"So.. Tell me. How does it feel lepas kau hampir² terajang orang tua yang tengah jogging?" Nazumi cuba mengawal otot mukanya agar tidak ketawa. Aku hanya memandangnya dengan rasa jengkel.
"That..was an honest mistake. Lagipun, aku tak sentuh dia pun. Aku just.. Shit." Aku menekup mukaku. Nazumi mula ketawa.
"Kesian pak cik tu tau? Mesti dia cuak betul." Tambah Nazumi, di iringi gelak tawa. Aku mengeluh. Kejadian malam tadi benar² membuatkan aku tidak selamat. Kebiasaannya, aku boleh mengekalkan jarak sihat antara hal kerja dan hal peribadiku.
Namun kes kali ini, terasa sangat dekat dengan diriku. Aku seorang gay. Perogol bersiri yang sedang aku buru juga seorang gay. Secara semulajadinya, aku merasakan yang aku agak kurang selamat.
"Eh?" Otakku terfikirkan sesuatu.
"Eh what?" Tanya Nazumi yang kini sudah selesai ketawa dan sedang menaip laporan. Keningnya diangkatnya sebelah.
"Our victims. Is any of them gay?" Tanyaku. Nazumi mengerutkan dahinya dan memandang dengan wajah pelik. Dia kemudiannya mula membelek fail yang berada ditepinya, dilabel Hunter.
"We did actually asked them that and given how traumatic all of them are, aku tak rasa dorang gay. Why?" Tanyanya. Aku mengerutkan dahiku pula. Tanganku menyentuh daguku, merasai rasa tajam dari kesan cukur.
"Do you think our Hunter is gay?" Tanyaku pada Nazumi. Mendengarkan itu, Nazumi ketawa kuat.
"Dia fuck empat orang lelaki kot? Tembak dalam pulak tu. Kau rasa?" Balas Nazumi. Aku masih tidak dapat membuang rasa yang ada sesuatu yang tidak kena.
"If Hunter is gay, he can use Grindr, Hornet atau Blued or whatever gay apps yang kau selalu guna untuk carik pemuas nafsu kan?" Kataku sendiri.
"Hey! Apa ni." Rungut Nazumi.
"Ada money boy or even high class escorts. Even Twitter these days dah macam PornHub. You basically need to just pick and choose. Why rape? Statistically, lebih senang cari mangsa gay kat apps tu and get free sex without the need to stalk and hunt for prey kan?" Aku masih berfikir sendiri. Nazumi mendiamkan diri. Dia tahu yang aku sedang memproses maklumat apabila sedang bercakap sendiri.
"Even if fetish dia adalah stalk and rape, risiko kena tangkap atau mangsa lawan balik adalah tinggi. Lelaki straight takkan biarkan lelaki lain fuck dia dengan rela. Sebab tu Hunter pakai taser? Masih tak explain the need to take such high risk." Otakku semakin laju berputar. Semua data² yang sudah aku baca, muncul semula dan aku seolah sedang menonton filem didalam otakku sendiri.
"There is only two explanations. One, Hunter memang gay and dia ada fetish untuk stalk and rape mangsa dia. Two, in a highly unlikely case yang Hunter adalah lelaki normal, dia ada masalah dengan lelaki dan sedang membalas dendam dengan cara dia sendiri." Aku membuat kesimpulan sendiri.
"Kalau Hunter memang gay and dia ada fetish macam yang kau cakap, banyak je budak² gay yang dia boleh bawak buat role play macam tu dengan rela. Macam tak logik je dia ambik risiko nak rogol lelaki normal macam tu. Hurmm..you raise a good point Aryan." Kini Nazumi pula sedang menganalisis apa yang sudah aku cakapkan.
"Kan? Berdasarkan bentuk tubuh dan muscle dia, he is a lean guy. There's a high chance lelaki straight dapat lawan balik and belasah dia. Kalau difikirkan, lebih mudah untuk dia cari orang gay yang into role-playing." Aku mendiamkan diri seketika. Kemudiannya, aku mendongak ke arah Nazumi.
"He's straight." Ayat itu keluar dari mulut aku dan Nazumi serentak.
"Call those victims. Double confirm whether or not dorang tu gay. Hati² masa tanya soalan tu, nanti dorang takut malu, dorang tipu pulak." Arahku pada Nazumi. Nazumi mengangguk lalu mula mendail. Aku membuka semula fail Hunter dan membaca semula ke empat² kenyataan yang dibuat oleh mangsa.
KAMU SEDANG MEMBACA
PULAU
General FictionDetektif Aryan Zayn dan teman sekerjanya, Nazumi, mendapat tugasan untuk menyiasat satu kes yang secara senyap² menghantui Pulau tempat tinggal mereka. Mampukah mereka berdua menyelesaikan kes itu sebelum semuanya menjadi lebih teruk?