🍥((هل يفعلها ؟)).. اقوي سلسلة للاستعداد لشهر رمضان 🌟
💎🎁كيف تعيش رمضان بحق..!!!!.. 🎁
🎯الحلقه 22 🎯😊
⛔كارت أحمر !.. Red Card !( الجزء الثالث )⛔
📑كارت أحمر = طرد ! يعني أشد عقوبة في المباراة ! يعني فيه جريمة شنيعة إنت ارتكبتها عمداً.. ومستحيل الجريمة دي تعدي بدون عقوبة رادعة علشان تكون عبرة للغير ..!!!
👈🔅الجريمة الثالثة : قتل الوقت !!
👈جريمة قتل الوقت هي للأسف الشديد "جريمة قتل لا يُحاسب عليها القانون" في أي مكان في العالم !!
👌الناس بتسعى لقتل الوقت وكأنه أصبح "عَدُو"! وأصبح لابد من التخلص منه بأي طريقة !! بالنوم مرة وبالمسلسلات مرة وباللعب مرة !! لدرجة إن الواحد بقى يشوف مواضيع وأسئلة كتيرة على النت إزاي نقتل الوقت ونخلّيه يعدي في رمضان وغير رمضان ! وللأسف هو ده حال كتيير مننا !
👈كما يقول الإمام ابن الجوزي :
[ رأيت عموم الخلائق يدفعون الزمان دفعاً عجيباً ؛ إن طال الليل فبحديث لا ينفع، أو بقراءة كتاب سمر .. وإن طال النهار فبالنوم ، وهم في أطراف النهار في الأسواق !! فشبهتهم بالمتحدثين في سفينة وهي تجري بهم ، وما عندهم خبر !! ورأيت النادرين قد فهموا معنى الوجود ، فهم في تعبئة الزاد والتأهب للرحيل .. فالله الله في مواسم العمل ، والبدار البدار قبل الفوات !! ]👈إنت عارف يا حبيب قلبي إنك تقتل وقتك معناه إيه؟؟؟
🔅معناه إنك بتقتل نفسك !!
🔅معناه إنك بتنتحر بالبطئ !!
🔅معناه إنك بتضيّع مستقبلك في الدنيا والآخرة !📚يقول الدكتور مصطفى محمود رحمة الله :
[ تحت شعار قتل الوقت يقتل الإنسان نفسه، و يُراق دم اللحظات، و يُسفك العمر، فما العمر فى النهاية إلا وقت محدود ، و ما الإنسان إلا فُسحة زمنية عابرة ؛ إذا قُتِلت لم يَبْق من الإنسان أي شئ !! ]👈 تخيل لو واحد دمه بينزف وبيتسحب منه نقطة ورا نقطة لحد ما يموت ؟؟ إحنا بقى بيتسحب مننا عمرنا يوم ورا يوم , وليلة ورا ليلة .. 👈 عمرك بيتسحب منك وإنت مش حاسس !!
📚 الإمام ابن القيم رحمه الله بيوّضح الحقيقة دي وبيقول :
[ من قطع وقته في الغفلة والسهو والأماني الباطلة ، وكان خير ما قطعه به النوم والبطالة ، فموت هذا خير من حياته !! ]📚 ويقول أيضاً :
[ إضاعة الوقت أشد من الموت ؛ لأن إضاعة الوقت تقطعك عن الله والدار الآخرة، والموت يقطعك عن الدنيا وأهلها !]👈 يا أختي إنك تضيعي وقتك في رمضان معناه إنك بتضيعي من إيدك فرص مش هتتعوض تاني ! ده اليوم اللي بيروح من عمرك مش هيرجع تاني أبداً !!
📚 قال الإمام الغزالي رحمه الله :
[ كل مفقود عسى أن تسترجعه إلا الوقت، فهو إن ضاع لم يتعلق بعودته أمل، ولذلك كان الوقت أغلى ما يملكه الإنسان، وكان على العاقل أن يستقبل أيامه استقبال الفقير للثروة الطائلة ، لا يُفرِّط في قليلها ولا كثيرها !
إنَّ شأن الناس في الدنيا غريب ، يلهون .. والقدَر معهم جاد ، وينسون .. وكل ذرة من أعمالهم محسوبة ! ]
أنت تقرأ
هل يفعلها ؟!
Spiritual* يا ترى يا شباب لو كل واحد فينا حاول يرجع بالذاكرة شويتين ويتأمل في حياته ويشوف كام فرصة كبيرة وسهلة قابلته .. وكانت فرصة واحدة منها كفيلة إنها تغير مسار حياته كلها و تنقله نقلة نوعية للأفضل ، ولكن للأسف الشديد ضيّعها من إيديه بكل كسل واستهتار ولا...