Aku meletakkan cawan kopiku diatas meja dan merenung tiga fail yang sudah diletakkan oleh Nazumi di atas mejaku. Aku mengerutkan dahiku.
"So fucking early for this shit." Rungutku.
Aku menghirup kopi panasku. Naluri untuk merokok tiba² muncul lalu aku keluarkan kotak rokok dari jaketku. Sebatang rokok aku letakkan dibibirku lalu aku nyalakan. Aku menyedut asap beracun itu dalam².
"Hey! Detektif Aryan Zayn! Ini pejabat!" Suara menjengkelkan itu tiba² muncul di cuping telingaku. Aku menoleh ke pintu.
Pembantu Detektif, Nazumi Ishak sedang melangkah laju ke arah aku. Tangannya mencabut rokok itu dari bibirku lalu diletakkan kedalam cawan kopiku. Aku membesarkan mataku. Aku melihat ke arah air kopiku yang kini dicemari oleh rokok yang sudah padam dan sedang terapung disitu.
"What the f.."
"I'll bring you a new one." Potong Nazumi.
"You better be." Ugutku namun Nazumi tidak mengendahkan aku. Tangannya terus mencapai fail di atas mejaku.
"These file are three separate reports of sexual assault that we received in the last 3 months. One sexual assault per month. Male on male. Perpetrator or perpetrators, unknown. Victims are safe, well, not including the assault. No recollection of the attacker or attackers. Weapon used is a taser."
Aku memandangnya dengan penuh rasa jengkel. Aku menguap lalu memandangnya lagi.
"It's not even 8 AM yet." Kataku. Nazumi memandang ku dengan wajah kosong. Aku mengeluh.
"Fine. Fine! Aku baca laporan ni. Get me my fucking coffee." Aku mengalah lalu menarik fail² itu dari tangannya. Nazumi senyum, menabik aku seperti polis baru dan berlalu pergi.
"What a bitch." Rungutku.
"Aku masih boleh dengar apa yang kau cakap Aryan." Suara Nazumi kedengaran dari bilik rehat.
"Good. I mean it for you to hear." Balasku.
Aku mula membuka fail pertama.
"November 2022. Lelaki, 24 tahun. Pulang kerja dan menuju ke perhentian bas. Di taser sebelum sampai destinasi, pengsan. Kembali sedar didalam semak dan sedang di.. What the fuck? Sedang diliwat dalam keadaan merangkak. Cuba melawan tetapi gagal kerana otot masih lemah disebabkan taser. Kit rogol telah dilakukan. Sampel air mani sudah di ambil. Tiada dalam sistem." Aku mengerutkan dahiku. Tanganku mencapai fail kedua.
"December 2022. Lelaki, 33 tahun. Baru turun dari teksi di hadapan kawasan pejabat di kilang, ditaser, pengsan. Tersedar akibat rasa sakit di.. Oh, for fuck sake. Sakit di bahagian punggung. Sedang diliwat dalam keadaan meniarap ditepi jalan mati. Kit rogol dilakukan, sampel air mani diambil, tiada dalam sistem tetapi menyamai sampel kes rogol pertama." Ini mula menarik minatku. Aku membetulkan kedudukan ku dikerusi lalu mengambil fail ketiga.
"This better be the same man." Fikirku lalu membuka fail itu.
"January 2023. Lelaki, 22 tahun. Sedang berjalan balik ke rumah sambil mendengar lagu menggunakan headphone, ditaser dan pengsan."
"So..his weapon of choice is taser. Why? Why not tranquilizers? Tu lebih senang. Or chloroform? Why taser?" Fikirku. Aku kembali membaca fail.
"Tersedar kerana merasa sejuk diperut. Sedang diliwat dalam keadaan merangkak didalam hutan. Kit rogol dilakukan, sampel air mani diambil, not in the system but identical to the first two rape."
Aku menyandar ke kerusi. Otakku mula bertindak dan neuron dalam kepalaku mula meletus.
"So. He tased them, knock 'em out. Bring them somewhere, rape them. Cum inside, don't bother to wear condoms to cover his track and then just left the victims. Jadi, yang pertama, dia tahu yang dia takde dalam sistem jenayah. Meaning, he is new to this and probably a good person on the outside. Something must have triggers dia punya nafsu or his sadistic side. Aku boleh abaikan semua orang yang pernah ada rekod jenayah dan fokus dengan..well, the whole male population kat pulau ni." Aku mengeluh.
KAMU SEDANG MEMBACA
PULAU
General FictionDetektif Aryan Zayn dan teman sekerjanya, Nazumi, mendapat tugasan untuk menyiasat satu kes yang secara senyap² menghantui Pulau tempat tinggal mereka. Mampukah mereka berdua menyelesaikan kes itu sebelum semuanya menjadi lebih teruk?