Tengku Dayyan Daqif Part 44

1.6K 45 1
                                    

"Mr.Dayyan."Panggil Darwisyah dari belakang suaminya yang sibuk memakai tali leher dihadapan cermin.

"Yes darling."Sahut Tengku Dayyan sengaja memberi gelaran manja kepada isterinya sebelum memaling ke arah isterinya.

WEH HANDSOMENYAAA DIA NI!.Ish suka betul buat aku blushing!.

"Kau ni memang pantang aku panggil gelaran manja sikit auto stuck en?."Ujar Tengku Dayyan sebelum mencuit hidung mancung isterinya.

"Erh!.Ish Mr.Dayyan ni.Mana ada lah!.Tak delah saya just nak mintak izin.Boleh tak kalau sebelum kita pergi sekolah kita melawat mak dulu.Lagipun tak jauh dari sini kan?."Ujar Darwisyah sambil menggentel-gentel tudung sekolahnya.

"Sure.Kau dah breakfast belum?.Kalau dah kita gerak sekarang."Ujar Tengku Dayyan sebelum mencapai jam tangannya untuk dipakai.

"SERIUS LAH BOLEH?!."Tanya Darwisyah riang.

"Haish kenapa pulak tak boleh.Jom lah."Ujar Tengku Dayyan sebelum melangkah keluar dari bilik itu meninggalkan isterinya seorang diri menghadap cermin.

Sudah 1 minggu dia tidak melewat puan Sariza dikubur.Rindu katanya.

"Assalamualaikum mak.Harini Cha datang melawat mak.Kejap lagi Cha nak pergi sekolah dah.Dah seminggu mak tinggalkan kitorang kan?.Cha hari-hari teringatkan mak.Cha rindu sangat-sangat dekat mak.Rindu masakkan mak.Rindu leteran mak.Rindu nasihat mak.Mak rehat lah.Cha dah boleh terima takdir Cha.Cha tahu mak tenang dekat sana.Walaupun Cha dah tak dapat doa dari mak.Cha doa mak semoga mak tenang dekat sana.Cha nak ucap terima kasih dekat mak.Sebab mak lah Cha bahagia sekarang.Cha bahagia dengan lelaki pilihan mak.Kalau Cha tahu lelaki ni yang dapat bahagiakan Cha.Cha terima keputusan mak tanpa bantahan mak.Andai masa boleh diputar.Cha nak je spend time lama-lama dengan mak.Tapi tak kesampaian.Mak cakap 9 bulan je mak tinggalkan Cha.Tapi mak tinggalkan Cha selama-lamanya pulak hahaha."Ujar Darwisyah sambil mengusap batu nisan itu.Menitik-nitik air matanya jatuh di atas tanah subur itu.

Tengku Dayyan yang berada ditepi hanya mampu melihat isterinya.Sedikit gembira mendengar luahan isterinya tentangnya.
Dia bahagia dengan aku.Itu yang aku mahukan.

"Mak.Dayyan janji Dayyan akan jaga Darwisyah.Dayyan akan bahagiakan anak mak.Semoga mak tenang dekat sana."Ucap Tengku Dayyan turut mengusap batu nisan itu.

Darwisyah hanya tersenyum sambil memandang suaminya.

"Dah?."Tanya Tengku Dayyan sambil memandang isterinya.

"Dah."Jawab Darwisyah sambil tersenyum sebelum berura-ura bangun.

"Belajar elok-elok.Fokus apa cikgu ajar.Jangan berangan.Kau dah nak SPM tau."Nasihat Tengku Dayyan kepada Darwisyah sambil menyuakan tangannya untuk disalam.

"Yelah!."Ujar Darwisyah sebelum mencium tangan suaminya.

"Betul ke mak kau dah meninggal?."Ujar Danial yang berada disebelah Darwisyah.

"Haah."Jawab Darwisyah hambar.

"Hish kau ni Danial.Dah tahu diam jela pergi tanya pulak.Kan semua orang dah tahu!."Marah Balqis kepada Danial.

"It's okey lah.Haah.Betul la tu mak aku dah meninggal minggu lepas."Ujar Darwisyah.

"Takziah Darwisyah."Ujar Danial.

"Kau okey ke?."Tanya Syamsila kepada Darwisyah yang sedang menyuapkan nasi ke dalam mulut ketika waktu rehat.

"Okey.Asal?."Tanya Darwisyah hairan.

"Tak delah.Kau datang sekolah atleast boleh la kau hilangkan sedih tu kejap tiba-tiba diorang ungkit pasal mak kau.Kalau aku pun takde mood seharian."Ujar Syamsila.

CIKGU DISIPLIN ITU SUAMIKUWhere stories live. Discover now