🍥((هل يفعلها ؟)) 🍥✴️أقوى سلسلة للاستعداد لرمضان ✴️
🌼 الحلقة الرابعة 🌼
🎯الحلقه الرابعة 🎯😊
👌 حصرياً في رمضان!
🔅* رمضان يا شباب شهر الفُرص الحصرية ..
🔅* مع حصريات رمضان مش هتقدر تغمض عينيك ..
مجموعة فرص مش بتجتمع مع بعض إلا في رمضان !🔅* حصرياً في رمضان العتق من النار كل يوم وليلة ، يعني المكافأة العظمى من الله عز وجل ...
🔅* حصرياً صلاة التراويح ، يعني الصلاة اللي بتخشع فيها وبتبكي وبتلاقي قلبك
🔅* حصريا الاعتكاف ، يعني الانقطاع لله وترك الدنيا باللي فيها ..
🔅* حصريا ليلة القدر ، يعني ليلة العمر والأحلام ..
🔅* حصريا الفرحة الكبرى للصايم ، الفرحة في الدنيا والآخرة ..
🔅* رمضان فرصة للعتق من النار ..👈 عارف يعني إيه العتق من النار ؟؟؟
✅يعني السعادة الأبدية .. يعني مش هتدخل النار أبداً ..✅* يعني تخيل لو واحد ارتكب جريمة عقوبتها الإعدام ، وواقف على حبل المشنقة وخلاص هيتعدم ، وفجأة جاله واحد بيقوله : هتشتغل شغلانة معينة 30 يوم ، وهتاخد عفو مَلَكي نهائي يعتقك ويخلّصك من حبل المشنقة !
🍃* ياترى هل ممكن يتردد ثانية واحدة في قبول العرض؟؟!
ده هيقول : لو كان الشغل ده إني أنحت في الصخر هعمله!🍃أمال لما نكون بنتكلم عن العتق من جهنم مش من المشنقة ،
يا ترى هتعمل إيه في رمضان علشان تفوز بالفرصة دي؟؟🌻* وعلشان تستشعر فعلاً معنى العتق وتحس به ،
لازم تستشعر إنك ممكن تكون فعلاً من أهل النار .. وإنك محتاج تتعتق منها !
* تستشعر زي ما كان كل واحد من الصالحين بيقول عن نفسه :
[ لو نودي يوم القيامة أنه لن يدخل النار إلاّ واحد ، لخشيت أن أكون أنا !!! ]🌻* وكمان محتاج تعرف يعني إيه نار الآخرة ؟؟
لو عرفت خطر النار وشدة حرها، وشدة عذابها، هيهون عليك إنك تعمل أي شئ في سبيل إنك تُعتق منها ..🌻* لو عرفت يعني إيه نار وجربت تتلسع مرة وأدركت خطرها وعرفت أن قدامك فرصة ذهبية للعتق منها ؛ هتبذل كل غالي ونفيس للحصول على شهادة العتق دي ، وهيكون الموضوع ده هو همّك وشغلك الشاغل طول الشهر ..
اللهم أعتق رقابنا من النار يارب ..
🌸🌸🌸🌸🌸
#هل_يغعلها
#حياتي_دعوة
أنت تقرأ
هل يفعلها ؟!
Spiritual* يا ترى يا شباب لو كل واحد فينا حاول يرجع بالذاكرة شويتين ويتأمل في حياته ويشوف كام فرصة كبيرة وسهلة قابلته .. وكانت فرصة واحدة منها كفيلة إنها تغير مسار حياته كلها و تنقله نقلة نوعية للأفضل ، ولكن للأسف الشديد ضيّعها من إيديه بكل كسل واستهتار ولا...