13

0 0 0
                                    

🍥((هل يفعلها ؟))أقوى سلسلة للاستعداد لرمضان🌙

💎🎁كيف تعيش رمضان بحق..!!!!.. 🎁

🎯الحلقه 13 🎯😊

🌸خطوتين للأمام !🌸

👌* وأول خطوة هنستعد بيها لرمضان هي :
🔆" النيّة الصادقة "
👈 النيّة الخالصة بالعزم على التأهب وحسن الاستعداد لرمضان، والعزم على تعميره بالطاعات وزيادة الحسنات وهجر المعاصي والسيئات، وعلى بذل المجهود واستفراغ كل الوسع في استغلال كل لحظة فيه في رضا الله * .

*👌عايزين إرادة ونيّة صادقة وعزم بجد علشان نستعد صح لرمضان ، علشان لو ربنا كاتب لأي حد فينا إنتهاء أجله قبل رمضان ؛ يموت وهو على النية دي .. وبفضل ربنا وكرمه يتكتب له الأجر زي اللي حضر رمضان واجتهد وتعب فيه،     وده كله بصدق نيّته وإرادته واستعداده لرمضان ..
فإن عادت الروح إلى باريها ، قامت نيّته مقام عمله ، كما قال النبي * :
        [ إنما الأعمال بالنيّات ، وإنما لكل امريء ما نوى ]  متفق عليه،
وكما قال أيضاً : [ وَمَن هَمَّ بِحَسَنة فَلَم يعملها ، فَعَلِم اللَّه أنه قد أَشْعَرَهَا قَلْبَهُ وحَرَصَ عليها ، كُتِبَت له حَسَنة  ] صححه الألباني .

* فإن لم يُبَلِّغكَ إلى رَمَضَانَ أجلُكَ، فَلْيَسْبقْ إليْهِ قلْبُكَ..

*👈عايزين تبقى نيّتك إن رمضان السنة دي هيكون غير أي رمضان عدى عليك قبل كده.. كل سنة بيعدّي عليك وإنت غافل !! لازم السنة دي تكون غير ..
* 👈لازم رمضان يكون بداية انطلاقة للخير والعمل الصالح وإلى الأبد بإذن الله .. يكون أحلي رمضان مرّ عليك فى حياتك ..

*👌خلّي نيّتك إن رمضان يكون موسِمَ "شحن إيماني" للسنة كلها ، يكون "محطة تزوّد بوقود الطاعات" للسنة كلها .. تاخد منه وقود إيماني يكفيك في طريقك إلى الله طول السنة لحد رمضان اللي بعديه بإذن الله ..

* 🌸تاني خطوة هنستعد بها هي :
🔅" التّوبة الصادقة "
*👈 التوبة اللي بجد .. اللي تندم فيها على كل الماضي اللي فات وأخطاءه ، وتنوي وتعزم إنك مش هترجع له تاني .. قلوبنا اللي هتموت على الدنيا وشهواتها دي مش هينفع ندخل بيها رمضان وهي بالشكل ده أبداً !! لازم نتوب !!

* 👈ياللا خد القرار .. مستني إيه ؟؟

* 🌻التوبة هتنضفك من الذنوب والمعاصي اللي هي سبب كل الضنك والشقاء اللي إنت عايش فيه ..!
* 🌻زي ما بيوصف الإمام ابن القيم * في كتاب الداء والدواء أثر الذنوب والمعاصي ، وبيقول في مُجمل كلامه :

👈الذنوب والمعاصي بتقسّي القلب ، بتذِلّ النفس،
👈 بتضعف الجسم ،  بتعطّل الفهم ، بتشتّت الفكر ،
👈 بتأخّر الرزق ، بتزيل النِّعَم ، بتعسّر الأمور ،
👈 بتحْرِمَك من الهداية للطاعة والإعانة عليها ،
👈 الذنوب هتخلّي حياتك كلها همّ وغمّ وعذاب ،
❌هتخلّي مفيش توفيق في أي حاجة بتدخلها ،
❌هتخلّيك دايماً خايف وقلقان  ،
❌الذنوب بتسبب هوان العبد على ربه وسقوطه من عينه ،
❌الذنوب بتحطّم علاقتك بنفسك وبربك وبأهلك وبأصحابك وجميع الخلق !

*👌ياااااااما إتعرض عليك وجالك أكتر من فرصة علشان تتوب وتبعد عن ذنوبك ومعاصيك وتعيش أحلى حياة وإنت قريب من ربك حبيبك ، ولكنك رفضت !!

* 👈لحد إمتى هترفض ؟؟؟؟؟!!
👈لحد إمتى هتفضل عايش في خنقة و وجــع و ألــــم وعذاب ساكن قلبك وروحك ؟؟؟!!
* 👌ياللا خد القرار .. خد القرار إنك تكسر القيود اللي مانعاك من الوصول إلي الله  .. الموضوع مش صعب.. الفرصة لسه قدامك وإنت على قيد الحياة!

* 👈إوعى تأجّل أو تسوّف .. إوعى تفكر أو تتردد.. لأنك لما هتقرر تبعد عن حاجة غلط ، هتلاقي النفس الأمارة بالسوء بتحبطك وتخوفك وجايبالك ألف حاجة تبرر الغلط ده علشان تستمر عليه !!

* 👈ومن المميزات العظيمة للتوبة قبل رمضان إنها هتفكّ قيدك ، وهتلاقي التيسير والتوفيق والإعانة على الطاعة في رمضان .. لأن صاحب المعصية المُصِرّ عليها  
لا يُوفق للطاعة .. ولا يُعان عليها ..!!
👈ومن غير توفيق ربنا وعونه محدش فينا هيقدر يتحرك من مكانه ويعمل أي شئ !! فـ التوبة هتفك قيدك وهتخلّيك تنطلق في العبادة وإنت نشيط وربنا فاتح عليك وميسر لك الطاعة ، فتنول العتق من النار وفضل ليلة خير من ألف شهر بإذن الله.

نكمل  الحلقة القادمة بإذن الله..
🌟🌟🌟🌟🌟
#هل_يفعلها
#حياتي_دعوة

هل يفعلها ؟!حيث تعيش القصص. اكتشف الآن