"You know. Despite how small this pulau kan, it sure is beautiful." Kata Nazumi.
Aku tidak memperdulikannya. Aku masih sibuk membaca ciapan dari pengguna Twitter yang membahaskan pertikaian berkaitan pemberian ubat²an PrEP kepada golongan gay.
"Is this true?" Tanyaku padanya. Nazumi memandang ke arah layar hpku dan mengangkat kedua belah bahunya.
"Entah. Biar jelah benda tu." Jawabnya.
"How about this?" Tanyaku lagi sambil menunjukkan video abang BSN yang sedang melancap. Nazumi memandang ke arah layar hpku lagi.
"Holy shit!" Jeritnya lalu merampas hpku. Matanya menatap layar hpku tanpa berkelip.
"Gila besar wehhh batang dia! Kau rasa muat tak dalam mulut aku?" Tanyanya.
"How the fuck should I know?" Sahutku lalu mengambil kembali hpku.
"Batang bengkok tapi besar berurat. Batang idaman." Katanya. Aku melihat wajahnya yang sedang berkhayal.
"This one then?" Aku menunjukkan video seorang wanita sedang menghisap batang seorang lelaki didalam bilik persalinan pakaian.
"You know. This is an invasion of privacy. They should not post video yang diambil curi² macam ni." Katanya. Aku mengerutkan dahiku.
"Really? That's your take? Kau tak pelik macam mana ada kamera dalam bilik persalinan tu? Kalau kat luar aku faham. Tu dalam bilik." Kataku. Nazumi mendiamkan diri dan berfikir.
"Shit! That is so messed up." Katanya setelah seketika. Aku tersengih.
"Kau tu Polis tapi slow betul nak proses benda yang actually salah compared to benda lain." Kataku. Nazumi tersengih.
"Sebab tu aku always rasa bersyukur dapat jadi partner kerja kau. Despite kau punya mood swing and hot temper, you're actually great to work with. We make a good team." Katanya sambil memandang ke arah laut. Aku mendongak dan memandangnya lalu senyum.
"I know that I'm not the easiest person to work with but macam kau cakap, we do make a good team." Balasku.
"By the way, budak yang kau fuck kat.."
"Shut the fuck up Nazumi!" Jeritku. Nazumi ketawa. Aku mengeluh. Ketika aku sedang sedap menghentak Syawal Erwin di tempat parking kereta, Nazumi tiba² lalu disitu dan memandang kami berdua. Dia hanya mengerling ke arah aku yang sudah melihatnya dan dia berlalu pergi. Disitulah Nazumi tahu yang aku gay.
"Chill man. Takyah lah gelabah. Benda biasa je. Yang tak biasanya tu kat fuck kat tempat parking Balai Polis je." Sambungnya lalu ketawa lagi. Aku mendiamkan diri. Aku tahu aku silap disitu. Deringan hpku mengejutkan aku. Nama Ketua Polis tertera dilayar hpku.
"Hello?" Aku sedikit risau. Sangat jarang berlaku Ketua Polis menelefonku secara langsung.
"Zayn? Get your ass to Island Mall now. Bring Nazumi with you." Talian dimatikan. Aku kaget.
"Nazumi? Let's go. Brandon Qhairy need us at Island Mall. Now." Aku bangkit dan menuju ke kereta.
****
"Damn it! Hunter lagi ke?" Keluhku apabila melihat seorang lelaki sedang diusung ke Ambulan. Aku menghentikan kereta di sebelah Ambulan.
"Get the details from them. I'll talk with the victim." Kataku pada Nazumi terus bergerak ke arah Ambulan.
Aku memandang lelaki itu yang sedang terbaring lemah di atas pengusung. Dia kelihatannya masih sedar, cuma nampak tidak bermaya.
"Hai! Aku Detektif Aryan Zayn. Tell me what happen." Kataku lalu menekan butang rakam pada aplikasi perakam suara di hpku.
KAMU SEDANG MEMBACA
PULAU
General FictionDetektif Aryan Zayn dan teman sekerjanya, Nazumi, mendapat tugasan untuk menyiasat satu kes yang secara senyap² menghantui Pulau tempat tinggal mereka. Mampukah mereka berdua menyelesaikan kes itu sebelum semuanya menjadi lebih teruk?