4

4.1K 56 6
                                    

"Encik Aryan Zayn? Encik boleh masuk. Keep it brief okay? Dia masih perlu banyak berehat." Aku mengangguk tanda faham kepada Jururawat.

Aku melangkah masuk ke wad itu dan melihat lelaki itu sedang terbaring, masih lemah, namun kini sudah sedar. Apabila dia memandang aku, dia senyum.

"Hai. Aku Detektif Aryan Zayn. Aku handle this case and aku nak bercakap pasal kejadian semalam. Apa² yang kau boleh ingat, you need to tell me." Kataku lalu menekan butang record.

Aku berdiri ditepi katilnya. Dia memandangku dengan wajah tidak pasti.

"Saya..tak pasti. Saya sedang berjalan nak ke, ke rumah kawan? Jadi saya ambil jalan pintas, guna Botanical Garden. Masa tengah jalan, saya dengar bunyi tapak kaki kejar saya, jadi saya toleh belakang. Next thing I know, perut saya sakit, macam kena elektrik." Dia membuka bicara. Aku mengangguk.

"Saya terbangun tapi semua nya nampak gelap. Ba..baju dan seluar saya dah..dah kena buka." Dia berhenti. Tangannya menggenggam selimut.

"It's okay. Kau dah selamat." Ujarku lalu menyentuh bahunya. Matanya yang melihat aku, kini berkaca. Dia menarik nafasnya.

"Ada seseorang kat situ. Dia..dia dah bersedia nak rogol saya. Jadi saya cuba lari tapi kena lagi dengan rasa elektrik. Saya jatuh. Lepas tu..lepas tu.." Kini, lelaki itu menangis. Aku mendiamkan diri. Membiarkan dia kembali tenang sendiri.

"Lepas tu..dia rogol saya. Saya cuba lawan tapi..sakit sangat. Lepas dia selesai, saya nak lari tapi dia sepak saya. Dia rogol saya lagi. Lepas dia puas, dia bagi saya cincin tu dan suruh saya lari." Terangnya, sambil menangis.

"Kau ada nampak muka dia tak?" Tanyaku. Lelaki itu menggelengkan kepalanya.

"Macam mana dengan baju dia? Tinggi? Berat?" Tanyaku lagi. Lelaki itu menggelengkan lagi kepalanya. Aku mengeluh.

"Terima kasih atas kerjasama. Kau berehatlah." Kataku lalu pergi.

"Nothing useful." Keluhku. Hp ku berdering.

"Yes?"

"Hasil sampel air mani dah sampai. Same guy. Fourth victim."

"Thanks. Nazumi. Kawasan Botanical Garden tu ada CCTV kan? Get their video. Bring it in."

"Okay. Will do so."

Aku masuk ke kereta dan duduk sebentar di parkir.

"Who are you? Why are you doing this? For what purpose?" Aku bercakap sendiri.

****

"You really need to reduce the amount of coffee you're drinking everyday."

Aku menoleh. Puan Salmi, lebih mesra dipanggil Ibu, menambah air kopi didalam cawanku. Aku senyum.

"Terima kasih Ibu."

"You're welcome. Rough day?" Soalnya lalu duduk didepanku. Aku mengeluh dan memandang ke sekeliling cafe. Ada tiga pelanggan, dua pelayan, aku dan Ibu. Aku memandang Ibu kembali.

"Yeah. Shitty day more like it." Aku menghirup lagi kopiku.

"Well, take it slow. Dah lama Ibu tak nampak Aryan macam ni. Last time masa kes.. Well, Aryan tahu kes yang mana kan?"

"Yeahh.. I know it."

"Don't push yourself too hard. This..thing, this cases, perlukan minda yang lapang, minda yang sihat. Kalau Aryan stress² macam ni, trust Ibu, your mind wouldn't work properly." Ujarnya. Aku senyum. Apa yang Ibu katakan selalunya betul.

"Mana kawan kamu, si Nazumi? Dia tak datang hari ni?"

"Ugh. He is not my friend. Dia kawan sekerja je. Two different thing."

PULAUTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang