21

0 0 0
                                    

💎🎁كيف تعيش رمضان بحق..!!!!.. 🎁

🎯الحلقه 21  🎯😊

⛔كارت أحمر !.. Red Card !( الجزء الثاني )⛔

📑كارت أحمر = طرد ! يعني أشد عقوبة في المباراة ! يعني فيه جريمة شنيعة إنت ارتكبتها عمداً.. ومستحيل الجريمة دي تعدي بدون عقوبة رادعة علشان تكون عبرة للغير ..!!!

وفي شهر رمضان بقينا نشوف مصايب وكوارث وجرايم للأسف الشديد بقت منتشرة بين الناس ولازم ياخدو عليها كروت حمرا ! جرائم رمضان عقوبتها صعبة أوووي في الآخرة ، وده لأنها متعمدة مع سبق الاصرار والترصد !!!

👈الجريمة الثانية : هي مشاهدة الأفلام والمواقع القذرة
وممارسة العادة السيئة في نهار رمضان !!

🔊 أحد الشباب كان بيحكيلي مشكلته وبيقول إن أهله كلهم بيروحوا يصلّوا الفجر وهو يقولهم أنا جاي وراكم ، وللأسف ميصليش ويقعد في البيت يتفرج على الأفلام القذرة من بعد أذان الفجر وهو لسه مكملش 5 دقايق صيام !
وبعدين يروح الشغل ويرجع الظهر وهما نايمين يقعد يتفرج تاني على البلاوي دي بالساعات !!!

🔊 وشاب تاني بيقول إنه بيحاول يمسك نفسه عن العادة السيئة ، ولكن بيقول إنه بينزل الجامعة و للأسف مش بيقدر يغض بصره ، ومجرّد ما بيرجع البيت بيقع فيها وأكتر من مرة كمان في نهار رمضان !!!

👈 يا ترى إيه العمل ؟؟ إيه الحل ؟؟!

📚 هقولك :
🌟أولاً :
إنت بتصوم عن الحلال .. الأكل والشرب اللي هما حلال أصلاً بيبقوا قدامك ومفيش أي حد شايفك وتقدر تاكل وتشرب .. ومع ذلك مش بترضى .. وبتقدر تتحكم في نفسك طول اليوم وبرغم شدة الحر والعطش .. 

👈 وده دليل إن عندك إرادة قوية جداً بفضل الله .. ليه بتضعف ؟؟!! ليه بقى بتضعف بالسهولة دي وبتقع بسرعة كده ؟؟؟

👈مش كل ما نفسك تقولك قوم اتفرج تروح في ثانية تتفرج !! لااااااااازم تعرف شرف الزمان اللي إنت فيه ..! إنت في شهر رمضان والناس كلها بتطيع ربنا ..       
👈 معقول هتبقى إنت المحروم ؟؟؟ إوعى تكون بعيد فى وقت الناس كلها بتحاول تقرّب !
إنت مش وحش أوى كده ؟؟؟
👈إنت فيك خير كبير، ولا يُحرم الرحمة في رمضان إلا محروم شقي ! فبلاش تكون إنت منهم !!!

😫خاف من الفضيحة  ، خاف من غضب ربنا وعقابه !ربنا سترك كتير ، وأمهلك كتير ، وحلم عليك كتير .. بس خلّي بالك إنه لو كشف ستره عنك ، ونظر لك نظرة غضب ، متعرفش إيه اللي ممكن يحصلّك ساعتها ..!!!

👈ده إنت بتخاف من Screen Shot حد ياخدهالك ويفضحك بيها !!!
مش خايف لما هتشوف يوم القيامة كل أعمالك قدامك متسجلة وتتفضح قدام الخلائق أجمعين ؟؟ ساعتها هتعمل إيه وهتقول لربنا إيه ؟؟؟

🌟ثانياً :
لازم تجدد التوبة لله * ، وتندم على اللي فات ، وتنوي إنك هتبدأ صفحة جديدة بإذن الله ..

🌟ثالثاً :
وهي إنك لو حصل منك إنزال لمنيّ سواء بعادة سيئة أو بمشاهدة أفلام .. فللأسف كده فسد الصيام بتاعك !! ولكن مش هينفع تفطر، يجب عليك إنك تكمل صيام اليوم ، وبعدين تقضيه بعد رمضان !

🌟رابعاً :
إووووووووووعى تيأس !!! إيااااااااااااك تقول إن مفيش فايدة !!  
ربنا هو الغفور الرحيم وباب التوبة مفتوح لحد آخر نفس في عمرك.. لو جاهدت نفسك ووقعت غصب عنك توب في ساعتها واندم وربنا هيقبلك ويغفر لك..
* وبلاش نفسك تقولك إنك خلاص بقى مش نافعلك صيام ولا تراويح ولا قرآن وتقول خلاص مش هصلّي ولا هعمل أي حاجة تاني !!! بالعكس .. ده إنت لازم تزود من الصلاة والذكر والقرآن علشان تمحي سيئاتك، كما قال الله تعالى :
﴿وَأَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيلِ إِنَّ الحَسَناتِ يُذهِبنَ السَّيِّئَاتِ ذلِكَ ذِكرى لِلذّاكِرينَ﴾.. [هود: ١١٤]

*👈 فإوعى تيأس مهما وقعت .. وتيقن إن ربنا هيقبل توبتك ورجوعك مهما عملت..

*🌟خامساً :
لازم تاخد بالأسباب اللي تمنعك بإذن الله إنك تقع تاني.. ومنها ؛   إنك تحاول تبعد عن النت خااااالص في رمضان، لأنك طول ما إنت قاعد على النت هتلاقي نفسك بتقولّك أدخل على الموقع ده، وكلم دي، وشوف الفيلم ده !!

👈مش هتقدر تستغنى عن النت شهر في حياتك ؟؟؟
👈اعتبر يا سيدي إنه مفصول لأي سبب كان ! بلاش تضيع فرصة رمضان من إيدك !! كلها كام يوم وهتلاقينا بنقول بكرة العيد !! عايزين نصبر شوية ونجاهد نفسنا !! لحد امتى هنفضل في لهو وغفلة ؟؟!!!
وبإذن الله لو صبرت الكام يوم دول واجتهدت فيهم، ربنا هيفتح عليك وهيقربك منه وهيرزقك التوبة من الذنب ده وغيره من الذنوب ، وهتتغير وتبقى إنسان جديد بإذن الله  .

*👈وياريت تقرأ كتاب "خليك أسد" هيساعدك في إنك تاخد الخطوات العملية اللي هتبعدك عن إدمان الذنب ده بإذن الله.

🌟🌟🌟🌟🌟
#هل_يفعلها
#حياتي_دعوة

هل يفعلها ؟!حيث تعيش القصص. اكتشف الآن