"Huhhhhh..." keluhku sebaik sahaja sampai mendarat di sofa rumah ku. Penat bukan main lagi. Seluruh tulang-tulang yg dalam badan ku ni, rasa hancur dah. Tiba-tiba, aku terasa ada tangan orang di bahuku. Aku menoleh ke belakangku.
"Ya Allah Mak Yam! Ye ada apa Mak Yam?" senyuman manis sentiasa aku berikan kepadanya. Walau lelah macam mana pun, kita mestilah sentiasa senyuman. Senyum kan bermakna sedekah.
"Hmmm.. Wani. Cik Sarah kata, pukul 6:30 pm.. Ambik Cik Sarah dekat airport. Wani jangan lupa ye." pesannya. Aku melirik ke arah jam tangan ku.
Dah pukul 5:51 pm. Aduhh.. Penat lah macam ni. Kena ambik Maksu lagi. Yg budak ni aka Lidya mana pulak perginya? Leter ku.
"Hmm.. Baiklah Mak Yam. Mak Yam jangan lupa tau sediakan makan malam yg sedap-sedap untuk Maksu." pesan ku pulak. Mak Yam menunjukkan ke dua-dua ibu jari tangan nya. Aku ketawa kecil melihat tingkah laku Mak Yam.
"Okay lah Mak Yam. Kalau macam tu, Wani pergi dulu. Assalamu'alaikum." aku menyalami tangan Mak Yam dan berlalu keluar rumah untuk menjemput Maksu kat airport. Nak ke airport ni memakan masa 30 minit. So, I need to be there before 6:20 pm. Biarlah kita lebih awal sampai daripada orang tertunggu-tunggu.
Akhirnya Pak Mat dan aku pun telah sampai kat airport ni. Aku memandang sekeliling airport. Besar tu memanglah besar and semua benda kat sini pun dah berubah, dah makin modern.
Buat-buat menunggu tu, aku duduklah smbil minum kat kedai coffee bean. Tunggu punya tunggu, akhirnya Maksu aku muncul jugak. Aku berlari anak mendapatkannya.
"Maksu!" jeritku girang. Aku segera memeluknya melepaskan rindu yg terbuku di hati.
"How are you Maksu? Everything's okay? Oh and so, do you have a boyfriend i mean special 'boyfriend'. Ada perkara buruk berlaku kat Maksu tak?" tanya ku bertubi-tubi.
"Yes Im fine dear. Semua okay. And about boyfriend, I dont think so, but I have something to tell you."
"Betul ke? Hah ceritalah. Ceritalah.. Ceritlah maksu."desakku yg mugkin korang rasa agak merimaskan. Tetapi tidak bagi Maksu ku, bahkan dia ketawa senang.
"Okay but not now honey." kemudian aku dan maksu berlalu ke kereta BMW 7 series.
"Maksu.." rengekku setelah kami selamat duduk di dalam kereta. Maksu menolehkan kepalanya ke arah ku lalu tersenyum nipis. Rindu nya dengan Wani memang tidak terkira. Satu-satu keluarga yg dia ada.
"Ye Wani.." tangannya menggosok lembut kepalaku. Kepala aku sandarkan di bahunya.
"I miss you maksu. You know what? Masa maksu kat Bali, Wani sunyi lah takde maksu." luahku.
"Ye ke? Lidya kan ada.." aku memuncungkan mulutku.
"But, tetap tak seronok sebab maksu takde." kataku lagi. Maksu hanya ketawa kecil.
"Ye.. I also miss you Wani. Maksu pun rasa sunyi tau kat sana. Dah lah Maksu duduk sorang-sorang je." luahnya pulak. Idea nakal muncul di minda ku.
"Kalau macam tu, Maksu cari lah boyfriend." kata ku selamba. Mak membulatkan matanya.
"Budak ni tak habis-habis ngan boyfriend. Wani tu, bila nak ada boyfriend?" Maksu mulai memainkan peranannya untuk memancing Wani.
"Eleh.. Wani ada banyak lah 'boyfriend'."
"Dah tu. Kenapa tak bawa jumpa maksu?"
"Hehehe. Wani banyak 'boyfriend' tapi wani takde special boyfriend." jawabku nakal. Wani mencubit hidungku.
"Aduh! Maksu ni. Penyeklah nanti hidung mancung Wani." tanganku menggosok hidung ku yg mulai memerah.
"Hah tu lah! Nakal lagi."
YOU ARE READING
The Beauty and The Nerd
Genç KurguSo, malas nak buat description panjang2 sbb aku dah lupa jalan cerita ni, serious! And haha, ni cerita pertama aku. So nak baca cara penulisan pertama aku? Hah.. silakan. Dialu2kan. Aku tak ubah apa2 dlm ni, mana la tau dari sini u guys blh belajar...