هل يفعلها 🔆.. كيف تعيش رمضان بحق..!!!!.. 🎁
🎯الحلقه 14 🎯😊
*👌 ياللا جدّد توبتك إنك تطهر نفسك وتنقيها من كل حاجة غلط عملتها قبل كده.. إنك تطهرها من كل ذنب عملته ، فاكره أو ناسيه ،.. من كل فكرة حرام، وكلمة حرام، ونظرة حرام، ولمسة حرام ..*
🔅التوبة من أي حاجة تغضب ربنا فى حياتك ..
🔅التوبة من البعد عن طريق الله وحب الدنيا والانغماس في شهواتها وكراهية الموت ..
🔅التوبة من التكاسل عن الصلاة وتأخيرها .. التوبة من هجر القرآن ..
🔅التوبة من إنك تعيش بعيد عن السُنَّة وبعيد عن أخلاق النبى * ..
🔅التوبة من عدم اهتمامك إنك تتعلم أمور دينك ..
🔅التوبة من سوء الخلق وسوء معملة الناس وعقوق الوالدين وقطيعة الرحم ..🌸 توبة تنوي فيها إنك تغيّر حياتك للصح وللأصح ..
🌸توبة تكره فيها حياتك اللي قضيتها وإنت بعيد عن ربنا ، وتبدأ تمشى فى الطريق الصح ومتبصش وراك ولا تفكّر فى الرجوع للماضي أبداً ..
🌸توبة تحط فيها هدف قدامك وهو " رضاك ربى والجنة " ..
🌸توبة تكون بداية حقيقية للتغيير والانطلاق في القرب من الله والثبات بعد رمضان ..
👈مش توبة في رمضان وانتكاس بعد رمضان !!❌صدمـــــات !❌
*🔊 إحدى البنات بتقول :
[ بستغرب من حالى وأفعالى فى شهر رمضان أنا وكتير غيري من الناس ، مواظبة على صلاة القيام وعلى قراة القرآن، وبلبس عبايات وأنا رايحة أصلّي ومش بتفرّج على التليفزيون فى نهار رمضان ومواظبة على الأذكار، وباتفق أنا والشاب اللي بكلّمه هنبطّل كلام في رمضان ، وبحاول أكسب حسنات وأقلل من السيئات واتجنبها على قدر ما أقدر ، وبيبقى الواحد بصراحة عايش حياة جميلة طول رمضان !👈لكن ... وفي أول أيام العيد وأنا خارجة يتبدّل حالى تماااااااماً !!!! يعنى ألبس جينز ، وأحط ميك أب والبرفيوم والاكسسوار ، وأعيش حياتى عادى بقى زى بنات كتير فى اللبس والطرحه النص كم ، وأرجع تانى أغير نغمة الموبايل وأسمع أغانى وأشوف مين نزل ألبومات فى العيد ، وإيه آخر الأفلام ، وأتابع المسلسلات اللى فاتتنى و ....و.....!!
طب فين سلوك الملايكة بتاع رمضان ؟؟ بخ طااااااااااااار في الهوا !!!*👈 طب إحنا كده صح ولا غلط ؟؟ إحنا كده عندنا انفصام شخصية ولا إيه بالظبط ؟؟ يعنى إحنا بنات مؤدبة وماشين فى المعقول .. بس ليه مكمّلش بقى لبعد رمضان ؟؟؟!! 👈مش عارفة بجد !!نفسي أكون أفضل وأثبت على حالي بس مش عارفة ليه بيحصل كده ؟! ]
* 👈لو هنشوف المشكلة اللي بتحصل مع أختنا الطيبة دي وغيرها في عدم الثبات بعد رمضان هنلاقي لها عدة أسباب ، من أهمها :
* ❌عدم الاستعداد الجيد قبل رمضان يعني مفيش أساس قوي قبل رمضان علشان تكمّل عليه بعد كده !
* 👈زي الواحد اللي يبني عمارة فوق التراب ومحطّش لها أي أساس ، فأول ما جه شوية هوا طيّروها !
👈فللأسف من أول يوم في شوّال بنرجع تاني زي قبل رمضان , علشان لا يوجد أساس في رجب وشعبان ، فنقوم نعلى ، ولكن بعد شوية ينهار المبنى كله تاني لأنه بدون أي أساس ..! فالاستعداد لرمضان هو الأساس اللي هيتبني ويرتفع عليه إيماننا !!* 👈ولكـــــــــــــــــن .. بجانب عدم الاستعداد ، السبب الأهم للمشكلة هو:
* ❌عدم وجود التوبة الصادقة !!❌👈يعني هي داخلة رمضان من الأول بتوبة مؤقتة ،
👈داخلة رمضان وواخدة الذنب معاها !! مش ناوية إنها تتغير بجد!!
👈مفيش في قلبها عزيمة حقيقية على ترك المعاصي !!
❌هي مجرد بتأجّلها لمدة شهر !!!❌👈وده اللي بيخلينا نتصدم لما نشوف الكارثة الكبرى من ذنوب ليلة العيد !
الكارثة دي بنشوفها مع إنه لسه يادوب معداش كام ساعة على رمضان !!🔊 نظرة على الشوارع ليلة العيد ، هتشوف فيها الطوابير الطويلة قدام محلات بيع الخمور وقدام السينيمات ، وهتشوف الفجور في لبس البنات ، وهتشوف المناظر البشعة للشباب مع البنات على الكورنيش !!
👈معقول ؟؟؟؟؟؟!!😯😯
معقول هما دول اللي كانوا لحد امبارح ماليين المساجد ، وليلة 27 كانوا بيهزوا المسجد من الصلاة والبكاء ؟؟؟!! إيه بس اللي حصل ؟؟؟!!!*👈 اللي حصل إن ماكنش فيه توبة صادقة قبل رمضان !
القلب ناوي يعمل المعصية بس مستني رمضان يخلص !
يعني مجرد تغيير وقتي له معاد وهينتهي فيه !!!نكمل الحلقة القادمة بمشيئة الله تعالى..
🔅🔅🔅🔅
#هل_يفعلها
#حياتي_دعوة
أنت تقرأ
هل يفعلها ؟!
Spiritual* يا ترى يا شباب لو كل واحد فينا حاول يرجع بالذاكرة شويتين ويتأمل في حياته ويشوف كام فرصة كبيرة وسهلة قابلته .. وكانت فرصة واحدة منها كفيلة إنها تغير مسار حياته كلها و تنقله نقلة نوعية للأفضل ، ولكن للأسف الشديد ضيّعها من إيديه بكل كسل واستهتار ولا...