3 minggu kemudian,
Dia berjalan laju masuk ke dalam kafe kegemarannya. Susuk tubuh seseorang dicari. Dia tersenyum apabila seseorang yang dicari sedang tersenyum memandangnya. Gadis itu terus melangkah kearah itu sambil menghadiahkan senyuman.
"Hai Areen" sapa Athif dengan senyuman. Areen menarik kerusi bertentangan dengan Athif. Dia melabuhkan punggung.
"Hai abang. Long time no see" balas Areen turut dengan senyuman.
Seorang perempuan berbaju serba hitam datang dengan menu. Dia meletakkan menu tersebut diatas meja.
"Red velvet cake and latte" Athif.
"Chicken chop and mineral water" Areen.
Beberapa minit kemudian, makanan yang dipesan sampai ke meja. Areen tersenyum apabila makanannya sudah berada dihadapan mata.
Dia menyedut air kosong yang dipesan bagi membasahkan tekaknya. Ayam dipinggan dipotong perlahan menggunakan pisau.
"Abang.. next week Areen dah nak flight tau" kata Areen yang masih memotong ayam dipinggan.
Athif yang sedang makan kek nya, meletakkan sudu kecil itu ditepi pinggan. Athif mengeluarkan sebuah kotak dari poket jaketnya. Dia membuka kotak itu. Cincin.
Areen terkedu. Perbuatannya juga turut terhenti.
"Sudi tak Areen jadi isteri abang?" Kata Athif dengan penuh harapan. Areen meletakkan sudu dan garfunya pula. Dia mengurut dahinya.
"Abang.. please. What is this?" Soal Areen dengan wajah serius. Athif menutup semula kotak itu dan diletakkan disisi meja.
"Abang nak jadikan Areen isteri abang. Clear?" Kata Athif agar gadis itu faham apa yang dikata.
Areen menghela nafas berat.
"Abang.. Im sorry. Areen tak ready lagi" jelas Areen supaya Athif faham keadaannya. Athif tersenyum.
"Tak apa. Take your times. Abang tunggu Areen sampai Areen ready"
Ya Allah. Tak faham lagi ke. Tolong lah. Aku tak cintakan kau. Hanya dia yang bertakhta di hati aku.
"Abang. Areen nak makan" dia terus mengambil semula sudu dan garfunya.
Athif menghirup latte dengan perlahan. Kemudian dia sambung makan kek nya.
Awal sangat ke aku propose? Dia tak suka aku ke? Next week dia dah flight. Macam mana aku nak jaga dia? Macam mana kalau dekat UK nanti dia dah ada boyfriend? Ke sebab Haziq? Arghhh!!! Sabar Athif, sabar.
••••••••••••••••••••
Areen berjalan pergi ke pondok kecil yang terletak dibelah kanan rumah. Dilihat ahli keluarganya sedang minum petang.
Dia duduk bersila disebelah Alisa. Sebiji karipap diambil. Husna menghulurkan secawan teh tarik. Dia menyambut huluran itu dan menghadiahkan senyuman.
"Areen.. accept or reject" soal Yusuf sambil tersengih. Areen mengalihkan pandangan dari iphone nya memandang Yusuf. Dia memandang wajah yang lain silih berganti. Cuba untuk mencerna apa yang dikatakan oleh Yusuf. Yang lain hanya tersenyum.
"Athif propose Areen kan? Areen terima ke tak?" Muka Areen mengendur.
"Accept pon tak, reject pon tak" kata Areen lalu menghirup teh tarik.
YOU ARE READING
Tetap Dia Di Hati
General FictionHaziq Uqasyah × Ariana Syereen × Athif Azreen Hanya mempunyai hubungan sama seperti abang dan adik. Dia diamanahkan oleh ayah gadis tersebut untuk menjaga anak perempuannya sampai bila-bila. "Abang janji abang akan jaga dan sayang Areen sampai bila...