Tengku Dayyan Daqif part 49

2.1K 72 19
                                    

"Sabar Dayyan.Aku tahu susah nak terima kenyataan ni.Ini ujian untuk kau dan Dilaila."Ujar Tengku Danish sambil mengusap belakang Tengku Dayyan yang duduk merenung isterinya yang masih tidak menyedarkan diri di atas katil hospital.

"Kalau aku tak tinggal dia sorang-sorang dalam kereta benda ni tak akan jadi.Semua salah aku-."Ujar Tengku Dayyan matanya masih merah akibat terlalu banyak menangis.

"Cukup salahkan diri sendiri.Semua ni dah tertulis.Sampai mati kau salahkan diri kau pun sampai mati juga kau tak boleh patah balik masa.Redha dengan apa yang jadi.Aku tahu Dilaila kuat dia pasti boleh terima dengan apa yang jadi."Ujar Tengku Daqif memberi nasihat.

"If dia boleh terima kalau dia mengandungkan anak Dini.Tidak pada aku."Ujar Tengku Dayyan dengan suara yang ditahan-tahan.Perit untuk menerima.

"Dayyan.Kalau dia boleh terima kenapa kau tak?."

"Masalahnya kau rasa dia boleh terima ke?. Entah-entah nak pandang aku pun dia tak nak.Aku penyebab dia jadi macam tu kau tahu tak Nish!."Marah Tengku Dayyan sebelum melangkah keluar dari wad itu.

Air mata jernih itu tidak pernah berhenti mengalir.Perit untuk menerima kebenaran tanpa harus membenci kenyataan.
Ya Allah kuatkan aku dan Isteriku untuk hadap ujianmu ini Ya Allah.Sesungguhnya aku tidak kuat  dengan ujian ini ya Allah.Aku lemah ya Allah.Aku lemah melihat orang yang aku sayangi diperlakukan bergitu.Ya Allah tabahkanlah hatiku ya Allah.Doa Tengku Dayyan di dalam hati masih tidak berhenti menangis.

Kring kring kring!

Perlahan Tengku Dayyan mengangkat panggilan dari Tengku Daqif.

"Dayyan.Dilaila dah sedar!."Ujar Tengku Daqif.

Dengan pantas Tengku Dayyan meletakkan telefonnya sebelum bergegas ke wad isterinya.

Perlahan Tengku Dayyan melangkah masuk sebelum tersenyum melihat mata Darwisyah sedikit terbuka.

"Darwisyah..."Panggil Tengku Dayyan perlahan melangkah ke arah Darwisyah sebelum mengerut kening melihat tatapan Darwisyah kepadanya.

"PERGIII!!!.KELUARRR!!!.AKU BENCI KAU!!."Jerit Darwisyah kuat sambil melemparkan bantal kepada Tengku Dayyan sebelum meronta-ronta ketakutan.

"Dilaila kenapa ni?!.Dilaila calm down!."Ujar Dayana turut berada disitu sambil memegang kedua belah tangan Darwisyah bagi menenangkannya.

"Nurse!!!."Panggil Deelisya turut menahan Darwisyah dari meronta.
"Panggil nurse!."Arah Deelisya kepada Tengku Danish.

"Darwisyah kenapa ni.Ni aku suami kau..."Ujar Tengku Dayyan perlahan suaranya masih ditahan-tahan.Kali ini hatinya benar-benar sakit apabila Darwisyah takut kepadanya.

"KELUAR!!!.MAK TOLONG CHA!!!."Jerit Darwisyah semakin kuat menangis.

"Dayyan please keluar.Dilaila dah teruk ni."Ujar Dayana kepada Tengku Dayyan serba salah.

Perlahan Tengku Dayyan mengundur keluar tidak lepas matanya memandang keadaan isterinya.
Perkara yang sudah dijangka olehnya sudah pun berlaku.Ya Allah kuatkan aku Ya Allah.

"Qif..."Panggil Puan Mona sebelum melabuhkan punggungnya disebelah Tengku Dayyan yang sedang duduk diruang menunggu.

Perlahan Tengku Dayyan menatap ibunya."Ibu..."Ujar Tengku Dayyan sebelum menyalam Puan Mona.

"Qif...ibu tahu Qif kuat.Sedih ibu tengok anak ibu menangis macam ni."Ujar Puan Mona mengusap kepala anaknya yang masih belum melepaskan tangannya dari salam itu.

"Qif tak kuat bu.Apa yang jadi pada Darwisyah tu semua salah Qif.Memang patut dia tak nak tengok Qif bu-."Tangis Tengku Dayyan kpd Puan Mona.

"Qif!.Jangan cakap macamni Qif.Ini bukan salah Qif!.Ada sebab kenapa Allah uji macam ni.Ibu tahu anak ibu kuat.Bersangka baik dengan Allah Qif.Dengar cakap ibu."Ujar Puan Mona sambil mengangkat wajah Tengku Dayyan menatapnya luluh hatinya melihat keadaan anak dan menantunya bergitu.Tambahan Tengku Dayyan tidak pernah menangis.Kali pertama dia melihat anaknya menangis bergitu.Tidak dinafikan Tengku Dayyan sangat mencintai isterinya.

CIKGU DISIPLIN ITU SUAMIKUWhere stories live. Discover now