🍥((هل يفعلها ؟)) 🍥✴️أقوى سلسلة للاستعداد لرمضان ✴️
💎🎁كيف تعيش رمضان بحق..!!!!.. 🎁
🎯الحلقه الثامنه 🎯😊
🌟قوانين وقواعد مهمة... الجزء الثاني🌟
🔅 رمضان يا شباب لازم نعرف إن له قواعد وقوانين شديدة و حاسمة ، لازم تعرفها وتدرسها وتحفظها وتحطها قدام عينيك ، علشان تكون بإذن الله مع الفائزين ..
🍥القاعدة التالتة : مفيش وقت بدل ضائع🍥
🔅* يعني إيه ؟؟ يعني في كل مباراة ، أي وقت بيضيع ، ممكن الحكم بيحتسب بداله وقت بدل ضايع ويضيفه في آخر الماتش !
👈ولكن .. في رمضان هما 30 يوم أو 29 يوم .. كل يوم بيعدي منهم مش هيرجع تاني !!
⏰كل دقيقة بتضيّعها راحت عليك خلاص ومش راجعة تاني ولا هيبقى ليها بديل !!🔅* يعني إيه ؟؟ يعني اظبط ساعتك كويس أوي .. ومن أول دقيقة عينك على الوقت ..👈* عينك على الوقت علشان ميتسرقش رمضان منك وإنت قاعد في غفلة بتتدلع شوية وتهزر شوية وتنام شوية !!
⏰* قدامك 30 يوم ، يعني 720 ساعة ، يعني 43200 دقيقة مش 90 دقيقة !!
👈* يا ترى هتجيب فيهم كام جون ؟؟؟؟؟
👈* يا ترى هتحقق كام هدف ؟؟؟؟؟!!
👈* يا ترى هتستغلهم إزاي علشان تغير حياتك وتكون إنسان جديد ؟؟!!!🙁* ولو تأملنا في آيات شهر رمضان في سورة البقرة ، هنلاقي ربنا * وصف الشهر بقوله تعالى : (أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ) ..
🌟* "أياماً معدودات" يعني قيمتها غالية أووووي .. لأن الشئ اللي بنعدّه ونحسبه هو الشئ المهم أوي وله قيمة ..
👈وقيمة أي شئ في الدنيا مهما كانت متساويش نقطة في بحر من قيمة الآخرة .. فأيام رمضان هي أيام التزود للآخرة .. وقيمتها أغلى من كنوز الدنيا كلها .. وعلشان كده اللي بيعرف قيمة أيام رمضان بيعدّها بالثانية والدقيقة !
👈واللي مش عارف قيمتها بيصوم وخلاص وهو مش عارف انهاردة كام في الشهر لحد ما يقولوله خلاص بكرة العيد !!🌟* "أياماً معدودات" يعني مفيش أي وقت فيها للتقصير أو التفريط إطلاقاً ..
🏙️* تخيّل واحد دخل قصر مليان مجوهرات وكنوز ،وقالوله قدامك 5 دقايق بس ،
تلحق تاخد اللي إنت عايزه وبعدها هتخرج !
👈* صاحبنا دخل القصر ، شاف قدامه عربية تحفة ، انبهر بها ووقف يتفرج عليها ويشوف امكانياتها !
👈* شوية وشاف بنت جميلة جداً ، جري عليها علشان يتعرف عليها ويكلمها !
👈* وفجأة لقى الـ5 دقايق خلصوا وهو مش واخد باله !! من غير ما يلحق يقتنص الفرصة ويجمع كل اللي يقدر عليه من كنوز القصر !!👌*إحنا بنذكر المثال ده ليه ؟؟؟!
❌عشان محدش يقول هي ساعة بس هتابع كام مسلسل على السريع كده بعد التراويح!
❌محدش يقول هفتح النت أشوف بس أخبار الفيس والواتس والتليجرام ومش هطوّل!
❌محدش يقول هخرج بس مع أصحابي نشمّ شوية هوا بالليل وهنرجع بسرعة !👌يا حبيب قلبي رمضان مش وقت للغفلة!إلحق وجمّع أكـــــــبر قدر من الكنوز
قبل ما الوقت يعدي !!!متضيّعش الفــــــرصة !!!🌟* "أياماً معدودات" يعني سريعة الزوال .. هتعدي بسرعة جداً جداً ..
يوم ورا يوم وهتبص تلاقيها انتهت !! والعاقل اللي بيفهم اللي يكون مُستعد لها ومنتظرها علشان يلحق كل دقيقة فيها وهي بتجري بسرعة ..🌟* "أياماً معدودات" يعني كلها كام يوم هتتعب فيهم ، وهتيجي على نفسك في أكلك وراحتك ونومك ، ولكن كـــل التعب ده هيعدي ومش هتحس به بعد ما تنتهي ..
هيروح التعب و هيتبقى الثواب والأجر وتوابعه من انشراح قلبك وفرحتك بطاعة ربك سبحانه وتعالى ..فكل ما تتعب وتحس إنك خلاص مش قادر ..افتكر إن رمضان "أياماً معدودات"..👈* رمضان يا شباب ملوش وقت بدل ضائع !
👌وعلشان كده عاوزك يا حبيب قلبي تدخل رمضان وقلبك خايف !خايف إن أي وقت يعدّي عليك من غير ما ترضي الله ..👈* شوفت نفسك وإنت في إمتحان الثانوية بتبقى عامل إزاي؟؟؟
سايب أصحابك والمراقب ومركّز في ورقتك ، وكل دقيقة عمّال تبص في ساعتك ، ومش عاوز أي حد يشغلك !👈كل ده علشان خايف للوقت يضيع منك ويضيع منك أي سؤال !!👌* خايف لتروح منك درجة أو نص درجة !!
🌟* أنا عاوزك تكون كده في رمضان .. تحاسب نفسك على أي وقت تضيعه .. وماتديش لنفسك أي فرصة تعمل معصية ، اشغلها بالطاعة .. وخلّيك فاكر إن رمضان وقته أخطر مما نتخيل ..!
🌟* دي أيام معدودة ..
⏳يعني اليوم اللي هيضيع منها = ضياع فرصة عتق من النار = ضياع فرصة إتمام الصيام والقيام ومغفرة الذنوب الماضية = ضياع دعوات مستجابة = ضياع كنوز من الحسنات = ضياع درجات في الجنة !!👌*هات ورقة وقلم ، واكتب كل يوم ورقة ( باقي من رمضان كذا يوم ) ، وعلًقها في أوضتك تبقى قصاد عينك على طول علشان تذكّرك دايماً وترفع من همّتك ..
نكمل الحلقة القادمة بإذن الله..
🌟🌟🌟🌟🌟
#هل_يفعلها
#حياتي_دعوة
أنت تقرأ
هل يفعلها ؟!
Spiritual* يا ترى يا شباب لو كل واحد فينا حاول يرجع بالذاكرة شويتين ويتأمل في حياته ويشوف كام فرصة كبيرة وسهلة قابلته .. وكانت فرصة واحدة منها كفيلة إنها تغير مسار حياته كلها و تنقله نقلة نوعية للأفضل ، ولكن للأسف الشديد ضيّعها من إيديه بكل كسل واستهتار ولا...