aku nak selesaikan masalah aku ngan Danial? Semua dalam otak aku sekarang ni, MACAM MANA AKU NAK SELESAIKAN MASALAH NI! Itu je yg dalam otak aku sekarang ni.
~~~
Hehe. Okay tak? Btw, sebenarnya nak delete this story. Tapi entahlah. Ada rasa berhenti je tulis ceritani. Ada jugak rasa nak sambung je cerita ni. Hmmm okay lah macam tu. Bye!!
XOXO
YOU ARE READING
The Beauty and The Nerd
Teen FictionSo, malas nak buat description panjang2 sbb aku dah lupa jalan cerita ni, serious! And haha, ni cerita pertama aku. So nak baca cara penulisan pertama aku? Hah.. silakan. Dialu2kan. Aku tak ubah apa2 dlm ni, mana la tau dari sini u guys blh belajar...