الحكايه الثانيه والعشرون

4.3K 86 1
                                    

#حوريه_في_قلب_الليل
#حكايات_mevo
البارت الثاني والعشرون...
ما ان قالت حوريه ان زكريا سيصرف عليها وسيكون سعيدا اندفع ليل يمسكها ويشدها يصرخ.... جولي تاني اكده عايزه مين يتهبب ويصرف عليكي. 
لتخاف وتنكمش لتهتف.. هاه مفيش مفيش مش عايزه مش عايزه.
قال.. دلوك مش عايزه ونازله حرج من عشيه وتشتغلي وتصرفي انت مخبوله.
غضبت وهتفت..... مش انت اللي قولت حاجتكو الله انت اهبل.
تنهد بغلب... اه اهبل او هبقي اهبل منك ومعاشرتي للعبط. انا قاعد مع مصدر العبط في الكون. اروح فين  كل اما اجول زفت كلمه تاخدها بمعني تاني. 🌿الله اكبر 🌿
نظرت اليه بطفوليه ليتنهد... ايوه بصيلي بقه بعبط احرجيلي جلبي  تنهد.. انت يا حوريه مابتفهميش ..شغل ايه انا هسيبك تشتغلي ونازله رط ورجاله وزكريا حد اجرك عليا.
همست.... مانت اللي قلت.
قال  ساخطا... اسكتي بقه انت ايه مابتهمديش.. تنهد... يا بنتي كت بهزر مابتفهميش في الهزار هبله.
قطبت جبينها.. انت بتهزر يعني تزعقلي وترجع تهزر لا انت مابتهزرش. انت اصلا مابتعرفش تهزر.
تنهد... ليه حلوف مابعرفش.. دا غلب ومرار طافح.
اقترب ومسك يدها يشدها ... اهمدي بقه اني تعبت دا ليله ايه دي الغبره.طب خلاص حجك عليا.
نظرت اليه قاطبه اقترب وقبل يدها... خلاص بقه والله ماجصد.
قالت.. يا سلام تنكد عليا وانا فرحانه وتقلي ماقصد.
قال .... مانت اللي بتفهني كل حاجه غلط يا حوريه.
قالت.. ليه هبله انا.
ضحك.. جوي جوي ..نظرت اليه ساخطه.
ضحك.... شوفتي اهه.
تنهدت ليهتف... طب ايه مش هناكل الكيكه الجمر دي هزت اكتافها ليهتف.. خلاص بقه اني نفسي فيها وماهدوجهاش الا لو انت دوجتيها يلا.
اقتربت منه وهتفت.. هتبطل تبقي وحش.
ابتسم وقبل خدها.... خلاص بقه اني عامل زي العيل جدامك. تنهدت وذهبت تقطع قطعه وتعطيها له شدها يجلسها علي قدمه وجلس  وقال. لا هناكل سوا.
تذوقها ليتنهد.... ايه الحلاوه دي. دي طعمها ياخد العجل.
ابتسمت بسعاده.... صحيح يا ليل حلوه عجبتك.
نظر اليها وقلبه يخفق.. عجبتني بس دا عجاني  لما خلصت عليا.
قالت.. يعني انا شاطره شوف اهو عشان ماتقلش عليا هبله وبعرف اعمل كل بقه لما تشبع. ميفو السلطان
نظر اليها  بهيام وهمس.... وهتسيبيني اكل يا حوريه. 🌿سبحان الله 🌿
قالت.... اه هسيبك بالهنا والشفا انا مش شريره زيك.
اخذ قطعه واطعمها لتتلطخ شفتاها نظر اليها وقلبه ينبض.
قالت.. مش هتاكلها كلها لازم نعين للؤلؤ وجاسر وكمان عمي بدران هاه عشان يشوف انا شاطر.
كانت تثرثر هو مسلط عيونه علي شفتيها اخذت قطعه واطعمته يلا كل وخلصها ضحكت... شوف لخبطلك بقك ازاي لتمد يدها تمسح شفتيه.
هنا لم يعد قادرا هتف.. لاه ماتتمسحش اكده ليشدها وينهال عليها لتشهق وتتسمر ليتوه فيها وظل ينهل منها وهيا مذهوله وهو يتلمسها بحنان لتنساب بين يديه وهو لا يتركها لتشتعل هيا ويظل يهيم بها كان قلبه يصرخ يريدها بشده ..تجلد حتي لا يتهور.
احست انها ستموت خجلا لتدفعه وتقفز وتهرب الي الحمام جلس هو يهدئ من روعه.. ليهتف.. انت انهبلت البت هبلتك وراحت فين دي ماعتش فيا حيل هتخلصي عليا هتنيل انام امتي.. تنهد وقام يخبط عليها ....طب جافله ليه طيب ايه اللي حصل.
ظلت صامته خجلا مشتعله.. لتهمس.. ايه قليل الادب ايه انا ماحسيتش عيب بقه هيقول عليا ايه.
قال ... ماتخرجي يا حوريه.
قالت..... روح نام.
تنهد.... طب افتحي طيب.
قالت.... لا مش هفتح انا.. انا..
ضحك... خجلانه اياك ماني راجلك افتحي.
قالت قاطبه ووجهها احمر ..... لا مكسوفه روح امشي.
ضحك... طب اخرجي خلاص هنام من سكات
قالت بخجل.. لا انت بتعمل قله ادب مش هفتح عيب علي فكره احنا مش كده.
ضحك.. مش اكده ازاي مش مرتي وابوسك لما افطسك.
همست.... لا عيب بقه ايه ده نام نام.
ضحك ليهتف.... طب خلاص هنام بس اطلعي.
هتفت.. طب روح نام وغمض وحط مخدات.
قطب جبينه..... اروح انام واغمض يا ربي عالمسخره طيب حاضر.. ابتعد وبدا يضع المخدات.. كمل كمل تهزيج البت بتوديك وتجيبك دا مرار كل ده عشان تاخدها في حضنك حضنك جطر ماهي كات رايجه منك لله. سمعها... غمضت..
ضحك بغلب.. ايوه اتنيلت.
خرجت خجوله ووجهها احمر لتقترب وتندس بجواره.
ظل يهز في قدمه ليهتف.... طب اشيل المخدات عايز انام.
قالت..... بطل والله اقوم.
قال .... حاضر هتنيل ليصمت برهه.
قالت.. ليل ماتحكيلي  وانت صغير كنت ازاي.. يعني كنت طيب كده والا شرير.
ضحك وهتف... طب اجولك وتشيلي المخدات.
قالت.. لا عيب بقه الله.
ضحك.. طيب يا ستي.. اني كت عيل زي بجيت الخلج سرح وتنهد كانت طفولته صعبه.. كان جاسر صغير شويه  امي ماتت ومرت عمي كانت هيا اللي في الدار بقت ست الدار خصوصا انها جويه لما عمي انجتل البيت مادخله فرح ...سرح اكثر وهتف.. انجلبت وكن الجيامه جامت سابت الدنيا ومسكتني كت بتنيمني في حضنها واني صغير وتجعد تحكيلي هنعمل ايه وناخد تارنا ازاي  ...شعر بنغزه في قلبه ليتذكر شيئا.. كت بتجبلي عروسه اه والله وتكتب عليها ولاد العتامنه وتخليني اجطعها عن اخرها مره.. احرجها مره.. وتجولي اتخيل لما تكبر هتاخد تارك اكده ساعات كت بخاف منها بس ماجدرش انطج. مره كت بلعب مع عيل عتماني. اليوم ده عمري ما بنساه. لجيتها عرفت في دخلتي مسكتني وحلجت راسي كله وعلجتني من رجلي واني اترجاها وأجولها ماهعملهاش تاني. وهيا واجفه تجولي بجيت مره يا ليل. جعدت يوم كامل تجولي يا مره اه والله وليلتها جايبالي الواد العماني واجف يضحك عليا وخليته يجولي يا مره لما كت ببكي بجهر وحرجه. ومن يومها بجيت حد تاني. الكلمه دي ب تحرجني جوي لما بسمعها بنجلب عفريت ومن ساعتها ما جربت من عيل وعشان انسي اليوم الاغبر ده كت بجوم حالي عشان اثبت اني مش مره. كان سواد ساعتها. بس هيا امي اللي ربتني وليها عليا جميله كت بتحن عليا صوح كت اجرب واحد ليها ماجدر اجولها حاجه امي ماعرفش ليا ام غيرها كان يكلم نفسه ونسي انها بجواره وهيا تشعر بالالم ان طفلا صغيرا قد حدث له ذلك. لتزيح المخدات وتقترب منه كان مغمضا ووجهه يشع الما لما مر به ويعاني فالنقش في الصغر كالحجر. انغرز جواه بشكل بشع. لتملس علي قلبه وتهمس.. انت انوجعت قوي يا ليل.
انتبه لنفسه ليستدير يراها قريبه ابتسم.. اه يا حوريه انوجعت وماليش حيل في نفسي خابر اني غشيم وطبعي صعب بس غصب عني.
تنهدت.. عارف انت تحمد ربنا اني انا اللي معاك اهوه طيبه وبسامحك ورغم انك بتبقي وحش لو كت لؤلؤ كت موتتك.
ضحك.. لاه كنا موتنا بعض.
ضحك.. طب يا اخويا احمد ربنا بقه اني جنبك.
تنهد ونظر اليها.. حامده يا حوريه والله بس دنيتي صعبه وصعبه جوي.
قالت.. هدعيلك ربنا يريح قلبك يا ليل انت وجعتلي قلبي. لتبتعد وتضع المخدات ليهتف.. ايه ماكنا كويسين بتحطيهم تاني ليه.
هتفت.. بطل بقه الله. ميفو السلطان
قال .. طب هاتي يدك امسكها.
مدت يدها ظل يداعبها ويقبل يدها حتي نامت
واستكانت ابتسم فهيا وجهها فتنه في حد ذاته ليزيح المخدات بهدوء اقترب منها والتصق بها مد يده يشدها لتتململ بين يديه قبل راسها وهمس ....ماعرفش اتنيل انام اتعودت علي حضنك يا حوريه بقي بلسم.. تنهد.... فيه ايه يا ليل البت لبستك انت جواك ليها ايه بس مانتش عارف فيك ايه.. عشان طيبه. طيب وانا مالي جربها بيهري جلبي. اني ليل الجاحد ماعت عارف مالي ولا فاهم ايه اللي بيحصل. 
وجدها تتململ لتفيق وتهمس.... نام بقه انت لسه صاحي. 🌿وحدو الله 🌿
تنهد.... اه ماعارفش انام.
اقتربت تهمس فكره في حاجه بتحبها  هتنام علي طول لتقبله وتحاوطه وتنام.
تنهد... طب انام ازاي دا ايه الغلب ده افكر في حاجه بحبها.. مانت تاخدي العجل وفي حضني ظل يتلمسها بحنان حتي نام اخيرا بعد ساعات من الطحن بينهم.
قامت حوريه في الصباح تتأمله قليلا لتتنهد مش بس تبطل تزعق هتبقي حلو وطيب وهحبك كتير. يا رب اهديه عاش صعب كتير قوي قلبي بيوجعني عليه. حد يعمل في طفل كده. لتتنهد.. مانت اتعمل فيكي ايه الناس الشريره دي. لا بس هو انوجع قوي ايه الغل اللي انزرع جواه ده... بعد كده هيزعق هحاول اسامحه عشان غصب عنه. طيوب وقمر ازاي وهو نايم لتقبل خده وتقوم تغير ملابسها لتلاحظ دولاب ليل مفتوح لتحاول ان تقفله وجدت ملابسه واقعه فتحت الدولاب.. ايه داه حاجته ملخبطه كده  ليه.. لتقوم بانزالها وتبدأ في ترتيبها كانت تعشق الترتيب والنظام.. لتنتهي وتنظر بفخر.. ايه الجمال ده يا بت يا حور انت مفيش منك..
احست بيدين حولها.. بتعملي ايه.
ارتبكت.. كنت... كنت برتب هدومك.. يعني لو مضايق مش هعملهم تاني.
تنهد.... ومين جال اني مضايج.. مش جوزك تعمليه. لتخجل.. ادارها ورفع وجهها.. همست... انت صحيت امتي.
قالت... من بااادري جومت واغتسلت وجاي البس اهه.
ابتسمت... طب شوف دولابك كده.
نظر اليه.. حاجة تاخد العجل... هتعوديني عليه. وبعد اكده هخليكي تعمليه علي طول.
تنهدت.. علي طول. كانت تشعر تجاهه بأشياء لا تفهم ماهيتها كانت تحب قربه ومشاكسته..
قربها وشدها.. أمال علي عرض.. ايوه علي طول.
تنهدت وابتعدت حزينه قطب جبينه.. شدها وهتف.. راسمه ميه وحداشر ليه طيب.
همست.. مافيش.
ابتسم... حوريه احنا عالصبح ماتبديش اليوم بغفلجه الله لا يسيئك جولي.
همست.... ليه بتقول علي طول.
قطب جبينه.اكملت... احنا مش هنبقي علي طول اكيد وهيجيلك يوم وتتخلص مني كانت حزينه.
احس بقبضه في قلبه من الكلمه.. اندفع يشدها... بطلي تجولي اكده انت مرتي وهتفضلي مرتي لحد ما اموت..
قالت.. بس.. بس.. احنا ماينفعش.
قال.. لاه ينفع واني هخليه ينفع..
قالت.. هتجبر نفسك عشان التار.
اقترب ورفع وجهها.. لاه يا حوريه انت مرتي عشان انا عايز انك تبقي مرتي. 
نظرت اليه لتهمس... ليه انت مش عايزني.
رفع وجهها ينظر اليها وقلبه يخفق... مين جال اكده.. تلمسها بحنان وداعب وجهها مسك وجهها وقبل وجنتيها وخدها وهيا مستسلمه.. همس... انت البصه في وشك جنه.
لترتبك وتبتعد.. انا انا راحه للؤلؤ.
ضحك علي خجلها.. طب مش تصبحي طيب.
همست..... صباح الخير
هتف... لاه ما دخلت جلبي مش طالعه اكده من الجلب.🌿الحمد لله 🌿
اندفعت... والله من قلبي.
نظر اليها وتتحول نظراته راغبه اقترب منها لتبتعد خجلا ظل يقترب حتي التصق بها لتحني راسها خجلا ووجهها احمر همس بالقرب من وجهها... كنه من جلبك يا حوريه.. تنهدت ليهمس.. يا جمالو وهو خجلان اكده.. وضع يده علي قلبها.. يعني الصباح طالع من اهنه.
لتهز راسها رفع وجهها يمسك يدها يضعها علي قلبه ليهتف.. ووصل اهنه.
خجلت.... وصل فين.
تنهد.. ماخابرش وصل فين بس وصل جواتي يا حوريه.
نزل برويه يقبل شفتيها اغمضت عينها وتسكتين لا تتحرك كانت كأنها خدرت واحست انها تاهت وهو يصب عليها حنان اندهش منه هو شخصيا لين غريب ومشاعر لم يختبرها من قبل .ظل معها ليحس بها استكانت بزياده وبدات تتراخي شدها اليه لا يتركها حتي احس انه سينفجر من رغبته احتضنها وهيا بلا حول ولا قوه تركن علي صدره وقلبه يصرخ وينهج بشده ظلت راكنه في احضانه مخدره تنهد.. حوريه انت نمتي.. دا غلب ايه ده البت سورجت.
ابتعد قليلا ليجدها مغمضه حالمه.. ابتسم.. سحر والله سحر انا اتبدلت خلاص... ظل يداعب وجهها لتفيق وتفتح عيونها ...ظلت ساهمه فيه .
ابتسم وهمس.... كتير عليا ماتفوجي..
طرفت بعينها اكثر من مره لتعود لنفسها لتدرك ما حصل شهقت ودفعته واندفعت للخارج تشعر بالخجل الشديد .
وقف هو سعيدا.. ايه يا ليل ده اللي كت فيه.. جمال ما بعده جمال. جمر هيمان في حضني جربها ياخد العجل. تنهد.. بطل تزع فيها يا ليل انت تربيتك صعبه بطل هيا تاخد العجل حاول تلين طبعك ليها. تنهد ....رايد والله بس طبع الغشم وسنين الغل مش سهل في يوم وليله والله بجاهد طبعي تربيه السنين من مرت عمي تعبتي والله حزنان عاللي بيحصلي ورايد الف مره اتغير بس الطبع بيغلب. ليتنهد ويذهب يكمل ملابسه
******
كان جاسر يغير ملابسه اقتربت لؤلؤ.. جاسر ممكن طلب.
استدار.. جمري يؤمر مش يطلب.
ابتسمت... يعني كت عايزاك تكلم ليل يهدي شويه علي حوريه انا ماعتش مستحمله ومش عايزه اعمل معاه مشكله عشانك.
ابتسم واقترب يحتضنها... تصدجي انك جمر. انت جدعه وجميله وطيبه وفوج ده جمر بيهري جلبي.
تنهدت بخجل.. بطل انا بقول ايه وانت بتقول ايه.
تنهد.. حاضر هكلمه.
اقتربت تمسك يده.. ربنا يخليك ليا لتستدير.
شدها لاحضانه.. سمعيني اكده جولتي ايه.
خجلت..... ايه ماقولتش.
قال.. لاه يمين بالله لاسمعها داني هنزل دلوك ومش بعيد ليل يشجني نصين.
همست... هتقفله عشاني...
قال.. اولا هجف عشان الحج وثانيا عشانك وعشان جلبك يرتاح. 
ابتسمت واقتربت تمسك يده... انا كل يوم بكتشف فيك حاجه جديده.
ابتسم.. طب حلو اياك.🌿سبحان الله 🌿
هز راسها بخجل رفع وجهها.. يعني نايل الرضا هزت راسها فقبل خدها.. ده بس اللي عايزه من الدنيا يا جلب جاسر.. شدها.. بس لازمن اسمعها دلوك ربنا يخليني لمين.
ارتبكت واشاحت بوجهها.
قال.. لاه يمين بالله لتجولي ربنا يخليني لمين.
همست بخجل.. ليا.
احتضنها.. ويخليك ليا يا واخده عجلي. قبل خدها وتركها ..
واقفه قلبها يدق بعنف سعيده من قربه.
**********
مر الوقت ليقوم ليل ينزل وجد ابيه وزوجه عمه جلس بينهم كان هادئا سارحا في تلك الجميله.
نزل اخيه له.. اسمع يا ليل مش معني انك ماعايزش مرتك يبقي  كل شويه تزع فيها.

حوريه في قلب الليل حيث تعيش القصص. اكتشف الآن