"Which one do you think most suitable?"
Ketua Polis Brandon Qhairy, membaca satu per satu fail candidate untuk tugasan mengintip di Island Shipping.
"Me personally, I'd choose Austin Imran." Sahutku sambil menekan nekan butang pen.
"I'll go with Luqman Mahmood." Sahut Nazumi pula.
"How about this..Adnan Zaini?" Tanya Brandon Qhairy.
"He's too short." Kataku.
"Too rude." Sambung Nazumi pula.
"This.. Firdaus Qayyum? He looks like he fit the profile." Cadang Brandon Qhairy. Aku mengeluh.
"He's too skinny and his too sensitive." Protesku.
"He..kinda look like Ismail Izzani." Celah Nazumi. Aku mengerutkan dahiku sambil memandang Nazumi.
"What's wrong with that?" Tanya Brandon Qhairy pula.
"Err..Nobita? Hello?" Nazumi memandang aku dan Brandon Qhairy berulang kali.
"Then..it's between these Austin Imran and Luqman Mahmood lah kan?" Brandon Qhairy membelek belek kedua fail itu berulang kali.
"We'll go with Austin Imran. You're in charge Aryan Zayn. Anything goes wrong, it's on your head." Katanya lalu bangkit. Hatiku berbunga.
"Wait? What's wrong with Luqman Mahmood?" Nazumi tidak berpuas hati.
"Err..Zizan Razak? Hello?" Brandon Qhairy mengikut nada suara Nazumi lalu melangkah pergi. Aku terus ketawa terbahak bahak. Nazumi pula hanya terpinga pinga.
"What the fuck?! Can he do that?" Nazumi masih tidak percaya dengan jawapan dan ejekkan oleh Ketua Polis tadi. Aku menyeka air mataku dek ketawa terlalu kuat.
"He just did, didn't he?" Balasku lalu sambung ketawa.
****
"Hello?" Terdengar suara mengantuk dihujung talian. Aku melihat jam ditanganku, pukul 1 pagi.
"Mungkin aku patut call dia esok je?" Fikirku.
"Hello?" Kedengaran lagi suara itu menjawab, namun kini diringi nada jengkel.
"Austin Imran?" Tanyaku.
"Ha ah. Ni siapa?" Suaranya yang melawan rasa mengantuk itu membuatkan aku tersengih.
"Aryan Zayn." Sahutku. Tiada bunyi kedengaran seketika sebelum bunyi seseorang bingkas bangun dengan laju.
"Tu..tuan? Tuan Aryan Zayn?" Austin Imran kini sudah bangun sepenuhnya. Aku senyum. Tiba², terdengar bunyi hisapan yang agak kuat dari celah kangkangku. Aku menutup microphone handphone menggunakan tangan.
"Shhh. Jangan bising. Hal kerja." Bisikku kepada Rhasman Raihan yang sedang khusyuk menghisap kejantanan ku.
"Ya. Aku kacau kau tidur ke?" Tanyaku. Terdengar bunyi pergerakkan diatas tilam dihujung talian.
"Tak. Tak. Saya dah bangun dah. Kenapa? Ada apa² ke?" Tanyanya.
"You got the assignment. Report duty by Monday." Kataku ringkas. Senyap. Tiada suara. Kemudian, suara orang menjerit gembira membuatkan aku sedikit terkejut.
"Maaf tuan. Maaf. Saya happy sangat. Terima kasih tuan!" Austin Imran ternyata sangat gembira. Aku juga ikut gembira.
"Umphh..umphh.." Aku menoleh kebawah dan melihat Rhasman Raihan masih lagi menikmati senjata jantanku dalam mulutnya. Aku membayangkan yang dia adalah Austin Imran lalu menyentuh kepalanya lembut, menolak kepalanya ke depan, agar batangku masuk lebih dalam kedalam mulutnya.
KAMU SEDANG MEMBACA
PULAU
Fiksi UmumDetektif Aryan Zayn dan teman sekerjanya, Nazumi, mendapat tugasan untuk menyiasat satu kes yang secara senyap² menghantui Pulau tempat tinggal mereka. Mampukah mereka berdua menyelesaikan kes itu sebelum semuanya menjadi lebih teruk?