"Jadi.. Kamu... Iwanina?" Tanya nenek Alex. Ibu dan ayah Alex saling berpandangan. Manakala Fifi hanya memandangku hairan.
"Errr.. Ye." Jawabku tergagap-gagap. Senyuman gembira terbit di bibirnya. Dia terus memeluk ku erat seakan-akan tidak akan pernah melepaskan. Tanganku kemudian membalas pelukannya.
"Cucu nenek.." Airmatanya serta-merta gugur membasahi bajuku sedikit. Aku meleraikan pelukan kami lalu mengesat air matanya menggunakan jariku.
"Nenek tak payah sedih. Sekarang Nina dah ada depan mata nenek." Kataku sebak. Ayah dan ibu Alex menghampiri aku dan nenek.
"Kenalin kami ayah dan ibu kepada Alex dan Fifi. Panggil aja Om Hadi dan Tante Rit. Oh ya, ini gadis ini namanya fifi. Saudara kamu jugak. Fi, salam saudara kamu ini." Terang Tante Rit panjang lebar. Fifi menghampiriku lalu menjabat tanganku.
"Hi." Fifi tersenyum simpul.
"Hi. Nama saya Iwanina Nadeeya. Panggil je Wa- I mean Nina. Btw, I'm 19 years old and I'm married." Aku memperkenalkan diriku tanpa dipinta. Fifi memandangku tanpa berkelip.
"You're 19 and you're already married?" Aku sekedar mengangguk kecil sahaja.
"Gosh! I'm 19 too and I'm single." Meletus ketawa kami berdua sebab entahlah. Alex yang memandang kami berdua turut gelak.
"Alex, kenapa awak gelak?" Tanyaku sambil memandangnya.
"No, you guys..... Funny. Kayak anak kecil aja." Jawabnya masih dengan sisa tawanya.
"Wo.. Nina, kamu udah nikah?" Tanya Om Hadi kepadaku. Belum pun aku menjawab, Alex memotong terlebih dahulu.
"Don't you guys feel tired because berdiri aja? Ayo Nina, duduk yuk." Ajak Alex. Aku dan keluarga Alex aka keluarga aku duduk di sofa.
"Okay, back to our topic. Jadi Nina udah nikah?" Tanya Om Hadi sekali lagi.
"Yep, baru sebulan."
"Lho.. Terus suaminya mana?" Sampuk Tante Rit. Aku diam seribu bahasa. Perlahan-lahan kepala aku tunduk menekur lantai. Air mataku gugur serta-merta. Tante Rit terus mendapatkan aku lalu memeluk ku erat.
"Kenapa sayang? Kenapa menangis?" Tangannya menggosok belakang ku lembut. Perlahan-lahan aku membalas pelukannya. Om Hadi, Nenek, Alex dan Fifi menjadi pemerhati kami sejak tadi.
"Tante... Nina..Nina. Suami Nina benci Nina. Suami Nina nikah dengan Nina hanya untuk membalas dendam. Same thing with maksu and Lidya... And.. Hazim. Mereka semua hanya mempermainkan Nina.." Terangku sambil teresak-esak. Tante Rit kemudian meleraikan pelukan kami lalu memegang kedua bahuku.
"You mean Sarah? Ughh.. I hate that girl. Dahulunya, dia tidak merestui hubungan antara ayah kamu dan ibu kamu. Dia sangat benci akan ibu kamu. Yah, sebenarnya ayah kamu ingin dijodohkan dengan seseorang, dengan cewek yang sangat cantik tapi ayah kamu menolak. Tante jugak nggak tau apa sebabnya. Dan juga, parents ayah kamu sebenarnya nggak berapa merestui. Tapi yah, sudah jodoh. Siapa kita mahu menolak? Lagi pula, kami ingin sangat bertemu dengan kamu tapi kami sama sekali tidak dibenarkan bertemu dengan kamu. Jadi, kami hanya bisa berdoa agar Allah mempertemukan kita. Dan Allah telah memakbulkan doa kami." Ceritanya panjang lebar. Sku menekup mulutku.
Ya Allah sampai macam tu sekali maksu aku.
"Udah.. Kamu nggak usah sedih lagi. Biarin aja mereka. Hidup perlu di teruskan." Nasihat Tante Rit sambil memegang kedua tanganku. Aku fikir, dalam dunia ni takde orang yang ambil peduli pasal aku tapi rupanya masih ada. Perlahan-lahan bibirku membentuk sebuah senyuman walaupun agak hambar.
"Lo sekarang sudah ada kita semua. Jadi nggak usah khawatir." Sampuk Alex yang sejak tadi memerhati aku dan Tante Rit.
"Hmmm.. Nina, ayo kita ke kamar Fifi. Tidur di kamar Fifi aja. Lagian fifi bosen nggak ada teman. 'Orang' tu jugak nggak ambil peduli sma Fifi." Sindir Fifi.
"Lo nyindir gue?" Alex mula bengang.
"Eh nggak kok. Siapa bilang? Gue nggak sebut nama lo kok. Betul kan Nina?" Aku mengangguk kecil sebelum memberikan mereka senyuman lebar. Sedikit sebanyak, hati ku yang terluka ni terhibur oleh mereka semua."Lo ahh. Kampret banget.." Kemudian Alex berlalu ke tingkat atas.
"Eh Alex. Lo mau kemana? Canda aja marah." Jerit Fifi. Aku menahan diriku dari senyum. Keluarga yang sangat bahagia.
"Ini 'orang' yang lo sindir mau masuk kamar." Jerit Alex kembali.
"Alah.. Canda sedikit marah. Emang kutukupret nih cowok. Pantesan aja nggak punya pacar. Sama banci aja kali laku." Bebel Fifi sendiri. Om Hadi, Tante Rit dan nenek menggelengkan kepala mereka melihat perangai anak-anak mereka yang sangat.....bagus.
"Lets go Nina. Kita naik yuk." Tangan ku di tarik olehnya untuk naik ke tingkat atas.
Hampir terlompong mulutku melihat biliknya yang sangat besar dan cantik serta tersusun.
"Besar bilik awak ni." Tanganku gatal menyentuh gambar-gambar yang terletak di dinding. Langkah ku terus mati apabila terlihat gambar seorang wanita yang sedang mengandung sangat cantik, rambutnya panjang separas pinggang rampingnya. Dengan memakai gaun yang berwarna putih.
"Ini siapa? Cantik betul perempuan ni." Pujiku. Fifi menghampiriku lalu turut memandang gambar tersebut.
"Oh ini.. Ini ibu lo. Umur nya waktu itu baru 20 tahun dan sedang mengandung lo."
"Cantik.." Tanganku mula menyentuh gambar tersebut. Namun, belum sempat aku menyentuh..
"Nina, udah malem. Kita tidur yuk.. Lo mesti capek." Aku mengangguk kemudian berlalu ke arah sebuah katil yang besar lalu membaringkan badanku yang terasa sangat penat. Mataku semakin memberat dan akhirnya terlelap tidur.
++++++
"Nina!" Sergah Fifi ketika aku sedang bersiap hendak bersiar-siar di kota Jakarta.
"Astagfirullahalazim. Fifi ni.." Aku mengurut dadaku berkali-kali. Nasib baik aku tak mati.
"Aku teman kamu ya pusing-pusing satu kota. Lagian Fifi bosen di rumah aja."
"Mestilah boleh.." Kataku sambil menyapu losyen di lenganku.
"Jom.."
*******
"Besar kan Jakarta ini?" Tanya Fifi kepadaku. Aku tersenyum kecil.
"Betul besar sangat." Aku mengiyakan.
"Wani..." Panggil seseorang di belakang ku. Wani? Suara tu... Bukan kah. Serta-merta aku memusingkan 360 darjah menghadap orang tersebut. Mataku membulat melihat orang tersebut.
"Kau?" Jariku menunjuk ke arah orang tersebut.
****
Hello guys, maaf lambat publish bab baru. Hehe.. OMG! Korang rasa siapa orang tu?
??????
YOU ARE READING
The Beauty and The Nerd
Teen FictionSo, malas nak buat description panjang2 sbb aku dah lupa jalan cerita ni, serious! And haha, ni cerita pertama aku. So nak baca cara penulisan pertama aku? Hah.. silakan. Dialu2kan. Aku tak ubah apa2 dlm ni, mana la tau dari sini u guys blh belajar...