Bab 32

16.3K 513 21
                                    

Tiba sahaja aku di rumah mama dan papa Danial, aku terus meluru masuk. Tidak aku lupakan Dania. Memimpinnya masuk ke dalam.

"Assalamu'alaikum," kami memberi salam serentak. Mama dan papa yang khusyuk tengok tv, terus menoleh ke arah kami. Aku tersenyum manis ke arah ku. Mereka berdua tergamam memandangku. Lalu mereka bingkas bangun dan memeluk tubuhku erat.

"Who's this?" Tanya ibu sambil menunjuk ke arah Dania yang asyik bermain dengan tangan Danial.

"This is your granddaughter."

"Our granddaughter." Aku menangguk laju. Senyuman tidak lekang dari bibirku. Dengan pantas, mama membawa Dania ke dalam pelukkannya. Papa mengesat air mata yang jatuh. Sebak melihat keluarga Danial bersatu kembali. Tambahan lagi, dah bertambah satu. Siapa lagi kalau bukan Dania?

"Dania, I'm your grandma and this is your grandma." Mama dan papa mengenalkan diri mereka sebagai nenek Dania. Dania memandang mereka seketika sebelum tersenyum comel.

"I have many grandmas and grandpa." Dania menjerit riang sambil terlompat-lompat. Tergelak kecil aku dengan kelakuannya.

"Really?"

"Yeah grandma." Mama menarik Dania lalu didudukkan di ribanya. Aku dan Danial mengambil tempat tepat di hadapan papa dan mama.

"Syukur Wani dah balik." Aku tersenyum hambar mendengar nama WANI di sebut.

"What's wrong Wani?" Tanya mama risau apabila senyum yang diberikan ku sedikit hambar. Danial berdehem sebelum menjelaskannya.

"Ma, actually. She don't want to hear that name again." Ringkas Danial menjelaskan. Aku mula menundukkan kepalaku.

"You mean Wani?" Celah papa.

"Ye pa."

"But why?" Tanya mama.

"Because the name reminds me about my past. You know right?"

"Oh Danial. This is all your fault." Aku jadi serba salah sebab Danial dipersalahkan.

"Ma, it's okay. Forget it. So, how are you mama? Papa?" Sengaja aku menukar topik bagi mengelakkan pertengakaran.

"We're doing great." Aku mengangguk kepalaku beberapa kali.

"So, what we should call you then?"

"Nina."

"Okay Nina. Korang balik ke? Tak payah lah balik. Tidur je sini." Mama memandangku dengan muka yang berharap sangat.

"Nina okay je. Tapi ni Danial. Mesti tanya kan." Kataku sambil memandang Danial yang berada di sebelahku. Lama mata kami bertaut sehinggalah berdehem.

"Ehem. Ada kitaorang kat sini. Kalau nat buat tu kat bilik je lah."

"Great idea pa." Aku menjerit kecil saat Danial mencempung tubuhku.

"Eh ummi dan walid nak ke mana tu?" Tanya Dania bingung sambil menatap pemergianku ke tingkat atas.

"Ohh, ummi dan walid nak tidur. Dania tidur dengan grandma dan grandpa ye." Dania hanya mengangguk.

****

Danial menghempas tubuhku di katil. Nasib baik tulang aku tak patah, kalau tak memang dah lama aku karate laki aku ni.

"Hish Bie ni, buat malu je." Marahku. Danial tersenyum nakal sambil memandangku.

"Hah. Jangan senyum macam tu." Marahku lagi. Tanganku menolak-nolak bahunya. Wajahnya semakin menghampiri wajahku sehinggalah dahinya menempel di dahiku.

"Sayang I madly in love with you. I love you." Danial mencium dahiku lama.

"Me too. I love you too." Hidungnya aku cuit.

"Sayang bie nak jadi Vampire malam ni boleh?" Terasa membahang mukaku. Dengan malu-malu, akhirnya aku mengangguk juga.

Ya Allah semoga keluarga ku kekal bahagia. Jauhilah keluarga ku dari marabahaya dan lindungilah keluarga dari perbuatan yang tidak baik. Amiin ya Allah.

-TAMAT-

The Beauty and The NerdWhere stories live. Discover now